actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th March 2013, 12:32
A*vid.Van.der.haegen A*vid.Van.der.haegen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 103
Smet: 'Nadenken over Engels als derde officiële taal in Brussel'

Smet: 'Nadenken over Engels als derde officiële taal in Brussel'

BRON: HET NIEUWSBLAD, WOENSDAG 20 MAART 2013

BRUSSEL - Bijna 20 procent van de Brusselaars spreekt Arabisch. Dat blijkt uit onderzoek van de VUB dat Brussel Deze Week en Le Soir konden inkijken. Het is daarmee de vierde taal in Brussel en wint terrein op het Frans, Engels en Nederlands. Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A) waarschuwt voor een gebrek aan integratiepolitiek in Brussel.
De studie van de VUB bij 2.500 Brusselaars toont dat het aantal inwoners van de hoofdstad die het Frans, Nederlands of Engels beheersen, daalt ten opzichte van 2006. Toen spraken 95,6 procent van de ondervraagden Frans, ten opzichte van 88,5 procent nu. Ook het gebruik van het Engels (van 35,4 procent naar 29,7 procent) en vooral van het Nederlands (van 28, 3 naar 23,1 procent) daalt.
Het Arabisch daarentegen is aan een stevige opmars bezig. Waar in 2006 nog 6,6 procent van de Brusselaars Arabisch spraken, is dat vandaag 17,9 procent. Het Arabisch steekt daarmee het Spaans (van 7,4 naar 8,9 procent) voorbij en wordt de vierde meest gesproken taal in de hoofdstad.
Smet: 'Arabisch combineren met universele taal'
Voor Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet is het geen probleem dat meer mensen Arabisch spreken. 'Maar het is nodig dat die kennis gekoppeld wordt aan de kennis van een andere taal, die kan gebruikt worden om te communiceren met de andere bewoners.'
'Het is begrijpelijk dat men de taal van het herkomstland wil onderhouden, maar dat mag geen problemen geven om samen te leven', is Smet duidelijk in Le Soir. Hij vreest dat dat vooral bij migranten van de tweede en derde generatie het probleem is.
'Gebrek aan integratiepolitiek in Brussel'
'Er is vooral een gebrek aan integratiepolitiek in Brussel. Integratie betekent niet dat mensen hun herkomst moeten vergeten, maar het is ook belangrijk om naar de toekomst te kijken, waar we samen moeten bouwen.
Smet pleit voor een stadsproject. 'Een open parcours waarbij de noodzaak om samen te leven en dus een gemeenschappelijke taal te hebben, centraal staat.'
De minister wil ten slotte nadenken over de mogelijkheid om van het Engels de derde officiële taal te maken. 'Dat zou een sterk signaal zijn naar de internationale gemeenschap toe.'

Mening: Moeten we de allochtonen niet eerst de Nederlandse taal als gemeenschappelijke taal aanleren? Men kan toch niet van integratiepolitiek spreken wanneer het gastland zich aanpast? Het is mij een beetje te links correct om zo’n conclusie te trekken, misschien met genoeg extremisten dat we moeten overwegen om de sharia in te voeren?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st April 2013, 13:44
silke.wouters silke.wouters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Lichtaart
Posts: 60
Aan de cijfers is duidelijk te zien dat de groep Arabisch sprekende inwoners van Brussel pijlsnel stijgt! Op zich vind ik dit ook geen probleem, maar het wordt wel een probleem als allochtonen geen tweede taal beheersen om te kunnen communiceren met werkgevers, ambtenaren, scholen, hulpverleners.... Het is dus nodig voor hun integratie om een van onze officiële talen te leren, zodat ze op een positieve manier kunnen integreren in onze maatschappij. Maar engels tot een van de officiële talen maken, onder het mom dat dit een sterk signaal is naar een internationale gemeenschap toe...? Trekken we hier niet eerder nog extra immigranten mee aan, waarvoor het makkelijker wordt om 'officieel' in te burgeren, dan buitenlandse investeerders? Of wat wordt er verstaan onder een internationale gemeenschap?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 1st April 2013, 14:27
Shana.Loeckx Shana.Loeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 108
Multiculturaliteit is voor mij geen probleem. Maar dreigt ons land zijn eigenwaarde niet te verliezen door zich steeds aan te passen? Er is momenteel al zo'n grote taalkloof in ons land tussen Vlaanderen en Wallonië. Alsof dat nog niet moeilijk genoeg is, wil men daar nog eens een taal aan toevoegen. Ik ben benieuwd naar wat er beslist gaat worden, maar ik hoop gewoon dat België niet nog meer uit elkaar gaat vallen. Bij ons is er duidelijk nog maar weinig sprake van nationalisme...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 3rd April 2013, 18:32
Tinne Sysmans Tinne Sysmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Merksplas
Posts: 122
Smet: 'Nadenken over Engels als derde officiële taal in Brussel'

