actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th August 2015, 11:13
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Facebookpagina doet asielzoekster de das om

Facebookpagina doet asielzoekster das om

‘Ik ben laaggeschoold en getraumatiseerd’, verdedigde een Congolese vrouw bij haar asielaanvraag. Maar de asielinstantie ontdekte haar Facebookprofiel en weigerde de aanvraag.
In 2012 vroeg de 22-jarige Congolese vrouw asiel aan in ons land. Ze zei dat ze als kind bij haar oom woonde, die haar op haar vijftiende aan zijn Malinese werkgever schonk. Die wilde dat ze zich liet besnijden, maar dat weigerde ze. Samen kregen ze in 2009 een dochter, die hij wel liet besnijden. Enkele jaren later nam hij hen mee naar Mali om er bij zijn andere vrouwen te gaan wonen. Daar is ze gevlucht, zonder haar dochter.
Het Commissariaat-generaal voor de Vluchtelingen en de Staatlozen (CGVS) twijfelde echter aan haar verhaal. Het was verdacht dat de vrouw weinig wist over haar man. De administratie vond het ook raar dat ze nooit de besnijdenis van haar dochter had laten vaststellen en dat ze zelf met één weigering aan besnijdenis was ontsnapt. Ook het verhaal over haar reisroute zat vol tegenstrijdigheden.
Maar opmerkelijk is dat het Commissariaat ook het Facebook-profiel van de vrouw naging. Dat iemand die beweerde ‘alleen een kruisje’ als handtekening te kunnen zetten, een Facebook-profiel kan onderhouden, vond het CGVS ook raar. Bovendien bleek dat ze gestudeerd had aan het atheneum van Gombe. Daarom besliste de administratie haar asielaanvraag af te wijzen.
De asielzoekster ging bij de Raad voor Vreemdelingenbetwistingen (RvV) in beroep. Maar dat beroep werd verworpen.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150810_01813347
Datum: 11/08/2015 om 06u43


Mening

Dit vind ik een interessant artikel om aan te tonen dat Facebook toch wel degelijk gebruikt wordt om mensen na te gaan (wat we ondertussen toch al zouden moeten weten). Persoonlijk vind ik het ook goed dat dit een mogelijkheid is, zo is het makkelijker voor de politie, het gerecht … om na te gaan of de verhalen van mensen kloppen (zeker wanneer ze er aan twijfelen). Het lijkt mij ook enorm sterk dat iemand die niet kan schijven wel een profiel op Facebook kan onderhouden, daarom vind ik het terecht dat haar asielaanvraag geweigerd is. Er zijn andere, eerlijke, mensen die een verblijf in België meer nodig hebben dan deze vrouw. Ik vind daarom ook dat deze mensen zeker voorrang moeten krijgen. Asielaanvragen zijn er in de eerste plaats voor vluchtelingen die geen kant meer op kunnen, geen raad meer weten en geen zekerheid hebben op een veilig leven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.