actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Human Interest
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th December 2007, 01:02
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Het spoor is volledig ontspoord

Het spoor is volledig ontspoord


De nieuwe dienstregeling van de NMBS is ruim een week van kracht. Voorlopig althans is dit voor reiziger uit het noorden van Limburg en de Kempen een catastrofe. Ik geef toe, er waren factoren die de NMBS niet in de hand had, maar toch 'trop' is te veel.



Ik neem elke dag de trein vanuit Overpelt naar Brussel-centraal. Ik vertrek 's morgens om 6.34 uur en ik moet normaal gezien om 8.17 uur in Brussel-Centraal aankomen. 's Avonds neem ik in principe de trein van 16. 42 uur in Brussel-centraal om tegen 18.23 uur in Overpelt te arriveren. In de beste omstandigheden ben ik dus ruim 1.40 uur onderweg. De praktijk is echter helemaal anders. Als bewijs geef ik een overzicht van mijn treinavonturen vorige week.

Maandag 10 december. Zal ik het omschrijven als een dag van 'kinderziektes' voor de nieuwe dienstregeling? We kwamen 15 minuten te laat aan in Brussel-centraal, maar de aansluiting in Herentals was gelukt en daarom was eigenlijk iedereen relatief tevreden. 's Avonds heb ik geen enkel probleem om thuis te geraken. We zien het echt zitten. De nieuwe regeling is een geweldige verbetering.

Dinsdag 11 december. 's Morgens een mooie voortzetting van maandag. Geen enkele vertraging. 's Avonds volgt echter de blunder van het jaar van de NMBS. In volle spits spoort een volle trein naar de verkeerde stad. Tot onze grote verbazing staan we in Berchem en niet ergens op de lijn naar Turnhout. Dit gebeurt zonder de reizigers ook maar een keer in te lichten. Plots staan we in Antwerpen en that's it. Uiteindelijk dan maar de trein van 18.20 uur in Berchem genomen. Ook deze trein heeft 20 minuten vertraging zodat ik met 1 uur en 17 minuten vertraging thuis kom.

Woensdag 12 december. De klucht gaat voort. 's Morgens wordt doodleuk omgeroepen dat de trein vanuit Turnhout naar Brussel afgeschaft is. De mensen voor Brussel moeten richting Antwerpen reizen. Van daaruit zijn er genoeg treinen naar Brussel. Resultaat 35 minuten te laat op het werk. Hebben we het daarmee gehad? Neen hoor, 's avonds heeft de trein uit Brussel-Zuid richting Turnhout een twintigtal minuten vertraging. We missen onze aansluiting in Herentals voor de trein naar Mol/Neerpelt. Weer een uur verloren.

Donderdag 13 december. Ook vanmorgen weer vertraging. Weliswaar slechts 13 minuten, maar dat zijn 13 minuten te veel. We zijn in een fase gekomen dat we zelfs gelaten reageren. Dit soort (kleine) vertragingen vinden we al normaal. Absurd gewoon. 's Avonds geen vertraging. Hiep Hiep Hoera! Mijn echtgenote en kinderen zijn blij dat ze hun man en papa eens kunnen zien.

Vrijdag 14 december. De dag gaat de geschiedenis in als de eerste dag van de nieuwe dienstregeling zonder vertraging. Geweldig!

Slotsom. De eerste week van de nieuwe dienstregeling leverde 3 uur en 20 minuten vertraging op. Maar het probleem blijft. Na één reisdag in de tweede week hebben we al 2 uur vertraging.

Het is mij al lang duidelijk dat de lijnen uit de Kempen en Noord-Limburg absoluut geen prioriteit zijn voor de NMBS. Als je echter ziet hoe (ei)vol onze trein zit als we 's morgens nog maar drie haltes ver zijn, vraag ik mij af of het geen slechte wil is van de NMBS. Wanneer beseft de spoormaatschappij dat er veel mensen uit die streek richting Brussel en Antwerpen reizen? Die kun je toch niet zomaar links laten liggen. De NMBS beweert dat er meer treinen vanuit Limburg rijden. Fout. Er rijden meer treinen vanuit Hasselt, maar Limburg (en de Kempen) zijn meer dan Hasselt.

Ronny Jaspers is treinreiziger


DS, 19-12-2007
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th December 2007, 21:43
Line_Puimège Line_Puimège is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Boechout
Posts: 52
Met de trein gaan

Aangezien mijn vriend in Merelbeke woont neem ik praktisch elk weekend de trein naar Gent. Sinds enkele weken is er een nieuwe uurregeling en elke keer dat ik het station binnenwandelde zag ik niets anders dan vertragingen op de borden staan. Een rit naar Gent duurt al drie kwartier, waardoor vertraging echt iets heel lastigs is. Ook zijn er sinds het weekend van de uurverandering al elk weekend stakingen geweest bij de sporen. Daar kan ik echt niet tegen hé. Ik vind dat iedereen het recht moet hebben om te kunnen staken, maar ik vind niet dat je daar andere burges mee mag hinderen. Door die stakingen heb ik elk weekend 3u gedaan over een rit die normaalgezien 1.5u duurt. Hopelijk dat het wat betert de komende weken.

__________________
You're my champagne
My only side mondaine
You make me sane
When I'm one inch away from really hurting myself
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 31st December 2007, 18:15
sannedierckx's Avatar
sannedierckx sannedierckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Herentals
Posts: 72
In feite is het toch schandalig dat er zoveel problemen zijn met de treinen! We worden aangespoord om gebruik te maken van het openbaar vervoer, maar als het daar zo armzalig mee gesteld is, lijkt me dat een beetje hypocriet. De mensen moeten toch op tijd op hun bestemming kunnen geraken! En het is niet alsof het hier over een beetje vertraging gaat.

Ik ken iemand die elke dag de lijn Turnhout-Brussel neemt en ze heeft het nog geen enkele dag meegemaakt dat de trein 's morgens en 's avonds op tijd was. De vertraging is meestal tussen de 10 en de 40 minuten. In vergelijking met het voorbeeld uit het artikel valt dit misschien nog mee, maar handig kan je het ook niet noemen.

Men gaat de dienstregeling weer aanpassen op 7 januari, maar de vraag is natuurlijk of dit beter gaat zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.