actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th March 2013, 15:21
V*ronique.Govaerts V*ronique.Govaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Pulle
Posts: 105
Horen Vlaamse leeuwenvlaggen thuis op wielerwedstrijden?

Horen Vlaamse leeuwenvlaggen thuis op wielerwedstrijden?

Wielrenner Philippe Gilbert heeft in een interview in Humo uitgehaald naar de Vlaamse leeuwenvlaggen die de laatste jaren vaak opduiken bij wielerwedstrijden. "Die vlaggen verdienen geen plaats in de koers", meent hij. Politiek secretaris van de Vlaamse Volksbeweging Peter De Roover noemt de uitlatingen "ronduit hypocriet".

In een interview dat deze week in Humo te lezen staat, ventileert wielrenner Philippe Gilbert zijn mening over de Vlaamse leeuwenvlaggen die de laatste jaren frequent langs de weg opduiken tijdens wielerwedstrijden.
Gilbert ziet ze niet graag verschijnen. "Op een wereldkampioenschap moet je zwaaien met de vlag van je land, niet met die van een regio", stelt hij. "Die vlaggen verdienen geen plaats in de koers. Die mannen staan trouwens alleen op plaatsen waar ze zeker in beeld komen."

In een beweging haalt hij ook uit naar de N-VA: "Extremisten heb je overal. De mensen geloven niet meer in de politiek en geven hun stem dan maar aan zulke partijen. Het is een negatieve keuze". Nochtans houdt hij vol dat hij zich ver weg van elke politieke kleur houdt. "Ik geloof meer in mensen en in de waarden waar ze voor staan."
"Sta me toe even te lachen"
Politiek secretaris van de Vlaamse Volksbeweging Peter De Roover reageerde in "Hautekiet" op Radio 1 eerder smalend op de kritiek van Gilbert.
"Sta me toe even te lachen", zei hij. "Volgens Gilbert kunnen nationale vlaggen wel maar regionale niet. Dat is weinig rechtlijnig. Sport is nu eenmaal een instrument om een groepsidentiteit te bevestigen."

Volgens De Roover zijn de leeuwenvlaggen een gelijkaardige uiting van een groepsgevoel als het spelen van de Brabançonne voor een match van de Rode Duivels. Hij vindt het daarom hypocriet dat Gilbert net de Vlaamse leeuw met de vinger wijst. "De vlaggen zijn geen politiek signaal. Ze zijn een kleurrijke omkadering van de essentie. En dat is de wielersport."
De Roover beweert voorts geen enkel bezwaar te hebben tegen vlaggen met de Waalse haan bij wielerwedstrijden. "De Waalse beweging is onze bondgenoot. Ik zou Philippe Gilbert gerust met een Waalse haan willen toejuichen."

Bron: De Redactie, 13/03/2013

Commentaar:
Ik snap Philippe Gilbert wel langs de ene kant, hij is een Waal en heeft dus niet zoveel te maken met de Vlaamse vlaggen. Stel nu dat er een Waalse haan van hier naar daar zou wapperen, zou hij daar dan ook commentaar op leveren?
Zoals Peter De Roover eveneens vermeldde, de vlaggen zijn geen politiek signaal, ze maken wielrennen gewoon hoe het nu zo is en zorgen voor de nodige gezelligheid. Vlaanderen en Wallonië werken samen en ook hangen er enkel Vlaamse leeuwen uit, het groepsgevoel in de sport blijft. Ik vind persoonlijk dat dit kan, van mij mogen ze met eender welke vlag zwaaien, het is de sfeer die het afmaakt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.