actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th April 2013, 20:27
Evelien.Verlinden Evelien.Verlinden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wiekevorst
Posts: 120
Vaticaan bespaart: geen bonussen na verkiezing van Franciscus

De 4.000 werknemers van het Vaticaan zullen de gebruikelijke bonus die bij de verkiezing van een nieuwe paus wordt gegeven niet krijgen. Ook de bonus voor de ‘lege zetel' na het ontslag van Benedictus XVI zullen ze niet ontvangen. Dat heeft paus Franciscus beslist. De Argentijnse paus Franciscus zou besloten hebben om een deel van het geld, dat bestemd was voor de werknemers, te schenken aan een goed doel.
De traditie wil dat de werknemers van de kleinste staat ter wereld een bonus ontvangen bij de dood van een paus en na de verkiezing van zijn opvolger. In april 2005, enkele dagen na de dood van Johannes Paulus II, keurde de Camerlengo goed dat elke werknemer een bonus van duizend euro kreeg. Een tweede geldsom van 500 euro werd enkele weken later uitbetaald naar aanleiding van de verkiezing van Benedictus XVI.

Deze keer heeft de Camerlengo, de Italiaanse kardinaal Tarcisio Bertone, besloten om de bonus niet te geven voor de lege zetel wegens de ongeziene situatie en waarschijnlijk ook uit financiële overwegingen. Paus Franciscus die ‘een arme Kerk wenst voor de armen', heeft zelf beslist om geen bonus te geven bij de verkiezing van een nieuwe paus.

Volgens de recentste financiële cijfers van 2011 tekende het Vaticaan een tekort op van 14,9 miljoen euro, terwijl het bestuur van Vaticaanstad spreekt van een overschot van 21,8 miljoen euro.

Bron:
http://www.standaard.be/artikel/det...130418_00545684
DS donderdag 18 april

Mijn mening:
Ik ben blij te horen dat Fransiscus nog steeds zijn belofte probeert na te komen om een arme kerk te creëren. Door de bonussen die normaal voorzien waren voor de werknemers, te besteden aan een goed doel. Komen we toch al een minuscuul stapje dichter om een betere wereld te creëren. Ik zeg niet dat het probleem hierbij opgelost is, maar hij doet toch alvast zijn best om zijn woorden waar te maken. Ik ben dan ook zeer benieuwd wat onze nieuwe paus nog allemaal in petto heeft. En of hij zijn nieuwe naam eer zal aandoen!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.