actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th April 2016, 14:31
Lore.P*eters Lore.P*eters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Geel
Posts: 138
Jonger dan 16? Dan geen Facebook, Twitter of Instagram zonder toestemming van je oude

Van Europa mogen jongeren onder de zestien jaar straks niet meer op Facebook, Twitter of Instagram zonder toestemming van hun ouders. De Europese Unie wil zo tieners beter beschermen tegen de misbruiken die soms via sociale media gebeuren.
Europa verplicht internetbedrijven vanaf 2018 om beter te controleren hoe oud hun gebruikers zijn. Tegelijk vaardigt Europa de regel uit dat jongeren onder de 16 jaar niet op sociale media *mogen zonder toestemming van hun ouders. Europa wil zo tieners *beter beschermen, gelet op de misbruiken die soms via sociale media gebeuren.

Vandaag zijn er daarover amper regels. De meeste internetbedrijven hanteren 13 jaar als minimumleeftijd, op basis van Amerikaanse regels. Al is daar tegelijk amper controle op en is zoiets ook moeilijk in te voeren.

Hoe controleren?

Om die laatste reden moet kinderrechtencommissaris Bruno Vanobbergen weinig weten van de nieuwe leeftijdsgrens die Europa vooropstelt. 'Want hoe gaan we dat controleren?' In een *advies aan de overheden in ons land stelt de kinderrechtencommissaris voor om de minimumleeftijd voor sociale media op 13 jaar te houden. Ons land zou dan een afwijking moeten vragen aan Europa, iets wat weliswaar voorzien is in de Europese verordening.

Ook Vlaams minister van Jeugd Sven Gatz (Open VLD) sluit zich aan bij het standpunt van de kinderrechtencommissaris. Maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de federale staatssecretaris voor Privacybeleid, Gatz' partijgenoot Bart Tommelein. Die wil zich nog niet over het dossier uitspreken.

En u? Vindt u dat Facebook, Twitter of Instagram al moeten kunnen vanaf 13 jaar? Of bent u eerder voorstander van 16 jaar, of misschien zelfs 18 jaar? Reageer via de knop rechtsboven.

Bron: De Standaard, 25/04/2016 http://www.standaard.be/cnt/dmf20160425_02256197

Mening: Ik vind het goed dat er een leeftijdslimiet komt op het gebruik van sociale media. Tieners zijn er zich vaak niet van bewust hoe drastisch, al deze leuke apps, je leven kunnen veranderen. We horen vaak genoeg dat er sprake is van cyberpesten of dat er filmpjes en foto's van iemand gedeeld worden zonder daar toestemming voor te hebben. Ik vraag me wel af hoe ze die leeftijd gaan controleren. Er wordt tegenwoordig ook wel gewerkt met apparaatjes waar je je paspoort moet insteken en zo ergens geregistreerd kan worden. Dit zou, denk ik, de enige manier zijn om een precieze leeftijd te bepalen en of ze toegang krijgen of niet. Er wordt nog te weinig toegezien op de leeftijdslimiet. Zo zien we dat bijvoorbeeld ook in de bioscoop. Ze willen naar een film van 16+ en kunnen op 14-jarige leeftijd daar zomaar binnenwandelen. Hier moet veel strenger op gecontroleerd worden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th April 2016, 18:44
Priscilla.V*nEyck Priscilla.V*nEyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Weelde
Posts: 79
Jonger dan 16? Dan geen Facebook, Twitter of Instagram zonder toestemming van je oude

Ik ga volledig akkoord met Lore. Kinderen zijn zich niet bewust van de gevaren van sociale media. Ze worden hier ook amper op gewezen. Ze zetten maar foto's op Facebook, of sturen ze door via een privébericht en twee seconden later kan je je foto over heel het internet terugvinden. Terwijl dit niet de bedoeling was van het kind. Alles wat je op sociale media deelt, blijft hoe dan ook terug te vinden op het internet. Zoals Lore ook al aanhaalde, kinderen worden vaak ook gepest. Dat niet alleen in het echte leven, maar ook via sociale media en dat kan zelfs nog harder aankomen dan in het echte leven. Nog een gevaar van de sociale media, kinderen verliezen het echte contact met vrienden, ze communiceren vaak alleen nog via het internet. Naar aanleiding van al deze gevaren vind ik het zeker niet slecht dat er een leeftijdslimiet komt. Maar de vraag is inderdaad hoe ze dit gaan controleren. Lore zei iets met een apparaatje, maar hoeveel mensen hebben zo'n apparaatje thuis? Ik denk niet dat veel mensen dit hebben. Ze gaan dit ook niet aankopen enkel en alleen voor sociale media. Dus ik vrees toch dat ze hier nog eens diep over moeten nadenken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 25th April 2016, 19:58
Layla G*etschalckx Layla G*etschalckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Beerse
Posts: 67
Jongeren moeten inderdaad beschermd worden op het internet maar daarom niet afgeschermd. Ik denk dat de jongeren van vandaag eerder attent moeten gemaakt worden op de gevaren. Men moet deze jongeren met het shock effect proberen te raken. Een voorbeeld hiervan was een reportage op één. Hierin deed een bekende presentatrice zich voor als een jonge man en sprak zo meisjes aan op facebook. Later werden ze dan met de gevaren op deze manier geconfronteerd. Jongeren zullen altijd proberen om de 'regels' van ouders te omzeilen. Extreem controleren en verbieden heeft volgens mij het tegenovergestelde effect. Er moet een open cultuur gecreëerd worden waarin ouders en jongeren samen opzoek kunnen gaan naar de gevaren, waarin ouders de mogelijkheid hebben om samen met de kinderen in te grijpen. Ik denk dat je elke jongere individueel het voordeel van de twijfel moet geven met de mogelijkheid om in te grijpen. Vooraf alles gaan verbieden heeft volgens mij het tegenovergestelde effect.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 30th May 2016, 20:25
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Sociale media bij jongeren

Mijn mening komt overeen met de voorgaande meningen. Dit is een populair topic waar veel over gepraat wordt. Wat is het beste voor de jongeren? Een totaal verbod op of controle over sociale media? Ik denk dat jongeren meer aan controle hebben dan aan een verbod. Hierbij is het wel belangrijk dat ouders niet TE fanatiek controleren, want dan zullen de jongeren het alsnog stiekem proberen te doen. Dat kan op het eigen profiel zelf wanneer ze even alleen zijn of door een fictief profiel aan te maken. Er zou ook meer controle moeten komen bij het aanmaken van profielen. Nu kan iedereen zomaar, zonder controle, een profiel aanmaken. Begin dit jaar heeft mijn nichtje van 8 jaar een profiel op Facebook aangemaakt. Dit zonder problemen. Ze veranderde haar geboortedatum en kon zonder controle een account aanmaken. Het lijkt mij belangrijk dat hier ook beter gecontroleerd wordt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.