actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd November 2012, 09:28
s*eben.wouters s*eben.wouters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wechelderzande
Posts: 49
Regering maakt fraude onverjaarbaar

Regering maakt fraude onverjaarbaar


De regering gaat de strijd fraude opdrijven. Zo komen er strengere straffen voor fraudeurs, zegt de bevoegde staatssecretaris John Crombez (SP.A) in De Ochtend. Wie fraudeert, moet niet langer hopen dat het misdrijf verjaart.

Het begrotingsakkoord voorziet voor 2013 nog een reeks extra maatregelen tegen fraude, die nog eens 216 miljoen euro moeten opbrengen. De regering hoopt zo'n honderd miljoen op te halen bij de sociale fraudeurs en ongeveer hetzelfde bedrag bij de fiscale zondaars, aldus staatssecretaris voor Fraudebestrijding John Crombez.

Concreet wil de regering de drempel om zwart geld aan te geven door banken, notarissen, boekhouders en vastgoedmakelaars verlagen. Momenteel moet dat enkel bij transacties die wijzen op ernstige én georganiseerde belastingfraude. In de toekomst is ernstige fraude voldoende.

Door bedrijven die drie jaar geen jaarrekening indienen te schrappen uit de Kruispuntbank van Ondernemingen, wil de regering ook fraude via slapende vennootschappen bestrijden.

Maar er komen ook strengere straffen voor hardleerse fraudeurs. Zo komt er een nieuw misdrijf in de belastingwet: ‘ernstige fiscale fraude'. Op fiscale fraude staat nu een maximum celstraf van twee jaar. Zware zondaars zullen voortaan vijf jaar cel riskeren.

De federale regering zal in de wet inschrijven dat de verjaringstermijn nog niet begint te lopen zolang de belastingaanslag wordt betwist, schrijft De Tijd daarover. ‘Eigenlijk betonneren we zo wat de rechtbanken al doen', verduidelijkte bevoegd staatssecretaris John Crombez op Radio 1.

Tot slot wil de regering OCMW's die investeren op betere controles ook een bonus toekennen, zullen politiediensten na een veroordeling nog een nieuw onderzoek kunnen openen om de vergaarde rijkdom van criminelen op te sporen en zullen ook buitenlandse levensverzekeringen in de belastingaangifte moeten worden opgenomen.

Mening:
Ik vind het nog steeds vreemd dat misdrijven kunnen verjaren. Wie een misdrijf pleegt, moet daar toch voor gestrafd worden eender welke periode al verstreken is? Ik vind dit dus een stap in de goede richting. Fraude is gewoonweg niet toelaatbaar.

Bron: De Standaard
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd November 2012, 15:24
D*ies.Stessens D*ies.Stessens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Retie
Posts: 74
Ik volg je hier helemaal Sieben. Het heeft mij ook altijd verbaasd dat verschillende soorten misdrijven na X aantal jaar gewoon 'wegvallen'. Het lijkt dan wel alsof het misdrijf dan plots niet meer erg is ofzo. Ik vind dit ook zeker een stap in de goede richting!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.