actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 31st March 2017, 22:31
Evelien.D*Winter Evelien.D*Winter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kessel
Posts: 74
Diabetespatiënt hoeft niet meer op bloedsuiker te letten dankzij kunstalvleesklier

Constant opletten of je bloedsuikerspiegel wel in orde is? Dat hoeft niet meer met de kunstalvleesklier, die dit jaar op de markt verschijnt voor patiënten met diabetes type 1.

De kunstalvleesklier kan de gezondheid en kwaliteit van leven van diabetespatiënten aanzienlijk verbeteren. Dat concludeert Jort Kropff van het Academisch Medisch Centrum (AMC) in Amsterdam in zijn proefschrift, waarop hij morgen promoveert. De technologie - die buiten het lichaam wordt gedragen - komt dit jaar op de markt voor patiënten met diabetes type 1.

Diabetes is een stofwisselingsziekte die de afgifte van insuline door de alvleesklier aantast. Zonder insuline kan je lichaam onvoldoende bloedsuiker (glucose) verwerken. In België lijden zo'n 40.000 mensen aan diabetes type 1. Zij moeten continu opletten of hun bloedsuikerspiegel niet onder of boven kritieke waarden schiet.

Bijna helemaal automatisch

De kunstmatige alvleesklier doet dit beter en bijna helemaal automatisch, en bespaart zo de patiënten een hoop kopzorgen. Het apparaat bestaat uit een opplakbare glucosesensor en een draagbare pomp, die op basis van de gegevens van de sensor en een algoritme een gepaste hoeveelheid insuline onder de huid toedient. Alleen rondom maaltijden moeten patiënten voorlopig nog zelf hun insulinetoediening regelen.

Kropff voerde diverse onderzoeken uit, waarin hij patiënten met de kunstalvleesklier vergeleek met een controlegroep die handmatig via de pomp insuline toediende. "De groep met de kunstalvleesklier had half zoveel hypo's, aanvallen waarbij de glucosewaarde onder een kritieke grens valt", aldus Kropff. "Daarnaast hadden patiënten met de kunstalvleesklier 70 procent van de tijd ideale glucosewaarden, ruim 10 procent meer dan de controlegroep." Een ongebalanceerde glucosespiegel kan op lange termijn leiden tot oogschade, nierschade en hart- en vaatziekten.

Techniek

De grootste terreinwinst wordt vooral 's nachts geboekt, legt Kropff uit. De hoeveelheid glucose in het bloed wordt sterk beïnvloed door het gedrag van patiënten: bij de maaltijd schiet die omhoog, bij sporten keldert de glucosespiegel. Kropff: "Maar 's nachts slapen patiënten, en kan het algoritme veel preciezer inschatten hoeveel insuline moet worden toegediend."

Eelco de Koning, internist aan het Leids Universitair Medisch Centrum en niet betrokken bij de promotie van Kropff, plaatst een kleine kanttekening. "Ik kan me voorstellen dat de techniek achter die kunstalvleesklier sommige patiënten boven de pet gaat. De techniek mag nooit de overhand krijgen. Mensen moeten, als zo'n pomp het begeeft, nog wel zelf hun glucosehuishouding kunnen managen." Desondanks vindt hij de promotie een "belangrijke studie".

Ook Olof King, directeur van Diabetesvereniging Nederland, reageert verheugd: "Op genezing na is de kunstalvleesklier echt de beste oplossing." Wel denkt hij dat de techniek pas volmaakt is als sneller werkende insuline wordt ontwikkeld. "De huidige insuline werkt pas op zijn vroegst na een halfuur. Dan moet je dus nog steeds voor het eten of sporten zelf de dosering aanpassen."

Bron:
De Morgen (30/03/2017) http://www.demorgen.be/wetenschap/d...klier-b5798bf3/

Eigen mening:
Ik vind het positief dat wetenschappers een kunstmatige alvleesklier hebben het ontwikkeld. Het grootste voordeel hiervan is dat mensen met diabetes zich niet continu zorgen hoeven te maken over hun glucosewaarden. Hierdoor verbetert de kwaliteit van het leven en hebben deze patiënten minder last van een te lage of te hoge bloedsuikerspiegel. Als het apparaat toch zou uitvallen kunnen ze de ziekte onder controle houden met behulp van een reservepomp of met een insulinespuit. De kunstmatige alvleesklier is zeer innovatief en ik denk dat er veel mensen zijn die baat hebben met dit apparaat. Er wordt nog niets gezegd over het kostenplaatje. Hopelijk is het betaalbaar voor de patiënten of misschien kan er iets geregeld worden met de mutualiteiten. Ik zou het erg vinden dat er niet gebruikt gemaakt zou kunnen worden van zo’n goede uitvinding omwille van de kostprijs.

Laatst aangepast door Evelien.D*Winter : 31st March 2017 om 22:37.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st April 2017, 09:45
Jolien v*n Beylen Jolien v*n Beylen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Brecht
Posts: 86
Deze kunstmatige alvleesklier is zeker een goede stap in de juiste richting om het leven van mensen met diabetes gemakkelijker te maken. Al heb ik toch enkele bedenkingen. In het artikel spreken ze over een uitwendige pop. Dit wil zeggen dat de patiënten die pomp overal mee naartoe moeten sleuren. Dit is volgens mij niet altijd even gemakkelijk (en leuk). Ook wordt er gezegd dat patiënten tijdens maaltijden hun insuline wel zelf moeten regelen. Dit wil zeggen dat de kunstalvleesklier dus nog geen volledige oplossing is voor de ziekte. Ik vind het wel positief dat de bloedsuikerspiegel van patiënten 's nachts wordt geregeld door de pomp. Dit is volgens mij één van de goede aspecten van deze nieuwe uitvinding.
Zoals Evelien ook al zegt wordt er niet over het kostenplaatje gesproken. Dit kan volgens mij weleens hoog oplopen. Dit zou jammer zijn, omdat dan veel mensen dan waarschijnlijk niet de kans krijgen om het apparaat uit te testen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.