actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th May 2015, 10:40
J*ll.Bogaerts J*ll.Bogaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 78
‘Facebook verwerkt stiekem gegevens van internetgebruiker’

‘Facebook verwerkt stiekem gegevens van internetgebruiker’

De sociaalnetwerksite Facebook verwerkt heimelijk de persoonsgegevens van zowel haar leden, gebruikers als iedere internetgebruiker die in contact komt met producten en diensten van het netwerk, zonder daarvoor toestemming te vragen. Dat stelt de Privacycommissie, die een eerste principiële aanbeveling aannam over Facebook.

In die aanbeveling staat dat de Belgische Privacycommissie bevoegd is en dat het Belgisch recht ook op Facebook van toepassing is. ‘Het wordt buigen of barsten’, waarschuwt de Privacycommissie.

Naar aanleiding van de nieuwe, wereldwijde gebruiksvoorwaarden stelde een aantal Europese privacycommissies vragen aan Facebook. ‘Deze was bijzonder karig met precieze antwoorden en weigerde ook in te gaan op de vraag om de toepassing uit te stellen’, aldus de Privacycommissie.

Nationale privacywetgeving


Het netwerk aanvaardde niet dat het gebonden is aan de nationale privacywetgeving van België, Nederland en Duitsland, klinkt het nog. Facebook aanvaardt enkel toezicht door de Ierse commissie.

In de aanbeveling wordt nu vastgesteld dat de Belgische commissie bevoegd is en het Belgisch recht van toepassing is. ‘Eenvoudig omdat elke nationale toezichthouder ertoe verplicht is voor haar inwoners privacybeschermend op te treden’, aldus de commissie. Het Belgische recht geldt omdat de groep ook een vestiging heeft in België.

Persoonsgegevens

In een persbericht verwijst de commissie ook nog naar een onderzoek door de interuniversaire onderzoeksgroep EMSOC/SPION, naar de manier waarop het netwerk omgaat met de persoonsgegevens van haar leden en mensen die het netwerk niet gebruiken, of er afstand van hebben genomen. ‘De resultaten van dit onderzoek zijn onthutsend’, aldus de commissie. ‘Facebook neemt een loopje met de Europese en Belgische privacywetgeving en dit op verschillende vlakken.’ Het netwerk zelf erkent enkel dat foutjes werden blootgelegd.

De aanbeveling van de Privacycommissie richt zich tot de drie betrokken doelgroepen, met in de eerste plaats Facebook zelf. Voorts gaat het ook om uitbaters van websites die gebruik maken van ‘social plug-ins’ en de internetgebruikers zelf.

‘Toestemming vragen’


‘We kunnen niet toelaten dat Facebook haar gebruikers, en zelfs niet-gebruikers, zonder hun toestemming volgt op andere websites’, zegt staatssecretaris voor Privacy Bart Tommelein (Open vld) in een persbericht. ‘Social plug-ins (knoppen op websites waar je op klikt als je die info wilt delen op sociale media) mogen geen onnodige gegevens doorsturen naar Facebook.’

Volgens Tommelein moet Facebook net als alle andere bedrijven haar gebruikers ondubbelzinnige toestemming vragen om de informatie die ze verzamelt via cookies te mogen gebruiken. Zeker voor advertentiedoeleinden.

‘Het bewustzijn rond privacy groeit overal ter wereld. Woensdag stemde het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden in met een wet die een eind maakt aan spionagepraktijken van bijvoorbeeld de NSA. Steeds meer mensen stellen zich ook terecht vragen bij de opmars van mondiale bedrijven die het niet nauw nemen met de privacywetten.’

‘Met deze aanbevelingen toont de Belgische privacycommissie, toont ons land, dat er grenzen zijn’, aldus Tommelein. ‘Zonder privacy geen vrijheid. Ik hoop dan ook dat Facebook deze aanbevelingen ernstig neemt. Zo niet zal de privacycommissie gerechtelijke stappen zetten.’

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150515_01682251

Eigen mening: Tegenwoordig zit echt iedereen op Facebook, van jong tot oud. Het lijkt allemaal heel onschuldig, het lijkt dat je foto's enkel deelt met je vrienden maar zijn het echt alleen je vrienden die deze foto's kunnen zien? Blijkbaar gaat Facebook toch nogal nonchalant om met de privacy van de gebruikers. Ik heb het zelf ook al gemerkt. Ik was enkele dingen aan het opzoeken op internet, vervolgens meld ik mij aan op Facebook en ineens krijg ik advertenties over de dingen die ik net heb zitten opzoeken. Er waren maar enkele minuten tussen en toch was Facebook al op de hoogte. Dat vond ik toch zeer straf en deed me ook wel eens nadenken, dat Facebook zo op de hoogte is, gaat toch wel wat te ver.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.