actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd November 2014, 20:13
hendrik.v*ndyck hendrik.v*ndyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Grobbendonk
Posts: 46
Maaltijdcheques voor daklozen

Antwerpen - Om leefloners en daklozen uit hun isolement te halen, gaat het OCMW hen maaltijdcheques geven. Zij kunnen daarmee inkopen doen in winkels en supermarkten. Ondertussen is het initiatief van kindermaaltijden voor 1 euro een groot succes. Er werden al 3.300 maaltijden geserveerd.

Leefloners en daklozen doen hun inkopen nu in de sociale kruideniers. Daar kunnen ze goedkoop voedingswaren kopen. Volgens OCMW-voorzitter en schepen van Sociale Zaken Fons Duchateau (N-VA) heeft dit één nadeel. De mensen blijven binnen hun eigen netwerk. Ze komen alleen mensen tegen die in dezelfde situatie verkeren en dat bevordert de sociale mobiliteit niet.

Daarom zal het OCMW vanaf 2015 maaltijdcheques verstrekken waarmee deze mensen terechtkunnen in de gewone winkels, supermarkten en natuurlijk in de sociale restaurants.

Een cheque heeft de waarde van 8 euro. “De mensen kunnen er dan gezonde voeding mee kopen”, zegt Duchateau. “Alcohol en tabak kunnen ze er niet mee kopen. Zo beletten we misbruiken. De maaltijdcheques zijn bedoeld voor drie doelgroepen.

Bron: Gazet Van Antwerpen 23-11-2014
http://www.gva.be/cnt/dmf20141123_0...s-voor-daklozen

Eigen mening:

Ik vind het zeer goed dat de stad Antwerpen deze actie voor de daklozen doet. Daklozen hebben het zwaar te verduren in hun leven. Ze moeten vaak bedelen om aan geld te komen. Door dergelijke maaltijdcheques aan te bieden aan daklozen verminder je hun financiële problemen en hebben ze het toch iets gemakkelijker om aan hun dagelijkse behoeften te voldoen. Hun leven blijft vreselijk zwaar maar ik vind het super dat de stad Antwerpen de daklozen echt wilt helpen en dat ze hen niet zomaar in de steek laat.

Laatst aangepast door hendrik.v*ndyck : 23rd November 2014 om 20:22.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th November 2014, 13:16
s*ana.vervoort s*ana.vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Geel
Posts: 127
Ik vind het ook een zeer mooi initiatief van de stad Antwerpen de daklozen maaltijdcheques te overhandigen. Het was al een mooi initiatief dergelijke mensen te helpen door hen maaltijden aan €1 aan te bieden. Maar daar doet zich inderdaad het probleem voor dat hun contacten zich beperken tot mensen die zich in dezelfde situatie bevinden. Zo'n mensen hebben behoefte aan in contact komen met een gedifferentieerd publiek. Zodat ze "zin" krijgen om er weer tegen aan te gaan, om het zo uit te drukken. Het is niet niets om dag in dag uit geconfronteerd te worden met de "miserie" van anderen, terwijl je zelf in soortgelijke "miserie" leeft, denk ik dan. Winkelen in een "gewone" supermarkt kan daarbij inderdaad helpen. Wat ook goed is, is dat er nagedacht is over het feit dat er geen misbruik gemaakt zal kunnen worden van de maaltijdcheques. Doordat daklozen niet veel/geen geld hebben, weten zij in vele gevallen ook niet hoe hiermee te moeten omgaan wanneer ze de maaltijdcheques in handen zullen krijgen. Denk hierbij bijvoorbeeld maar aan degene met een alcoholverslaving.

Laatst aangepast door s*ana.vervoort : 24th November 2014 om 13:20.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 24th November 2014, 18:27
A*strid.Bastiaens A*strid.Bastiaens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zandhoven
Posts: 100
Het is een heel mooi initiatief. Sociale integratie van arme mensen in onze maatschappij is nog altijd een werkpunt. Ze blijven echter in dezelfde kringen verkeren, waardoor het moeilijker is om uit de kringloop van armoede te komen. Al ben ik wel bang dat er mensen elkaars maaltijdcheques gaan stelen en dan hebben de mensen die ze kregen er niets aan. Er moet dus goed nagedacht worden over hoe men dit systeem in de praktijk gaat omzetten. Ik juich deze initiatieven zeker toe, er zouden er zo meer moeten zijn.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 24th November 2014, 19:25
N*ortje.VandenAckerveken N*ortje.VandenAckerveken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Baarle-Hertog
Posts: 109
Ik vind het ook een erg mooi initiatief om de daklozen op weg te zetten door hen maaltijdcheques aan te bieden. Ik denk wel dat dit op lange duur onhoudbaar zal worden, je kan niet blijven cheques aanbieden. Ik denk bijvoorbeeld dat ze aan de maaltijdcheques iets zouden moeten koppelen waarmee de daklozen op weg gezet worden om hun leven terug zelf in handen te nemen. Ik denk dat deze mensen op zich er ook meer aan zouden hebben als zij op weg gezet worden om terug werk te vinden, terug onderdak te vinden,... De maaltijdcheques vind ik in ieder geval wel een goed begin!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.