actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st December 2015, 06:50
L*ura.present L*ura.present is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Malle
Posts: 172
Eén op tien zwangere vrouwen ervaart partnergeweld

Eén op tien zwangere vrouwen ervaart partnergeweld

Een op de zes zwangere vrouwen heeft vóór ze zwanger werd partnergeweld ervaren. Tijdens de zwangerschap is dat nog bij een op de tien het geval. Vooral fysiek geweld neemt af. Dat blijkt uit een studie bij 2.000 zwangere vrouwen, in het kader van het doctoraatsonderzoek van Ann Sofie Van Parys (UGent).

De vrouwen werden voor het onderzoek gerekruteerd bij elf prenatale raadplegingen in Vlaanderen. Zowat 250 onder hen hadden op de een of andere manier geweld ervaren, tijdens of in de periode van een jaar voor hun zwangerschap. Dat geweld werd gepleegd door de partner, een ex-partner, een familielid of een onbekende.

Partnergeweld in de periode voor de zwangerschap werd gerapporteerd door ruim 14 procent van de vrouwen. Het betreft vooral psychisch geweld, maar ook fysiek en seksueel. Slechts 10 procent van de vrouwen meldt dat het partnergeweld tijdens de zwangerschap voorkomt.

‘Dat is een significante daling’, zegt Ann Sofie Van Parys, die hierop doctoreerde aan het International Center for Reproductive Health van de UGent. Vooral het fysiek partnergeweld neemt af tijdens de zwangerschap, maar ook psychisch geweld vermindert een beetje.

Depressie en stress

In het tweede deel van haar studie deelde Van Parys de 250 vrouwen in twee groepen op: de ene groep kreeg een cadeaubon en een kaartje waarop ‘dank u voor uw deelname’ stond. De andere groep kreeg ook een bon, maar op hun kaartje stonden adressen van hulpverlening. De vraag was of dit laatste hen ertoe zou aanzetten om iets aan hun situatie te veranderen.

Dat blijkt niet zo te zijn. Van Parys: ‘In beide groepen waren er achteraf twee soorten reacties: of de vrouwen concludeerden dat zij er in vergelijking met anderen nog goed vanaf kwamen, of ze besloten dat ze hulp nodig hadden. Op de expliciete vraag wat hen daartoe aangezet had, verwezen ze niet naar het kaartje met info, maar naar de vragenlijst zelf. Die had hen tot denken en actie aangezet.’

Women Only

De conclusie is dat het niet helpt om slachtoffers van partnergeweld een infofolder in de hand te duwen. ‘Wat helpt, is dat je hen bevraagt over wat ze precies meemaken.’

Daarom beveelt Van Parys aan om vrouwen tijdens hun zwangerschap minstens eenmaal uit te nodigen op een ‘Women Only-’consultatie, zonder partner.

‘Zo’n consult wordt het best door een vroedvrouw gedaan, omdat de gynaecoloog ervaren wordt als iemand die vooral met de medische kant van de zaak bezig is. Een vroedvrouw kan hier meer tijd voor uittrekken, zodat het hele welzijn van de vrouw besproken kan worden. In het Verenigd Koninkrijk bestaat dit al.’

Bron:
www.standaard.be (geraadpleegd op 1 december 2015)

Mening

Men spreekt over een een 'significante daling'. Ik vind de daling zeker en vast van belang, maar ik snap niet dat familie geweld kan toedienen aan een (zwangere) vrouw. Ze loopt wel rond met een toekomstig familielid in haar buik. Ik vind het goed dat zowel het fysieke als het psychische geweld afneemt. Wat ik wel bizar vind, is dat de vrouwen geen hulp gaan zoeken. Langs de andere kant denk ik dat het normaal is dat ze geen hulp zoeken. Vele vrouwen weten, volgens mij, niet waar ze terecht kunnen. Ik denk dat men, zoals in het artikel zegt, tijd moet maken voor de vrouwen bij de gynaecoloog omdat ze zo niet rechtstreeks doorhebben dat men bevraagd wordt over partnergeweld.

Laatst aangepast door L*ura.present : 1st December 2015 om 06:57.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st December 2015, 15:51
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
10% van de zwangere vrouwen ervaart partnergeweld

Mijn mening sluit aan bij de mening van L*ura. Ik kan het mij ook niet voorstellen wat iemand bezielt om een zwangere vrouw te mishandelen. Persoonlijk zou ik voorzichtiger zijn bij een zwangere vrouw dan bij andere mensen tijdens een ruzie of een meningsverschil omdat zwangere vrouwen het zowel fysiek als emotioneel sowieso al moeilijker hebben. Net zoals L*ura aanhaalde lijkt het mij moeilijk om hulp te zoeken wanneer je met zoiets te maken krijgt. Bij wie kunnen deze mensen aankloppen? Wie kan hen helpen? Ook het schaamtegevoel speelt volgens mij een grote rol. Dat het aantal gevallen van partnergeweld tijdens de zwangerschap daalt vind ik goed, maar de gevallen die wel plaatsgevonden zijn vind ik allemaal onverantwoord.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.