actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th April 2017, 14:47
ARNE.W*LLEMS ARNE.W*LLEMS is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Grobbendonk
Posts: 73
Tienermeisjes zien geen kwaad in sturen naaktfoto's

Zeven op de tien pubermeisjes die naaktfoto's van zichzelf versturen, hebben daar geen spijt van. Dat blijkt uit onderzoek onder 3.000 tienermeisjes van de Nederlandse site Girlscene.nl. Het verspreiden van andermans foto is strafbaar, maar daarvan zijn veel jongeren zich niet bewust.

Volgens het onderzoek geeft een kwart van de meiden aan wel eens een naaktfoto van zichzelf te hebben gemaakt. En een op de vijf heeft zo'n pikante selfie doorgestuurd via WhatsApp of andere sociale media. "Ze sturen naaktfoto's vaak via Snapchat, omdat de foto dan maar even zichtbaar is, maar je kunt er wel een screenshot van maken'', waarschuwt hoofdredacteur Danique Hoofwijk van Girlscene.nl.
Ook het Nederlandse kenniscentrum op het gebied van seksualiteit Rutgers herkent dat meisjes vaak geen spijt hebben. "Naaktfoto's maken van elkaar hoort een beetje bij deze generatie. De meeste meiden delen die beelden met een vast vriendje en kijken erop terug als een leuke ervaring'', verklaart Hanneke de Graaf, senior onderzoeker van Rutgers.

"Bij de groep die wel spijt heeft, zie je vaak dat er toch iets mis is gegaan'', aldus de Graaf. "Meestal doordat hun reputatie er schade van heeft ondervonden. Vaak wordt het meisje erop aangekeken, terwijl het vooral helemaal niet netjes is van het vriendje dat het heeft doorgestuurd en daarmee strafbaar is."

De ophef rond uitgelekte seksfilmpjes van de showbizzdiva Patricia Paay of tragische zelfdodingen van jongeren van wie naaktfoto's werden rondgestuurd op school, houdt de tienermeiden niet tegen. De meeste meiden zeggen de naaktfoto te hebben gestuurd naar hun vriendje, maar soms ook in een groepsapp. "Ondanks dat ze bewust zijn van de gevaren van verdere verspreiding van de beelden of inbraak op de iCloud. Dat is schrikbarend", zegt Hoofwijk.

Een ruime meerderheid van de ondervraagden zegt ook wel eens een naaktfoto van iemand anders gezien te hebben. In het onderzoek zegt een op de vijf meiden dat er op school wel eens een naaktfoto van een medeleerling is rondgegaan.

Pikante filmpjes zijn minder populair. Toch zegt 6 procent van de meisjes wel eens een naaktvideo te hebben gemaakt en verstuurd. Hoofwijk: "Een naaktvideo is voor veel meisjes nog net een stap te ver. Het is wel heftig om te zien dat sommige meisjes gedwongen zijn een filmpje te maken. Dan werd bijvoorbeeld gezegd dat haar familie in gevaar was als ze de beelden niet zou sturen."

Bron:
http://www.hln.be/hln/nl/4125/Inter...aktfoto-s.dhtml

Eigen mening:
Dit is een confronterend artikel, aangezien dit een onderwerp is waar ieder van ons wel in aanraking mee kwam. Ik ken zelf meerdere meisjes die van school veranderden na het rondgaan van hun naaktfoto's. Dit zijn ervaringen die het leven van een tiener sterk beïnvloeden en toch zijn tiener(meisje)s vaak onvoldoende op de hoogte of onder de indruk van de vergaande gevolgen. Ik merkte vooral in mijn eigen omgeving en opleiding dat volwassenen niet op de hoogte zijn van verontrustende trends bij jongeren en hier vaak onvoldoende over waarschuwen. Het blijft te vaak bij een "waar is die jeugd van tegenwoordig nu toch allemaal mee bezig", in plaats van de problemen te onderzoeken en aan te pakken door jongeren concreet te waarschuwen voor de gevolgen.

Jongeren zoeken vaak grenzen op en zulke foto's delen met een vriendje/vriendinnetje ervaren ze als spannend. Ze zijn op zoek naar bevestiging en dat uit zich in veel aspecten, waaronder ook de naaktfoto's. Het is belangrijk dat ze vanuit hun opleiding en thuissituatie gewaarschuwd en ondersteund worden. Het is wel verontrustend dat 7 op 10 van die meisjes geen spijt hebben van het sturen van naaktfoto's. Uit dit onderzoek merken we dat jongeren pas spijt hebben als ze er zelf de gevolgen van ondervinden wanneer het misloopt.

Het is dus cruciaal dat zowel ouders als leerkrachten goed geïnformeerd worden over gevaarlijke trends en ook tips meekrijgen over hoe ze met problematisch gedrag moeten omgaan. Ruziemaken over naaktfoto's is vaak niet de oplossing, het is denk ik beter om jongeren te confronteren met echte verhalen die een diepe indruk nalaten. Ik las enkele weken geleden het boek #Selfie, dat over dit thema gaat. Zulke verhalen gebruiken om te sensibiliseren is volgens mij zinvoller en noodzakelijk.

Laatst aangepast door ARNE.W*LLEMS : 24th April 2017 om 15:07.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th April 2017, 16:08
anouk.g*or anouk.g*or is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: tielen
Posts: 91
Ik ben het wel eens met Arne maar ik denk niet dat als ouders hun kinderen op voorhand waarschuwen, de trend zal stoppen, het is tenslotte toch plezant om iets te doen wat mama en papa helemaal niet leuk vinden of weten een bekend voorbeeld is roken denk ik dan. Ik denk dat we als leerkrachten en ouders hier op moeten inspelen door, zoals Arne al zegt verhalen te gebruiken van jongeren die hier helaas al een slachtoffer van zijn geworden. We moeten inderdaad meer sensibiliseren en misschien zelfs al op jongere leeftijd beginnen, nog voor ze echt volledig in contact komen met sociale media. Ik denk dan aan de jongeren van het eerste middelbaar? Als we dit zouden doen denk ik dat het misschien wel nut heeft maar een 15-16 jarige puber proberen te waarschuwen voor zoiets is niet altijd even succesvol.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.