actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd March 2013, 15:13
j*rie.willems j*rie.willems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Grobbendonk
Posts: 106
Brusselaars liever onafhankelijk als België barst

BRUSSEL - Als België ooit zou worden opgesplitst, opteert 68 procent van de inwoners van de hoofdstad voor Brusselse onafhankelijkheid. Dat meldt De Morgen zaterdag, op basis van een studie die de krant samen met vtm, RTL en Le Soir liet uitvoeren door het onderzoeksbureau Ipsos. De Brusselaars willen dus liever niet dat hun gewest zich bij Wallonië (26 procent) of Vlaanderen (6 procent) aansluit.

Uit de studie blijkt ook dat bijna evenveel Vlamingen in dat geval voorstander zijn van een Brusselse onafhankelijkheid (42 procent) als van een aansluiting bij het Vlaams gewest (44 procent). Veertien procent van de Vlamingen wil dat Brussel dan aansluit bij Wallonië.

Overigens is in Wallonië 37 procent van de ondervraagden voorstander van Brusselse onafhankelijkheid, 61 procent kiest voor aanhechting bij Wallonië en 2 procent voor een Vlaams-Brussels scenario.

Toekomst van België

Twee derde van de ondervraagden gelooft wel nog in de toekomst van België. In vergelijking met een peiling uit 2011 is het geloof in ons land vooral in Franstalig België gedaald. In Vlaanderen denkt immers 64 procent (+2 procentpunt) dat België blijft bestaan, in Wallonië is dat 69 procent (-5) en in Brussel 70 procent (-9).

Voor de peiling werden tussen 13 en 19 maart 2.499 Belgen van 18 jaar en ouder ondervraagd.

Commentaar:
Ik ben blij dat men vermeld dat twee derde van de inwoners van het Brusselde gewest nog steeds in België gelooft. De laatste tijd wordt er zoveel gespeculeerd over wat de invloed van de verkiezingen volgend jaar op het voortbestaan van ons land kan zijn. Persoonlijk snap ik al die heisa niet. Ik zie het nog niet direct gebeuren dat België ook effectief gesplitst wordt. Voor mij blijft België een mooi land, waar het fijn is om te wonen. Zelfs in tijden van economische crisis, deze is er namelijk in alle landen. Ik weet niet of een eventuele splitsing betekent dat onze economie er beter van wordt.
Bron:
De Standaard Online, 23 maart 2013,(http://www.standaard.be/artikel/det...130323_00515138)

Laatst aangepast door j*rie.willems : 23rd March 2013 om 15:26.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd March 2013, 16:35
Thomas.Schellekens Thomas.Schellekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Beerse
Posts: 95
Lightbulb

Ik denk dat het inderdaad belangrijk is om de zaak kritisch te bekijken. Brussel is een belangrijk, zo niet het belangrijkste uithangbord van België. De Europese gemeenschap, de NAVO en ook grote buitenlandse bedrijven zijn er gevestigd. De splitsing van Vlaanderen en Wallonië, in combinatie met het onafhankelijk worden van Brussel, zou het imago van Vlaanderen wel eens enorme krak kunnen geven.

België is een zeer uitzonderlijk land waarin drie talen samenkomen. Mede door de verdeling in de drie gewesten verlopen de politieke onderhandelingen vaak stroef. Zowel jongeren als volwassenen zijn minder verdraagzaam geworden, en dit zowel op bestuurlijk als op sociaal vlak.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.