actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th March 2012, 11:15
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Nederlandse koningin geen rol meer bij regeringsvorming

Het Nederlandse Parlement zet het staatshoofd buitenspel. Koningin Beatrix en haar opvolgers zullen geen rol meer spelen bij de vorming van een nieuwe regering in Nederland. Daarvoor is in de Tweede Kamer een ruime meerderheid gevonden.

Het voorstel kwam oorspronkelijk van het linksliberale D66, maar kreeg pas ruime steun na een aanpassing op initiatief van GroenLinks. De christelijke partijen en de rechtsliberale VVD zijn tegen.

Volgens GroenLinks is het een kwestie van transparantie, als niet het staatshoofd, maar de Tweede Kamer de informateur en formateur aanwijst. "Volksvertegenwoordigers, en niet het staatshoofd, moeten op een democratische wijze tot de vorming van een kabinet komen", zegt parlementslid Schouw van D66.

Het voorstel wordt gesteund door PvdA, SP, GroenLinks, D66, de Partij voor de Dieren en PVV.

Regeringspartijen VVD, CDA en ChristenUnie zijn tegen het voorstel. Fractievoorzitter Arie Slob van de ChristenUnie noemt de wijziging onverstandig en ondoordacht. "De antimonarchisten hebben elkaar gevonden in een slecht voorstel. De Kamer overschat zichzelf ernstig."

Als de politieke partijen er niet uitkomen, kan de koningin alsnog een rol spelen.

Bron: Deredactie.be

Mijn mening:
Persoonlijk ben ik niet voor het voorstel te vinden. Ik vind het een sterkte dat, zoals bij ons, een koning jaren op de troon zit en de politici ziet komen en gaan. Dat heeft toch te maken met ervaring? Een bedrijfsleider (misschien een wat ongelukkige vergelijking) blijft toch ook lang op post en heeft toch ook veel ervaring? Het maakt mij niet uit dat het systeem in vraag wordt gesteld, maar dan moet men met een degelijk alternatief komen. In Nederland wordt de deur ook nog steeds op een kier gehouden: "als de partijen er niet uitkomen, kan de koningin nog een rol spelen". Natuurlijk is het wel zo dat zo'n staatshoofd van de politici de ruimte moet hebben om zich mee op het politieke veld te begeven. De laatste jaren is dat bij ons minder en minder (het verbreken van het colloque singulier enzovoort). Op die manier wordt de rol van de 'discrete koning' ook al meer beperkt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.