Ik ben ook zeker voor multiculturaliteit. Dit kan je ook gewoon niet meer terugdraaien, maar moet daarom Engels de derde officiële taal worden? Dat denk ik niet! De kinderen van de immigranten leren op school toch Nederlands en/of Frans, dus dan vind ik dat de ouders ook maar een effort moeten doen om één van deze talen onder de knie te krijgen als tweede taal. In het artikel staat ook 'Maar het is nodig dat die kennis gekoppeld wordt aan de kennis van een andere taal, die kan gebruikt worden om te communiceren met de andere bewoners.' Volgens mij is de moedertaal van de meeste Belgen nog steeds Frans of Nederlands, dus als immigranten willen communiceren, zal dit nog altijd het gemakkelijkste verlopen in één van deze twee talen.
Ik vind het best spijtig dat talen die 'internationaler' zijn dan het Nederlands de overhand nemen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 7th April 2013, 22:47
H*ndrik.Peeters H*ndrik.Peeters is offline
HP
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Hoogstraten
Posts: 180
Hoe hierop te reageren buiten simplistisch te lachen en denken :'Waar gaan wij naartoe?'

België is een de voorloper van Europa (een soort sociaal mini-project als het ware). Verschillende talen, volkeren, culturen,.. samengebracht onder 1 vlag, 1 koninghuis,1 volkslied ... En een stuk of 6-7 regeringen.

Nu, op zich is België zo slecht nog niet (Buiten het belachelijk moeilijk overheidssysteem mede door de 3 taligheid van dit land).

Stel dat Engels effectief een officiële taal wordt, dan heeft dit toch wel wat gevolgen (hier een voorbeeld) :

Als inwoner van dit land hebt u het recht om bepaalde zaken in uw beste taal te ontvangen, indien het een officiële taal van dit land is. (denk aan uw belastingbrief en de eindeloze ruzies tussen de Vlamingen en Walen omtrent de Franse faciliteiten in de taalgrensgemeente). Dus m.a.w. moet er voor ELKE gemeente van Brussel zo'n faciliteiten voor het engels aanwezig zijn. => enorm prijzig en ik wil niet denken aan de politieke veldslag die dan weer wordt ge heropent . .

Misschien nadenken over de slaagkansen van de multiculturele samenleven (Waar ik een grote voorstander van ben). We moeten kosten wat het kost ons openstellen tot Europa en daarbuiten, MAAR dit moet ook gebeuren voor onze eigen cultuur, taal en eigenheid niet te verliezen. De duidelijke ?verplichting ? tot het integreren in onze primaire taal is niet alleen een voordeel voor ons, maar ook voor hen. Hoeveel job kansen heeft een persoon die gebrekkig Nederlands praat?

Alle eerstejaars kennen het verhaal van Yuntian Zou. (Hij is een verplichtige cursus moeten gaan volgen voor langer in het land te mogen blijven.) Spijtig dat de leerkracht die de cursus geeft over verder de cultuur en eigenheid van België te begrijpen alleen maar Engels kan praten.

Als afsluiter : "De minister wil ten slotte nadenken over de mogelijkheid om van het Engels de derde officiële taal te maken. 'Dat zou een sterk signaal zijn naar de internationale gemeenschap toe.'"

Het sterke signaal is allang gegeven naar de internationale gemeenschap. Welke inwoner van een land spreekt nog vloeiend Nederlands, Frans, Duits, Engels,... ?
__________________
Power is not a means; it is an end. One does not establish a dictatorship in order to safeguard a revolution; one makes the revolution in order to establish the dictatorship.

Laatst aangepast door H*ndrik.Peeters : 7th April 2013 om 22:52.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.