actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th March 2017, 10:57
Jolien v*n Beylen Jolien v*n Beylen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Brecht
Posts: 86
"Treinongeluk Leuven te wijten aan te hoge snelheid"

Het treinongeluk net voorbij het station van Leuven vorige maand waarbij 1 dode en 27 gewonden vielen, is allicht te wijten aan te hoge snelheid. Dat meldt het parket van Leuven op basis van de eerste bevindingen van de spoorwegdeskundige.

Op 18 februari ontspoorde kort na de middag een trein even voorbij het station van Leuven. Het eerste treinstel belandde in de berm en kantelde. Een persoon kwam om, 27 anderen raakten gewond. Uit de eerste vaststellingen bleek dat er geen technische defecten waren aan het treinstel, de sporen, de wissels en de seinen.
Het parket van Leuven stelde een spoorwegdeskundige aan. Volgens diens eerste bevindingen wijst alles erop dat de trein te snel gereden heeft op het moment van de ontsporing.
"Toen de trein uit het station vertrok en de eerste wissel nam, werd de maximumsnelheid van 40km/u gerespecteerd. Daarna ging het richting de kruissnelheid van 90 km/u", meldt het parket van Leuven. "Het deskundigenonderzoek toonde aan dat de trein de tweede wissel naderde aan een snelheid van ongeveer 100 km/u en dan ontspoorde. De tweede wissel kon voor deze rit echter maar tegen een maximumsnelheid van 40 km/u worden genomen."
De treinbestuurder heeft eerder verklaard dat hij ervan overtuigd was dat hij 90 km/u mocht rijden. Mogelijk heeft hij het sein met de snelheidsbeperking niet gezien, aldus het parket. De bestuurder zelf verklaarde dat hij meteen remde toen hij de wissel zag en besefte dat hij de wissel tegen een te hoge snelheid zou nemen.
Gedetailleerd onderzoek
Het parket wijst erop dat het om voorlopige bevindingen gaat en dat er nog heel wat onderzoek moet gebeuren.
De komende weken en maanden zullen deskundigen nog een gedetailleerd onderzoek doen van de treinstellen en de wissels en hun bevindingen definitief uitwerken. Ook de slachtoffers van het treinongeluk worden momenteel nog verhoord.
Later bezorgen de deskundigen hun definitieve schriftelijke verslag aan de onderzoeksrechter.

Bron: De redactie
Datum: 9/3/2017
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/r...6?eid=1.2912683

Mening:

Ik vind het schandalig dat bestuurders van openbare vervoersmiddelen te snel rijden. Eerder deze week werd nog bekendgemaakt dat er drie bussen per dag worden geflitst. Ik vind dat deze chauffeurs een zekere verantwoordelijkheid hebben over de mensen die ze vervoeren. Te snel rijden wil voor mij zeggen dat ze hun verantwoordelijkheid niet opnemen. Ik vind het ook zeer vreemd dat de chauffeur van de trein niet wist dat hij daar niet zo snel mocht rijden. Volgens mij doen treinbestuurders toch vaak dezelfde route en moeten ze weten op welke plekken ze moeten vertragen.
Ik vind het wel knap van de chauffeur dat hij onmiddellijk heeft toegegeven dat hij te snel reed. Zo kunnen de experten daar ook rekening mee houden bij hun onderzoek.

Laatst aangepast door Jolien v*n Beylen : 9th March 2017 om 11:01.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.