actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd December 2012, 11:36
B*eke Janssens B*eke Janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Kasterlee
Posts: 100
10-jarige Junior Eurosongwinnares choqueert met doorkijkjurk

Met de spot erop stond de 10-jarige Anastasiya Petryk net niet in haar blootje op het podium van het Junior Eurovisiesongfestival. De doorkijkjurk en forse laag schmink maakten van de Oekraïense winnares een mini-volwassene. ‘Triest. Ze nemen een kind haar jeugd af', zegt pedagoge Marijke Bisschop.
Ergens in de coulissen ging een schminkster zaterdag kwistig met zwart kohlpotlood aan de slag om het juniorgehalte zo goed mogelijk van Anastasiya's gezicht te verven. Een bus haarlak werd in haar blonde krullenbos leeggespoten en iemand moet het een goed idee hebben gevonden om het kind in een doorkijkjurk te hijsen. Terwijl de mini-diva haar stem deed reiken naar ongekende hoogten, stond ze bijna in haar slipje te kijk voor de wereld. Waardoor niet alleen haar winst Anastasiya naam en faam bezorgden.

‘Wat een trieste bedoening', zegt pedagoge Marijke Bisschop. ‘Alleen nog maar door die veel te volwassen liedjes te horen, kun je je inbeelden hoe ze opgemaakt worden en dan nog eens staan te wiebelen op het podium. Doodjammer. Die kinderen staan zelf niet stil bij wat ze uitstralen. Maar ze zijn wel degelijk uitdagend. Zo lokken we zelf problemen uit. Dit is een verkeerde wereld. Ik snap niet dat een ethische commissie hier niet tegen optreedt.'

Als het echt te bont wordt, grijpt de organisatie wel degelijk in. De Albanese kandidate moest daags voor de finale haar jurk omruilen wegens ‘te sexy'. ‘Maar waar leg je de grenzen?', vraagt Marijke Bisschop zich af. ‘De jongste jaren verliezen kinderen steeds vroeger hun onschuld. De kledij wordt bloter, de pasjes gewaagder. En daar zullen ze bij het ouder worden de gevolgen van dragen. Ze komen te vroeg in een nieuwe levensfase terecht. Doodjammer.'

Gewoon naar school

Vooral de Oostbloklanden blijken het moeilijk te hebben om een kind kind te laten zijn. Al kreeg onze Fabian ook enkele assistentes in netkousen mee, zij het met een iets meer verhullende jurk. ‘Bij Ketnet zien we er heel nauw op toe dat de styling het kindse bewaart', zegt VRT-woordvoerder Björn Verdoodt. ‘Voor ons is dat een absolute prioriteit. Daar bestaan afspraken over.'

Geen troost voor de pedagoge: ‘Ik hoop eigenlijk dat ouders hun kind behoeden voor dit soort commerciële circussen. Laat ze maar gewoon naar school gaan in plaats van te snel beroemd en groot te willen worden.'Met de spot erop stond de 10-jarige Anastasiya Petryk net niet in haar blootje op het podium van het Junior Eurovisiesongfestival. De doorkijkjurk en forse laag schmink maakten van de Oekraïense winnares een mini-volwassene. ‘Triest. Ze nemen een kind haar jeugd af', zegt pedagoge Marijke Bisschop.
Ergens in de coulissen ging een schminkster zaterdag kwistig met zwart kohlpotlood aan de slag om het juniorgehalte zo goed mogelijk van Anastasiya's gezicht te verven. Een bus haarlak werd in haar blonde krullenbos leeggespoten en iemand moet het een goed idee hebben gevonden om het kind in een doorkijkjurk te hijsen. Terwijl de mini-diva haar stem deed reiken naar ongekende hoogten, stond ze bijna in haar slipje te kijk voor de wereld. Waardoor niet alleen haar winst Anastasiya naam en faam bezorgden.

‘Wat een trieste bedoening', zegt pedagoge Marijke Bisschop. ‘Alleen nog maar door die veel te volwassen liedjes te horen, kun je je inbeelden hoe ze opgemaakt worden en dan nog eens staan te wiebelen op het podium. Doodjammer. Die kinderen staan zelf niet stil bij wat ze uitstralen. Maar ze zijn wel degelijk uitdagend. Zo lokken we zelf problemen uit. Dit is een verkeerde wereld. Ik snap niet dat een ethische commissie hier niet tegen optreedt.'

Als het echt te bont wordt, grijpt de organisatie wel degelijk in. De Albanese kandidate moest daags voor de finale haar jurk omruilen wegens ‘te sexy'. ‘Maar waar leg je de grenzen?', vraagt Marijke Bisschop zich af. ‘De jongste jaren verliezen kinderen steeds vroeger hun onschuld. De kledij wordt bloter, de pasjes gewaagder. En daar zullen ze bij het ouder worden de gevolgen van dragen. Ze komen te vroeg in een nieuwe levensfase terecht. Doodjammer.'

Gewoon naar school

Vooral de Oostbloklanden blijken het moeilijk te hebben om een kind kind te laten zijn. Al kreeg onze Fabian ook enkele assistentes in netkousen mee, zij het met een iets meer verhullende jurk. ‘Bij Ketnet zien we er heel nauw op toe dat de styling het kindse bewaart', zegt VRT-woordvoerder Björn Verdoodt. ‘Voor ons is dat een absolute prioriteit. Daar bestaan afspraken over.'

Geen troost voor de pedagoge: ‘Ik hoop eigenlijk dat ouders hun kind behoeden voor dit soort commerciële circussen. Laat ze maar gewoon naar school gaan in plaats van te snel beroemd en groot te willen worden.'

Bron: Het Nieuwsblad
Datum: 3 december 2012

Dit artikel wijst ons erop dat de tijden aan het veranderen zijn en dat er misschien wel eens ingegrepen moet worden. Het feit dat een 10-jarig meisje zo zwaar opgemaakt wordt en in zulke jurk wordt gestoken vind ik persoonlijk ook niet echt kunnen. De jurk die ze aanhad vond ik buiten het feit dat hij doorschijnend was gewoon lelijk. Maar de vraag is dan, waar moeten we de grens trekken? Wanneer is het te uitdagend en kan het niet meer? Ik geef pedagoge Marijke Bisschop gelijk met haar standpunt dat we een kind, kind moeten laten zijn en ze dus niet onder een laag make-up uitdagende pasjes laten doen. Gelukkig houdt Ketnet hier wel rekening mee.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th December 2012, 21:59
I*ndy.Van.Noten I*ndy.Van.Noten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2012
Locatie: Pulderbos
Posts: 38
Persoonlijk ben ik het eens met de pedagoge in het artikel: een kind moet een kind blijven en hiervan genieten! Natuurlijk begrijp ik het wel dat je als kind uitkijkt naar de volwassenheid. Ik denk dat iedereen dat vroeger wel gedaan heeft en alles er zo spannend uit zag. Maar meestal beseffen de kinderen niet in wat voor mooie tijd ze leven en hoe snel deze tijd voorbij zal zijn.
Ik vind dan ook dat de ouders dit kind-zijn moeten stimuleren, en hen niet moet 'pushen' om te snel te volwassen gedrag te gaan vertonen. Dit doen sommige ouders door bijvoorbeeld hen al op jonge leeftijd te schminken (zoals in het artikel vermeld.)
Dit laat me ook aan de missverkiezingen van jonge meisjes denken, wat in mijn ogen ook erg fout is. Zo een jong meisje is nog een kind; laat haar dan toch ook een kind zijn!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.