actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th January 2013, 02:31
D*ies.Stessens D*ies.Stessens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Retie
Posts: 74
Geld van stichting Fabiola wordt gewoon doorgestort

Bij de ontbinding van de omstreden stichting Pereos wordt het vermogen van koningin Fabiola gewoon doorgestort naar twee andere fondsen. Dat staat in de statuten van Pereos, zegt Michel Maus, professor fiscaal recht aan de VUB.
In een uitgebreide brief, waarin ze haar verontschuldigingen aanbood, kondigde koningin Fabiola vrijdag aan dat ze haar omstreden stichting Pereos opdoekt. Die stichting veroorzaakte twee weken geleden heel wat commotie omdat ze daardoor verhinderde dat haar familie na haar dood successierechten moest betalen op haar omvangrijke erfenis

Onduidelijkheid blijft

De ontbinding lijkt nu sterk op een schijnmanoeuvre, zegt professor Michel Maus. 'De statuten van de stichting Pereos voorzien dat het vermogen bij ontbinding wordt doorgeschoven naar de stichting Astrida van koning Boudewijn en een andere stichting van koningin Fabiola in Spanje. We weten nog altijd niet over welk vermogen het gaat en wat de uiteindelijke bestemming ervan zal zijn.'

Er blijven ook vragen over het ontwijken van erfenisrechten, zegt Maus. 'Het vermogen dat werd overgedragen aan de stichting Pereos is weg uit het vermogen van Fabiola. Het behoort niet meer tot haar patrimonium, dus als zij sterft zullen daar geen succesierechten op betaald worden.'

De ontbinding van de stichting Pereos kan nog even op zich laten wachten, want eerst moet er een vereffenaar worden aangesteld. Daarna beslist een rechter over de ontbinding.

500.000 euro inleveren

Hoewel de stichting wordt opgedoekt, blijft premier Elio Di Rupo achter de hervorming van de dotaties staan. ‘Er bestaat daar een grote politieke consensus over', klinkt het. Concreet: Fabiola moet onmiddellijk 500.000 euro per jaar inleveren, zodat haar toelage daalt van 1,44 miljoen naar 920.000 euro. Later wordt ook de steun aan prinses Astrid en prins Laurent aangepakt; zij zijn allebei jaarlijks goed voor 300.000 euro.


Bron
Het Nieuwsblad - 26/01/2013

eigen mening
Bij het lezen van dit artikel wringt er bij mij nog altijd iets. Enerzijds zegt iets in mij dat Fabiola steeds een goed voorbeeld is geweest en een propere royalty. Anderzijds zegt iets in mij:"Ze is koningin van België, maar wil toch bijna haar hele vermogen doorstorten naar Spanje, en dat zonder geld te willen afgeven aan de staat." Want dat laatste daar kan ik niet goed bij, ook al heb je familie in het buitenland en wil je ze graag helpen (kan ik begrijpen), waarom dan geen successierechten betalen in je eigen land? (zoals elke burger!).
Daarnaast hoop ik dat de hervorming van Di Rupo er komt. Of Fabiola nu anderhalf miljoen krijgt per jaar, of een half miljoen per jaar, wat is het verschil? Enkel meer geld dat ze kan doorgeven aan haar familie, fondsen, etc. Ik zeg niet dat dit verboden is, maar soms denk ik dat het nog niet z'n slecht idee zou zijn om al hun dotaties te halveren, of het koningshuis zelfs af te schaffen. Het enige wat de dagdagelijkse mens nog interesseert zijn schandalen en verhalen in de 'boekskes'.
__________________
They got money for war, but they can't feed the poor
-Tupac
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.