actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th March 2018, 21:09
Elise.v*ndervliet Elise.v*ndervliet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Oosterlo
Posts: 55
Vannacht gaat de zomertijd in: is dat gedraai aan de klok wel ergens goed voor?

In de nacht van zaterdag op zondag gaat de klok weer een uur vooruit. Maar waarom verzetten we de klok eigenlijk elk half jaar? Uit onderzoek blijkt dat het meer nadelen dan voordelen heeft. Lees hier het artikel dat eerder door de Volkskrant werd gepubliceerd.

De zomertijd is ooit bedacht om energie te besparen: 's avonds later de zon onder betekent dat de lamp minder vroeg aan hoeft. Maar een reeks studies toont aan dat nauwelijks sprake is van besparing. Zo ontdekten onderzoekers in de Amerikaanse staat Indiana, waar zomertijd pas in 2006 werd ingevoerd, dat bezuiniging op licht niet opwoog tegen extra gebruik van airconditioning en verwarming.

Uit een rapport van de Europese Commissie uit 2014 bleek dat het op zijn minst twijfelachtig is of zomertijd energiebesparing oplevert. Sommige Europese studies vinden een marginale besparing, andere helemaal geen. Mogelijke nadelen zijn er wel. Zo zou in de week na ingang van de zomertijd mogelijk een hoger risico zijn op auto-ongelukken en hartinfarcten.

Wintertijd, als we een uurtje extra slaap krijgen, lijkt het probleem niet. Dan schakelt vrijwel iedereen eenvoudig om, stelt hoogleraar chronobiologie Domien Beersma (Rijksuniversiteit Groningen). "Maar als in het voorjaar de klok vooruit gaat, kunnen mensen er wel last van hebben, vooral avondmensen." Hun biologische klok geeft sowieso al vrij laat een seintje dat het bedtijd is. Onder invloed van licht wordt dat versterkt.

"Als het langer licht is, kunnen avondmensen niet om tien uur naar bed. Dan vallen ze toch niet in slaap." Sommigen hebben volgens Beersma weken last van de verandering, een enkeling de hele zomer. Andersom kunnen juist ochtendmensen het komende week zwaar krijgen als ze avonddiensten moeten draaien, voegt Neurowetenschapper Raymond van Ee (Radboud Universiteit) toe.

Eigenlijk kunnen we voortaan dus beter van de klok afblijven.

Bron: De Morgen, 24/03/2018

Eigen mening:
Ik sluit me volledig aan bij de slotzin van dit artikel. Naar mijn mening heeft het halfjaarlijks veranderen van de tijd echt wel zijn tijd gehad. Onder invloed van de economische crisis begon de overheid in 1977 met de tijd te spelen. Door de uren met zonlicht meer te laten samenvallen met het leefpatroon van de mensen, hoopte men energie te besparen. Ondertussen hebben al tal van studies uitgewezen dat deze verandering van tijd helemaal geen energie bespaart. Alleen maar negatieve neveneffecten als je het mij vraagt dus. Ook ik ervaar deze omschakeling als enorm vervelend. Telkens is er verwarring over het uur met gemiste afspraken als gevolg, je bioritme is in de war, bij verandering van winter naar zomer tijd moet je 's ochtends langer met de wagen in het donker rijden,... In mijn ogen lijkt het een maatregel die er "gewoon is", niemand stelt er zich vragen bij of probeert het te veranderen, ondanks het geen nut meer heeft. Mijn voorstel: behoud het winteruur, maar laat verschillende economische sectoren, scholen, ziekenhuizen,... in de zomer zelf beslissen of ze al dan niet vroeger willen beginnen. Op die manier spreid je ook de files. Dat zou volgens mij pas een échte besparing zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.