actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th October 2014, 08:36
Senne.V*nRompuy Senne.V*nRompuy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Westerlo
Posts: 89
Werkgevers willen puntensysteem tegen alcohol

Werkgevers willen puntensysteem tegen alcohol


Middenstandsorganisatie Unizo pleit voor om een puntensysteem om het probleem van alcoholmisbruik aan te pakken op het werk. ‘Wie drie keer tegen de lamp loopt, moet om dwingende reden ontslagen kunnen worden.’ Dat staat in de ochtendkrant van De Standaard.

Uit een enquête van Unizo blijkt dat een derde van de bedrijven de voorbije vijf jaar meermaals geconfronteerd zou zijn met problematisch alcoholgebruik van werknemers. Unizo-topman Karel Van Eetvelt erkent dat er meer aan preventie moet gedaan worden, maar hij houdt tegelijk een pleidooi voor meer mogelijkheden om dronken personeel te ontslaan.

‘Nu kan dat niet op staande voet als er geen zware beroepsfout gemaakt werd door de werknemer’, zegt Van Eetvelt. Daarom willen ze een puntensysteem invoeren, zoals bij het rijbewijs met punten. ‘Loop je drie keer tegen de lamp, dan is dat wél reden tot dwingend ontslag.’

‘Ook een alcoholtest ’s ochtends aan de poort moet kunnen.’

Bron: De Standaard, Maandag 20/10/2014
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141020_01330952

Eigen mening:
Ik vind persoonlijk dat een puntensysteem echt nodig is, maar ik zou de regel wel aanpassen naar dat je maar twee keer tegen de lamp mag lopen om direct te kunnen ontslagen worden. Ik vind het echt niet kunnen dat iemand dronken naar de werkvloer komt, dit kan zeer negatief uitdraaien voor het bedrijf als bv.: iemand met een topfunctie niet helder kan denken en domme beslissingen neemt. Ik ben zelf al eens in contact geweest met een dronken werknemer. Dit gebeurde in het secundair onderwijs. Maandag het eerste lesuur had ik les van een vrouwelijke leerkracht waar iedereen van wist dat deze leerkracht een alcoholprobleem had. De leerkracht kwam binnen en heel de klas rook direct een sterke geur van alcohol en de manier van lesgeven was zeer verschillend. Dit zijn wij dan met de hele klas gaan melden op de leerlingendienst en deze leerkracht was direct ontslagen omdat dit niet de eerste keer was dat dit gebeurde.

Laatst aangepast door Senne.V*nRompuy : 20th October 2014 om 08:43.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th October 2014, 09:38
J*rine.Storms J*rine.Storms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zoersel
Posts: 115
Alcohol op het werk

Ik ben het eens met de mening van Senne. Ik vind het absoluut niet kunnen dat mensen dronken op het werk verschijnen of zelfs alcohol drinken op het werk. Ik begrijp ook niet goed waarom men momenteel deze mensen niet meteen mag ontslagen wegens dringende redenen. In de arbeidsovereenkomst zal waarschijnlijk toch vermeld staan dat alcohol op het werk niet toegestaan is? Ik vind het dus een goed idee om hiervoor een puntensysteem in te lassen. Wel moet elke werkgever ervoor zorgen dat dit systeem goed gehanteerd wordt. Wanneer het alcoholgebruik het werk beïnvloed vind ik dat een direct ontslag zeker moet kunnen. Net zoals Senne heb ik in het middelbaar een dronken leerkracht gehad. Helaas werd deze niet onmiddellijk ontslagen... Zelfs jaren nadat ik bij haar in de klas had gezeten gaf zij nog les. Ondertussen heb ik vernomen dat ze wel ontslagen is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.