actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Focus op... > Islam > Islam en het westen
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th March 2008, 09:52
Hanne VG Hanne VG is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Ravels
Posts: 121
Nederland bang voor islam.

Nederland bang voor islam

Meer dan de helft van de Nederlanders beschouwt de islam als een bedreiging voor de eigen identiteit. De Nederlanders lijken de rechtse politicus Geert Wilders te volgen, die van plan is voor 1april zijn anti-islam-film 'Fitna' op het internet te zetten.

Uit een onderzoek van het Historisch Nieuwsblad en de Volkskrant blijkt dat 56 procent van de Nederlanders de islam zien als een bedreiging voor de eigen identiteit. Zevenenvijftig procent ziet het toelaten van grote groepen immigranten als de grootste vergissing uit de Nederlandse geschiedenis. Ze zijn het dus eens met de harde kritiek op de islam van Geert Wilders' Partij Voor de Vrijheid (PVV).

Die houdt Nederland al maanden in de ban met zijn film Fitna, die bijzonder kritisch zou zijn voor de islam.

De site waarop Fitna normaal gezien vertoond zou worden, werd inmiddels offline gehaald door de Amerikaanse firma Network Solutions. De internetprovider zegt de film eerst te willen bekijken om na te gaan of er geen Nederlandse wetten in worden overtreden.

De Nederlands Islamitische Federatie (NIF) heeft zelfs een kortgeding tegen Wilders aangespannen om af te dwingen dat een onafhankelijke expert de film op voorhand kan beoordelen. Op basis hiervan wil het NIF Fitna eventueel door een rechter laten verbieden.

Mediamatic, een culturele organisatie uit Amsterdam, is een internetcampagne begonnen. De vereniging roept gebruikers al enige tijd op eigen filmpjes met excuses onder de naam Fitna op het internet te posten. Wie Fitna als zoekterm ingeeft op het net, verdwaalt dan ook in een massale hoeveelheid anti-Wilders-filmpjes.

Een internetpetitie, Wilders is not Holland, werd door bijna elfduizend Nederlanders ondertekend. Vorige zaterdag hield een duizendtal mensen in Amsterdam een betoging tegen de controversiële film.

Premier Balkenende riep Wilders eind februari al op zich goed te bezinnen over de gevolgen van zijn film. Hij vreest voor aanslagen en een boycot van Nederlandse producten. Zelfs slachtoffers zouden niet uitgesloten zijn. De zaak-Theo Van Gogh ligt nog vers in het geheugen. De filmmaker werd eind 2004 op straat vermoord nadat hij samen met politica Ayaan Hirsi Ali Submission had uitgebracht, een film over de positie van de vrouw in de islam. Balkenende herinnerde ook aan de reacties op de publicatie van de Deense Mohammedcartoons. Hij respecteert evenwel het recht op vrije meningsuiting en wil de film dan ook niet verbieden.

Veel islamitische landen hebben Fitna al bij voorbaat veroordeeld en waarschuwen voor represailles.

Ondanks alle tegenkanting houdt Wilders voet bij stuk. Hoe de verspreiding zal gebeuren, wil de PVV-voorzitter voorlopig niet vertellen. Vorig weekend kreeg hij alvast hulp uit onverwachte hoek. De Nederlandse Moslim Omroep (NMO) stelde voor Fitna als eerste te vertonen en aansluitend een debat uit te zenden. Wilders weigerde, officieel omdat hij niet akkoord gaat met de voorwaarde de film op strafbare uitlatingen te laten screenen door de NMO.

Geert Wilders is vooral bekend om zijn harde standpunten over de islam. Zo pleitte hij er in augustus vorig jaar nog voor de Koran te verbieden omdat het boek net als Adolf Hitlers Mein Kampf zou oproepen tot haat en geweld.

Hoewel Wilders geregeld bekritiseerd wordt vanwege zijn ideeën is hij bij de bevolking steeds populairder. Volgens een recente peiling van het Nederlandse actualiteitenprogramma NOVA zou de PVV van negen naar vijftien zetels stijgen als er nu verkiezingen waren.

Bron: http://www.hetnieuwsblad.be, 27/03/2008
Reactie:
Ik vind het onrustwekkend dat 57 procent van de Nederlanders het toelaten van grote groepen immigranten ziet als de grootste vergissing uit de Nederlandse geschiedenis. Dan vraag ik mij af waar hun verdraagzaamheid naar toe is?

Ik kan mij helemaal niet vinden in de mening van Geert Wilders. Hij wil begin april de film 'Fitna' uitgeven, die zeer kritisch is tegenover de Islam. Ik hoop voor hem dat hij rekening heeft gehouden met de mogelijke gevolgen. Denk maar aan de zaak- Theo Van Gogh en de Mohammedcartoons.

Ik vind dat elk mens zijn geloof op zijn manier mag beleven, zonder dat hij er andere verdriet mee aandoet. En een beetje verdraagzaam zijn mag toch wel!
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.