actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th December 2014, 13:12
L*tte.Michiels L*tte.Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Westerlo
Posts: 80
Rijden elektrische fietsen te snel?

De FOD Economie wil een uitgebreid technisch onderzoek voeren naar elektrische fietsen in ons land. ‘Een eerste, administratief onderzoek naar elektrische fietsen – waarbij geen enkele fiets in orde bleek – doet vermoeden dat veel modellen te snel gaan, met alle gevaren van dien.’ Dat staat te lezen in De Standaard en Het Nieuwsblad.

De FOD Economie kondigde deze zomer aan dat ze elektrische fietsen zou controleren. Aanleiding was onder meer een zware woningbrand in Kapellen bij Antwerpen, mogelijk veroorzaakt door de batterij van een elektrische fiets. Ook fietsverkopers waren vragende partij, omdat er goedkope elektrische fietsen van bedenkelijke kwaliteit op de Belgische markt opdoken.

Een eerste, administratieve, controle is nu achter de rug, maar het resultaat spreekt boekdelen. ‘Geen enkele gecontroleerde fiets bleek in orde met alle administratieve verplichtingen’, zegt Chantal De Pauw van de FOD Economie. De producenten van de fietsen hebben een waarschuwing gekregen, en moeten binnen de kortste keren hun fietsen in overeenstemming brengen met de wetgeving. Maar er komt nu ook een technisch onderzoek, ‘want onze inspecteurs hebben sterke vermoedens dat veel elektrische fietsen te snel rijden’. Elektrische fietsen mogen in ons land niet sneller dan 25 km per uur. ‘Gaan ze toch sneller, dan zijn het eigenlijk brommers en moet je als bestuurder een verzekering hebben, een helm dragen en een nummerplaat hebben’, zegt *Daniel Labours, van Federvelo.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141203_01411026

Mening:
Toen ik las dat ze een onderzoek gingen doen naar de veiligheid van de elektrische fietsen was ik enthousiast. Ik begrijp dat erkende fietsverkopers hier vragende partij voor waren. Als je de keuze hebt om een goedkopere fiets te kopen of een dure fiets dan is voor velen de keuze snel gemaakt. Niet iedereen denkt er over na dat die prijzen verschillen voor een reden. Natuurlijk is het zo dat de fietsverkopers niet vertellen dat hun fiets van mindere kwaliteit is. Het is dus zeer positief dat zij hier onderzoek naar hebben gedaan.

Ik vind het goed dat ze nu ook een onderzoek gaan doen naar de snelheid van elektrische fietsen. Als je sommige personen ziet rijden met een elektrische fiets dan lijkt het of zij rijden met een brommer. Ze gaan ontzettend snel. Op sommige momenten vind ik dat zeer gevaarlijk. Als je nu eenmaal met zo'n snelheid aan het fietsen bent, dan kan het toch niet zijn dat je elk gevaar gezien hebt? Sommige rijden sneller met hun elektrische fiets dan dat zij zelf denken.

Ik denk dat het een goed idee zou zijn om een maximumsnelheid op de fietsen te zetten zodat ze ook niet sneller kunnen rijden. Voor sommigen zou het misschien ook handig zijn als ze leren om met zo'n fiets te rijden want ik denk dat het een groot verschil is om te rijden met een gewone fiets of met een elektrische fiets. Hierdoor gaan ze beter controle krijgen over de fiets voor dat ze er de weg met opgaan.

Laatst aangepast door L*tte.Michiels : 4th December 2014 om 13:26.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th December 2014, 15:47
Britt.VanLooveren Britt.VanLooveren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 144
Ik vind het een goede zaak dat ze de snelheid van fietsen willen controleren, maar toch heb ik mijn bedenkingen hierbij. De wetgeving zegt dat een elektrische fiets niet sneller mag gaan dan 25km/u zonder te trappen. Dit is hetzelfde als een brommer klasse A. Tegenwoordig zien we meer en meer elektrische fietsen, maar hiervoor moeten we nog wel blijven trappen om aan een bepaalde snelheid te geraken. Zijn er trouwens nog veel fietsen die automatisch 25km/u gaan?
Mijn vriend heeft een fietsenwinkel en verkoopt zelfs fietsen die 45km/u kunnen. Om deze snelheid te halen, moet je hiervoor uiteraard trappen. Doordat we hiervoor moeten bijtrappen, heb je voor deze fiets geen verzekering nodig.
Misschien kunnen ze zich beter bezighouden met het aanpassen van de wetgeving want fietsen met een fiets die 45km/u kan, vind ik toch zeer gevaarlijk!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.