actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st November 2012, 12:48
nelleke.aerts nelleke.aerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Testelt
Posts: 83
Verpleegkundigen moeten leren rekenen.

Verpleegkundigen moeten leren rekenen

woensdag 31 oktober 2012 om 10u00

Het is een gekend probleem: het gebrek aan de kennis van de basisrekenkundige berekeningen kan verpleegkundigen in hun werk hinderen en betekent een gevaar voor de patiënt.

De hogescholen erkennen dat de rekencapaciteiten van verzorgenden moeten bijgespijkerd worden.

In de opleiding verpleegkunde is men zich daarvan bewust en het is trouwens niet voor niets dat de UGent bijvoorbeeld speciale programma’s heeft die alle zorgverleners oefenen in basisrekenen.

Is het niveau van de verpleegkundigen dan zoveel lager dan van de andere zorgverleners? Waarschijnlijk niet, alleen hebben zij die rekenkundige vaardigheden vaker nodig dan andere zorgverleners omdat ze ze onmiddellijk moeten toepassen bij geneesmiddelenverstrekking. Rekenfouten betekenen dat de patiënt in een gevarenzone kan komen. Het is trouwens niet alleen een Belgisch probleem.

In Nederland trekt de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) aan de alarmbel. Het wil de Cito-toets (een soort eindtermtoets die eigenlijk voor zesdeklassers, dus 12-jarigen, is bestemd) verplicht stellen aan iedereen die als verpleegkundige aan de slag wil. De NVZ wordt daarin trouwens gesteund door de vereniging van Verpleegkundigen en Verzorgenden Nederland (V&VN) die er ook voorstander van is. “We hebben vastgesteld dat niet alle verpleegkundigen deskundig zijn in het verpleegkundig rekenen en dat vormt een risico voor de patiënt”, zegt de woordvoerder van V&VN. “De Cito-toets verplicht maken is een prima middel om risico’s te beperken.”

Als het van de NVZ afhangt zouden verpleegkundigen die instaan voor de dagelijkse zorgverlening om de vijf jaar deze toets moeten afleggen. Alleen dan mag de verpleegkundige zelfstandig medicatie toedienen. Zakt ze voor de toets, dan mag ze dat alleen onder supervisie van een gecertificeerde verpleegkundige. Wie nog niet slaagt kan via internet een bijscholing volgen en binnen de drie maanden een nieuwe toets afleggen.

In België loopt het zo’n vaart nog niet, al erkennen de hogescholen dat de rekencapaciteiten van verzorgenden moeten bijgespijkerd worden vooraleer ze in het beroepsleven stappen.

Désirée De Poot

www.knack.be 31/10/2012


In België erkennen we dus dat er een probleem is. Toch krijg ik na het lezen van dit artikel een beetje het idee dat het bij erkennen blijft. De rekencapaciteiten moeten bijgespijkerd worden. Als ze weten dat er iets aan gedaan moet worden, waarom doen ze het dan niet meteen? Waarom inderdaad de verzorgenden en verplegers geen test laten doen? We spreken hier toch over het leven van de patienten...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st November 2012, 14:23
Hanne.Broeckx Hanne.Broeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kasterlee
Posts: 119
Ook ik ben van mening, net als Nelleke, dat het hier enkel bij erkennen blijft. Het zou, volgens mij, een goed idee zijn om verpleegkundigen een test te laten doen. Maar heel vaak moeten er eerst ongelukken gebeuren voor er effectief iets aan gedaan wordt. Men redeneert dan, denk ik, het zal toch nog niet zo erg zijn, want er zijn nog geen ernstige voorvallen geweest.
Ik ben het hier absoluut niet mee eens. Werk preventief en speel korter op de bal. Deze manier van werken zal veel voorkomen en is veel efficiënter!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 1st November 2012, 14:28
liselotte.glassée liselotte.glassée is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 86
Allereerst vind ik het heel vreemd dat dit probleem zich voor doet. Normaal gezien, als je een diploma haalt, zou je toch ook in staat moeten zijn om de rekenkundige berekeningen van een twaalfjarige uit te voeren? Dit zou je ten slotte al moeten kunnen in het laatste leerjaar en in het eerste middelbaar. Anders kan je niet overgaan. Kan ik hieruit dan niet constateren dat er op jongere leeftijd al iets is misgegaan? Zulke situaties zouden niet mogen voorkomen en vind ik ronduit belachelijk. Ook geef ik Nelleke erin gelijk dat als men zoiets erkent, het niet bij erkennen moet blijven maar dat er wel degelijk stappen moeten worden gezet om dit probleem op te lossen. Eventueel met een test of eventueel beginnend bij het onderzoek naar hoe het zover is kunnen komen. Loopt er iets mis gedurende het zesde leerjaar en/of het eerste middelbaar waardoor afstudeerders deze kennis niet meer bezitten?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.