actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th March 2013, 12:24
M*chael.Ceulemans M*chael.Ceulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Westmeerbeek
Posts: 54
Zoektocht naar 300 miljoen voor begroting in evenwicht

Zoektocht naar 300 miljoen voor begroting in evenwicht

Belga
ma 18/03/2013 - 07:50 Freek Willems

De Vlaamse regering moet bij de komende begrotingscontrole meer dan 300 miljoen euro vinden om haar begroting in evenwicht te houden. Het gat is een gevolg van een verminderde federale dotatie.
De Vlaamse regering slaagde er in 2012 in haar begroting in evenwicht te houden en dat is ook het streefdoel in 2013, zo liet minister-president Kris Peeters (CD&V) vanochtend in "De ochtend" verstaan.

Tot voor kort leek dat vrij vlot te gaan lukken, maar nu blijkt dat er toch een gat van meer dan 300 miljoen euro is. De oorzaak: Vlaanderen krijgt minder geld van de federale overheid. "Op basis van de nieuwe groeicijfers en inflatiecijfers hebben we begrepen dat de federale dotatie aan Vlaanderen met 319 miljoen euro vermindert", legt Vlaams minister van Begroting Philippe Muyters (N-VA, foto bovenaan) uit.

Door een aantal "meevallers" - de Vlaamse regering betaalde eind 2012 al een aantal facturen die eigenlijk in 2013 verwacht waren - zal het te zoeken bedrag minder groot zijn, maar toch zal de begrotingscontrole nog een moeilijke oefening worden, waarschuwt Muyters.

"De meevallers zullen dat gat zeker niet helemaal dicht krijgen, we zullen zeker nog naar een aantal middelen moeten zoeken. We zitten in de Vlaamse regering sinds 2009 continu in een besparingsmodus en na een tijd is het moeilijk om dan nog extra middelen te vinden, hoeveel of hoe weinig dat ook zal zijn."

Hoewel de regering naar een begroting in evenwicht streeft, wil ze ook blijven investeren in onder meer de economie en het onderwijs. "Ik denk dat een aantal investeringen noodzakelijk zijn, we mogen die niet verminderen. Dat is

ook wat Europa vraagt, enerzijds een sterke begroting, maar daarnaast ook investeringen."

Wanneer de hele begrotingsoefening klaar moet zijn? Volgens minister-president Peeters is er een afspraak met het Vlaams Parlement om de begrotingsaanpassingen "in de week voor 30 april" aan het parlement over te maken.

Bron: DeRedactie
Mijn mening: De regering geeft minder geld aan de Vlaamse overheid. Zo zitten ze momenteel met een tekort van 300 miljoen euro. Ik snap dat de regering wil besparen maar dit is wel een drastische besparing. Hierdoor komt de Vlaamse overheid in de problemen. Ik ben zeer benieuwd hoe ze dit gaan oplossen. Ik hoop dat de Vlamingen niet de dupe gaan zijn van de beslissing van de regering.
__________________
Opleiding is de beste proviand op de reis naar de ouderdom
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.