actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th November 2014, 13:50
pieter.p*eters pieter.p*eters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Vosselaar
Posts: 20
Gentse studenten pleiten voor smartphone-etiquette

Gentse studenten pleiten voor smartphone-etiquette

Hebt u ook al eens gedacht tegen een muur te zitten praten, omdat de persoon rechtover u meer aandacht heeft voor zijn gsm? Phubbing heet dat fenomeen. Vijf Gentse studenten vragen om een smartphone-etiquette met de actie BanBye.

Een groepje communicatiestudenten van de Universiteit Gent roepen met de hashtags #Bandroid en #ByePhone iedereen op om bij vrienden, op café of op een feestje de smartphone achterwege te laten en meer oog te hebben voor elkaar.

De actie BanBye, te vinden op Twitter en Facebook, komt er als antwoord op hun eigen frustraties. ‘Ik werk ook in de horeca. Heel vaak zie ik koppeltjes aan tafel zitten waarbij de ene bezig is met zijn smartphone en de andere rondkijkt’, getuigt Lisa Riti (21), een van de initiatiefnemers vandaag in De Standaard. ‘Is het dat wat een etentje leuk maakt? Ook mijn vrienden hebben soms de helft van een verhaal niet gehoord, omdat ze hun gsm niet kunnen laten liggen.’


Lisa Riti wil de mensen er eerst en vooral op wijzen dat niet iedereen die voortdurende belangstelling voor smartphones apprecieert. ‘Maar het is zeker niet de bedoeling dat iedereen zijn gsm voortaan thuislaat. willen een onderscheid maken tussen momenten waarbij gebruik van een smartphone geen enkel probleem is, thuis bijvoorbeeld, en momenten waarop je hem beter niet bovenhaalt.’


Dit zijn de vijf regels van BanBye:

‘Put it away and have more fun’
‘Vhat with the friends in front of you’
‘I’ll only check if you call me’
‘If you get caught, put it on the floor’
‘Go offline to get a life’

bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141126_01397164

mening: Niets zo lastig als eens een romantisch etentje met je lief zien verstoord worden omdat je lief zit te sms'en of leuk met de vrienden op café zitten en dan de conversatie moeten stoppen omdat er een paar met hun gsm bezig zijn. Daarom vind ik dit een goed initiatief, het zou beter zijn als mensen terug meer met elkaar gaan babbelen. En deze regels zouden daarbij wel eens kunnen helpen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.