actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th October 2012, 19:42
M*thi De Pauw M*thi De Pauw is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 142
Dertien pct van de Belgen werd al slachtoffer van identiteitsfraude

BRUSSEL - Dertien procent van de Belgen zegt op een of andere manier al eens slachtoffer geweest te zijn van identiteitsfraude. Dat blijkt uit het Europese onderzoek ‘Preventie Identiteitsfraude 2012’ in opdracht van Fellowes, leverancier van kantoorbenodigdheden.


De financiële schade van Belgische slachtoffers bedraagt gemiddeld 12.200 euro. België behoort daarmee tot de top-3 landen in Europa. Alleen in Duitsland (35.490 euro) en Italië (16.318 euro) is de schade hoger.

Fellowes vroeg de Belgen ook op welke manieren geprobeerd is hen persoonlijke informatie afhandig te maken. Veel Belgen ontvingen e-mails (6 pct) en telefoontjes (20 pct) die zogenaamd van hun bank afkomstig waren en waarin men vroeg om persoonlijke gegevens door te geven of te updaten. Opvallend is echter ook het aantal verdachte verzoeken dat 23 pct kreeg om te doneren aan een goed doel of voor noodhulp.

De overgrote meerderheid (92 pct) van de Belgen probeert zich volgens het onderzoek op een of andere manier te beschermen tegen identiteitsfraude. Zo controleert 54 pct van de Belgen transacties die hen niet meteen bekend voorkomen op rekeninguittreksels en facturen.

Het onderzoek werd online uitgevoerd tussen 14 juni en 20 juli 2012 bij 5.507 mensen, van wie 501 Belgen. (belga)

Bron: www.nieuwsblad.be
Datum: 29/10/2012

Eigen mening:

Er zijn natuurlijk praktijken waar het erg moeilijk is te achterhalen of het om bedrog gaat of niet, maar bij de meesten is het redelijk simpel om het onderscheid te maken. Toen ik enkele weken geleden las dat sommige mensen daadwerkelijk zijn ingegaan op de beruchte mails van Belfius vroeg ik me toch af hoe ze de verschillende aanwijzingen over het hoofd hebben kunnen zien. Zo stonden er verschillende taalfouten in de mails, de zinsbouw was helemaal verkeerd en (naar mijn mening de belangrijkste aanwijzing) de website in de mail en de echte website van de bank kwamen absoluut niet overeen. Ik begrijp dat sommige mensen hier snel over kijken, maar als het om banktransacties gaat zou ik toch denken dat mensen een beetje voorzichtiger zijn.

Laatst aangepast door M*thi De Pauw : 29th October 2012 om 19:52.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th October 2012, 21:34
p4u12767 p4u12767 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 133
Volgens mij heeft dit vaak te maken met mensen die te weinig op de hoogte zijn van de gevaren van de virtuele wereld. Ik denk dan bijvoorbeeld aan vijftigplussers, zij zijn niet opgegroeid met computers maar moeten nu wel mee omdat ze online willen bankieren. Zij zijn vaak niet zo hoog opgeleid om de taalfouten eruit te halen maar vooral te goeder trouw. Zij weten niet dat zulke praktijken voorkomen en zeker niet in België. Het lijkt voor hen een ver-weg-van-mijn-bed-show. Naar mijn mening ligt hier ook een belangrijke taak voor de banken, zij moeten zorgen voor een veilig online betaalsysteem dat niet te kraken is met enkel een rekeningnummer en identiteitsgegevens, maar ook voor de sensibilisering van hun klanten.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 31st October 2012, 00:00
Jynthe's Avatar
Jynthe Jynthe is offline
Jynthe.Stabel
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 66
Ook mijn eigen mama was een van de vele Belfius-klanten die zo'n beruchte mail aan hebben gekregen. Ze belde me vanop het werk meteen om mij van deze fraude op de hoogte te brengen, gezien ik ook bij Belfius ben aangesloten.
Zoals al werd vermeld, stonden er inderdaad veel taalfouten in en kon je in feite wel 'doorhebben' dat het een vals bericht was. Toch denken veel mensen hier niet dieper bij na, waardoor ze zichzelf vaak onbewust in de problemen werken. Het internet tegenwoordig heeft zoveel 'valkuilen' waaraan je ten prooi kan vallen en een heleboel geld mee kan verliezen, zoals bijvoorbeeld online shoppen op onbetrouwbare sites. Ik koop vrij veel via het internet, maar doe dit enkel als ik zie dat het een gecertificeerde webwinkel is, zoals bijvoorbeeld amazon. Pas dan ben ik er ook volledig gerust in om mijn gegevens 'weg te geven'. Mensen zouden soms eens dieper moeten nadenken vooraleer ze zomaar ergens op klikken, maar jammergenoeg heeft niet iedereen de basiskennis over de virtuele wereld die de jongere generaties van tegenwoordig wel met de paplepel in de mond is ingegeven...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.