actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd November 2014, 20:36
Hanne.S*els Hanne.S*els is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Lille
Posts: 26
'Havenarbeiders opgeroepen om het waardig te houden'

'Havenarbeiders opgeroepen om het waardig te houden'

Dat de haven van Antwerpen morgen zo goed als plat ligt, is nu al zeker. Er komen vier vaste stakingsposten in het havengebied. Tegelijk proberen de vakbonden om de actievoerers in het gelid te houden. 'We hebben de havenarbeiders opgeroepen om het waardig te houden.' De loodsen zijn al om 17 uur gestart met hun acties.
BTB-ABVV¬topman Marc Loridan verzekert aan VRT dat ze de havenarbeiders hebben opgeroepen om het rustig te houden. Vier vaste stakingsposten moeten volstaan om alle omliggende bedrijven in het havengebied lam leggen. Een piket vlak bij het centrum van Antwerpen, bijvoorbeeld aan het aanwervingslokaal voor dokwerkers, komt er niet.



Loodsen

De zee- en kustloodsen zijn om 17 uur gestart met hun acties in het kader van de provinciale actiedag. Daardoor valt het scheepvaartverkeer in Antwerpen, Gent en Zeebrugge stil. De loodsen worden daarin gesteund door collega’s van de maritieme dienstverlening die de loodsboten bedienen en de scheepvaartbegeleiding (radartorens), zegt Michel Defer, hoofdafgevaardigde van het ACOD.

Als gevolg daarvan is er geen op- en afvaart meer van Antwerpen en Gent. Ook de zeeloodsen doen mee waardoor Zeebrugge niet aan de actie ontsnapt. ‘Het scheepvaartverkeer ligt stil’, aldus Defer.

De actie loopt nog tot maandag middernacht. Het scheepvaartverkeer zal tot dan stil liggen, aldus de vakbondsman.

Alle verkeer

Ook al plannen de vakbonden maandag provinciale acties in onder meer Antwerpen en Limburg, toch heeft de actie van de loodsen gevolgen voor het hele scheepvaartverkeer. Dat is een gevolg van de aard van de scheepvaartactiviteiten, legt Defer uit. Als men niet kan garanderen dat een schip later op de dag een loods aan boord krijgt, wordt er niet gevaren.

Nog volgens de vakbondsman liggen zowat 33 schepen te wachten voor afvaart (van haven naar zee) in Antwerpen, in Gent 1 en in Zeebrugge een 7-tal. Zowat dertig schepen liggen op zee te wachten voor een loods.

bron: De Standaard
23/11/14

mening: Ik hoop dat de stakingen minder uit de hand gaan lopen dan vorige keer. Ik heb er helemaal niks op tegen dat ze staken. Integendeel zelfs, ik vind dat je je stem mag laten horen. Wel hoop ik dat de mensen die willen werken mogen werken. Soms verhinderen ze mensen van hun werk. Dit vind ik niet kunnen. Ik hoop dat alles rustig gaat verlopen zonder ongelukken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.