actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th October 2012, 09:44
A*vid.Van.der.haegen A*vid.Van.der.haegen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 103
Schilder Raoul De Keyser is overleden

Schilder Raoul De Keyser is overleden

Bron: deredactie.be za 06/10/2012

In Deinze is Raoul De Keyser, een van de belangrijkste Belgische abstracte schilders, overleden. Hij was 82 jaar. De Keyser werkte sinds de jaren 60 aan een persoonlijk en subtiel oeuvre dat niet in een vaste categorie kan worden ondergebracht.
In het begin van zijn carrière was De Keyser een belangrijk vertegenwoordiger van de Nieuwe Visie, waarbij herkenbare motieven uit het dagelijks leven worden herleid tot kleurvlakken en lijnen. Samen met o.a. Roger Raveel beschilderde hij in die periode de kelders van het kasteel van Beervelde in de buurt van Gent.
Vanaf de jaren 70 wordt zijn werk steeds abstracter, al bleef het gebaseerd op motieven uit zijn omgeving. Hij raakte bekend met schilderijen die stukjes voetbalveld tonen: groene vlakken met krijtlijnen. Over de man die de krijtlijnen kalkte, zei hij: "Dat is mijn collega. Hij schildert, net als ik."
Voetbalvelden, maar ook andere sporttaferelen inspireerden De Keyser: hij volgde jarenlang sportwedstrijden als correspondent voor de schrijvende pers. "Ik ben aandachtig voor wat het toeval mij brengt", zei hij over zijn thema's.
Later koos hij voor levendige en erg kleurrijke doeken. "Een collega zei ooit tegen mij: gij zijt een verver, ik ben een schilder", vertelde hij een paar jaar geleden in een portret in het programma "Goudvis". "Ken je het verschil? Verven is een kleur geven. Schilderen is meer doordacht."
Raoul De Keyser had vorig jaar nog een tentoonstelling in de Lokettenzaal van het Vlaams Parlement. Zijn werk is te zien in binnen- en buitenlandse musea. De Keyser nam ook deel aan Documenta in Kassel en de Biënnale van Venetië.

Mijn mening: Dit is een reactie op de minuten-lange/paginagrote berichtgeving over de overleden vrouw van Eddy Wally. Hoezeer de dood tragisch is voor nabestaanden dient het nieuws toch nog enige waarde te hebben (economisch, cultureel, sociologisch, enz.). Echte cultuur wordt al veel te lang stiefmoederlijk behandeld. Natuurlijk hebben wij al van Eddy Wally gehoord, daar moeten we niet voor naar een museum te gaan. Maar waarom dan wel naar een museum gaan? Om het verschil te leren tussen verven en schilderen.
We lijken het verschil tussen kul-tuur en cultuur te zijn vergeten.

Uit het archief:
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...media/1.1449048

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...media/1.1449060

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...media/1.1449066
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.