actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st June 2008, 00:14
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Question Avondklok voor -12-jarigen in Turnhout

Turnhout wil stok achter de deur


BRUSSEL - Volgens het nieuwe politiereglement van Turnhout mogen kinderen onder de twaalf jaar tussen middernacht en zes uur 'smorgens niet meer zonder begeleiding de straat op. Het stadsbestuur wil met die maatregel het probleem van hangjongeren aanpakken. Dat er een probleem was, lijkt de meeste inwoners te verbazen.



Op de markt van Turnhout verlaat een groepje tienermeisjes het jongerencafé Revue. Ze kwamen wat stoom afblazen na hun laatste examen en nu stappen ze lachend richting bushalte. 'In en net na de examenperiode is ons publiek wat jonger dan normaal', zegt Cindy Lubbers (32). Samen met haar echtgenoot baat ze het café uit. 'Af en toe komt iemand jonger dan zestien toevallig met een groep mee binnen, maar jongeren onder de twaalf zijn hier op de markt geen probleem.'

De nieuwe maatregel verbaast haar wel. 'Toen ik het vanmorgen op de radio hoorde, schrok ik. Ik heb zelf nog een klein kindje. Ik vind het normaal dat jonge kinderen 'snachts niet alleen over straat lopen. Maar ik wist niet dat het een probleem was in Turnhout.'

Yves Gelders (56) uit Vosselaar vindt de maatregel een goede zaak. 'Wat hebben die kinderen op dat uur op straat te zoeken?', zegt hij. 'Het is maar logisch dat ouders na middernacht bij hun kinderen zijn. Of er problemen waren met jongeren? In Turnhout niet, hoor, mevrouw.'

In het cafeetje De Ranonkel vlak aan het kasteel van Turnhout foetert Jan Lenaerts (40) op 'al die regeltjes'. 'Als ze echt willen dat er 'savonds in de zomer geen kinderen op straat meer rondlopen, moeten ze de Vrij-Dagen maar afschaffen.' Barbediende Linn Engelen (39) haalt een foldertje van de Turnhoutse Vrij-Dagen boven. 'De hele zomer lang zijn er optredens op de Grote Markt en dat trekt heel wat volk, ook jongeren, naar de stad. Veel van die jongeren hangen rond bij het kasteel. Ik heb gehoord dat er vorig jaar wat problemen zijn geweest met drugs en er zou ook gevochten zijn.'

Ook Lenaerts kent die verhalen. 'Vorig jaar is er tijdens de Vrij-Dagen een meisje van dertien naar het ziekenhuis overgebracht omdat ze onwel was geworden door drugs en alcohol', zegt hij. 'En dan moet de publieke opinie gesust worden.'

Hoofdcommissaris Roger Leys bevestigt dat. 'Het was trouwens niet het enige geval waarbij iemand door drugs of alcohol naar het ziekenhuis moest worden afgevoerd.' Leys benadrukt wel dat de nieuwe maatregel bedoeld is om het probleem van hangjongeren aan te pakken. De politie grijpt ook alleen in nadat 'de openbare orde verstoord is'.

Volgens Leys bleef de overlast vorige zomer beperkt tot lawaaihinder, achtergelaten vuilnis, overmatig alcoholgebruik en in beperkte mate ook druggebruik. 'We zagen het aantal gevallen van steaming - waarbij meerdere jongeren iemand omsingelen en die dwingen gsm en geld af te staan - toenemen. Wat erger is, is dat de jongeren steeds jonger werden. 'Als de leeftijd van die jongeren blijft zakken, moeten we kunnen optreden. De maatregel is een stok achter de deur voor extreme gevallen.'

Als een kind onder de twaalf in Turnhout na middernacht 'rondhangt', zal niet de jongere zelf, maar de ouders een administratieve boete van 50 tot 250 euro moeten betalen. En samen moeten ze bij de bemiddelingsambtenaar langs. 'We willen ouders op hun verantwoordelijkheid wijzen', zegt de burgemeester van Turnhout, Marcel Hendrickx (CD&V). Om de overlastproblemen te verminderen, heeft de gemeente ook ingezet op preventie. 'We zijn met de oudere jongeren gaan praten, persoonlijk en via preventieambtenaren. Als 200 tot 300 jongeren samenklitten op één plek, komt dat bedreigend over. We wilden hen ook duidelijk maken dat de sfeer anders moest.'

Hendrickx zegt wat geschrokken te zijn over de impact van de nieuwe maatregel. 'Ik had niet verwacht dat de hele Belgische pers bij me zou aankloppen. Het betekent toch dat we iets wakker gemaakt hebben.'


DS, 20-06-2008 (Valerie Droeven)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB

Laatst aangepast door Barst : 21st June 2008 om 00:19.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st June 2008, 11:51
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Eigenlijk zou zo'n maatregel door iedereen als een verschrikking moeten worden geïnterpreteerd. Waar gaat het naartoe als de overheid zich begint te mengen in het gaan en staan van de burger?

En toch kan ik niet zeggen dat ik het een slechte maatregel vindt. Het is maar wat logisch dat kinderen van twaalf en jonger om 24u. thuis (en liefst nog in hun bed) zijn. Jammer dat ouders hiervoor door een wet moeten worden begeleid...

Ja en de Turnhoutse vrijdagen vragen misschien een uitzondering. Maar de vraag blijft dan toch hetzelfde: Moet een kind van 11 of 12 jaar om 24u. dan nog in Turnhout rondhangen zonder volwassen begeleider?
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.