actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th October 2015, 13:14
Jan.D*mmen Jan.D*mmen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Beerse
Posts: 70
Leraar aangehouden voor jarenlang misbruik: betrapt door ongepaste mails

Een 44-jarige leerkracht van een basisschool in Zillebeke (Ieper) is aangehouden op verdenking van ernstige zeden*feiten met minderjarigen. Er zou sprake zijn van vier à vijf slachtoffers.

Leraar Lieven M. werd twee weken geleden preventief geschorst door de Sint-Vincentiusschool, nadat hij ongepaste mails gestuurd zou hebben naar een meisje. "Het ging niet om een normale conversatie tussen een leerkracht en een scholier", zegt Gie Martens, woordvoerder van scholengemeenschap CDI. "Dat vonden ook de ouders van het meisje."

Het incident weekte nog veel zwaardere beschuldigingen los. Twee oud-leerlinges - intussen meerderjarig - dienden een klacht in tegen Lieven M. voor feiten die zich een tiental jaar geleden zouden hebben afgespeeld in de omgeving van de school. Het parket oordeelde gisteren dat er genoeg aanwijzingen waren om de vader van drie kinderen aan te houden. "Het onderzoek moet duidelijk maken of er wel degelijk sprake is van seksueel misbruik van minderjarigen", aldus woordvoerder Johan Lescrauwaet. "De feiten zouden alvast verspreid zijn over verscheidene jaren." Bovendien meldden zich intussen nog méér vermoedelijke slachtoffers van Lieven M.

Bron: HLN, http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnen...ast-mails.dhtml

Mening: Dit artikel gaat over een leerkracht die verdacht wordt van ernstige zedenfeiten. Ik vond dit artikel shockerend omdat een leerkracht een voorbeeldfunctie heeft en vertrouwd moet kunnen worden door zowel de leerlingen als de ouders. Zo'n feiten zijn een smet op het beroep van elke leerkracht. Als de feiten echt gepleegd zijn, moet deze leerkracht voor altijd opgesloten worden. Moest nu blijken dat de leerkracht ze niet heeft aangeraakt, maar wel de intentie heeft gehad, vind ik dat hij levenslang geschorst moet worden en nooit meer in de buurt van een kind mag komen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th October 2015, 13:41
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Leraar betrapt op misbruik door ongepaste mails.

De reactie van Jan kan ik zeker begrijpen, maar toch vind ik dat je verder moet kijken dan dat. Dat een leerkracht zijn leerlingen misbruikt zou niet mogelijk mogen zijn, maar toch gebeurt het meer dan we zouden denken. Het verbaast mij ook dat de feiten nu pas aan het licht komen. Waarom zeiden de andere leerlingen die voordien al misbruikt waren niets? Waarom duiken ze nu ineens wel op? Het lijkt mij vreemd dat niemand het thuis durfde zeggen. Het lijkt mij ook vreemd dat geen enkele andere ouder het ooit opgemerkt heeft. Ongepaste mails sturen naar leerlingen kan niet door de beugel en als de leraar de leerlingen echt fysiek aangeraakt heeft vind ik ook dat hij een passende straf moet krijgen. De straf die Jan voorstelt lijkt mij een beetje kort door de bocht gekozen. Iedereen maakt fouten. Ik denk dat deze leraar buiten een straf ook psychologische begeleiding moet krijgen. Een schorsing van een geheel schooljaar lijkt mij een goede straf. De leraar verplichten om zich psychologisch te laten helpen lijkt mij een goed idee. Op deze manier zal hij uiteindelijk zelf inzien waarom zijn gedrag fout was.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.