actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th October 2012, 21:04
T*omas.Tielemans T*omas.Tielemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lier
Posts: 65
'Energiekost verzwakt onze Belgische sites'

'Ik wil niemand schrik aanjagen, maar dat onze Belgische fabrieken minder concurrentieel worden tegenover Duitse of Italiaanse is geen goed signaal', waarschuwt Jean-Pierre Clamadieu, CEO van het Belgische chemiebedrijf Solvay.

De Fransman Jean-Pierre Clamadieu (54), CEO van Solvay, maakt anderhalf
jaar na de fusie tussen Solvay en Rhodia de balans op.‘Elke dag voel ik dat de kranchtenbundeling tussen Solvay en Rhodia een goed, een zeer goed idee was. Dat is geen pluim op mijn hoed want het idee kwam van mijn voorganger Christian Jourquin. Solvay is nu veel mondialer dan ervoor’, zegt hij.
Het volledige interview leest u morgen in De Tijd. Hij steekt daarin niet onder stoelen of banken dat de prestatie van de pvc-activiteiten 'niet bevredigend' zijn. 'De Europese pvc-markt telt veel concurrenten en kampt met overcapaciteit', verduidelijkt hij.

Dat kan op termijn ook impact hebben de op Belgische pvc-sites in Antwerpen en Jemeppe. 'We hebben er net 120 miljoen euro geinvesteerd om de productietechnologie op peil te brengen. Maar ze blijven de duurste binnen de groep. Ik ben zeer bezorgd over de evolutie van de energieprijzen in Belgie. Ik wil hier zeker niemand schrik aanjagen. We zijn nog niet op het punt
waar we over sluitingen van fabrieken spreken. Maar dat een Belgische
fabriek minder concurrentieel wordt tegenover Duitse of Italiaanse is
geen goed signaal.
Solvay telt in Belgie 1.910 werknemers waarvan 730 in Antwerpen en Jemeppe.


Eigen mening:
Hier zien we nogmaals een duidelijk voorbeeld van hoe moeilijk het tegenwoordig is om een bedrijf te kunnen runnen in België. Alle kosten die zich meebrengen vanaf de opstart van de onderneming met de papieren rompslomp tot de torenhoge btw-tarieven etc. Jammer genoeg voelen zelfs mastodonten als Solvay de energiekosten aan als zwaar. Het ergste vind ik het feit dat door deze hoge tarieven aan energie en dergelijke, de bedrijven concurrentiekracht verliezen, maar nog erger, het gewoon wordt doorgerekend aan de consument. Wij zullen hier altijd de dupe van zijn en moeten gewoon luisteren naar wat de monopolies ons opleggen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.