actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd October 2013, 06:44
alexander.g*or alexander.g*or is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Herentals
Posts: 23
Belgen zijn voor euthanasie bij kinderen

Nu de debatten over een mogelijke uitbreiding van de euthanasie-criteria binnenkort hervatten in de bevoegde senaatscommissies, blijkt uit een enquête van de RTBF dat drie op de vier Belgen euthanasie bij minderjarigen zonder hun instemming aanvaardbaar vindt.

Zo'n 38 procent van de ondervraagden ondersteunt een wet die euthanasie toelaat voor minderjarigen die lijden aan een ongeneeslijke ziekte. Nog eens 36 procent gelooft dat zo'n wet eerder gunstig zou zijn. En 13 procent heeft er geen mening over, zo meldt ook Het Laatste Nieuws.

Veertig procent van de Vlamingen ondersteunt de euthanasie, bij Brusselaars is dat 37 procent, bij Walen 34 procent. Uit de enquête blijkt ook dat 79 procent van de Belgen de wet wil uitbreiden naar mensen die lijden aan dementie, type Alzheimer, of een ernstige vasculaire dementie.

Bron: www.hln.be Datum2/10/2013

Eigen mening: Ik vind dit toch best bizar dat 3 op 4 belgen euthanasie bij minderjarigen zonder hun instemming aanvaardbaar vindt. Dit zou ik enkel toelaten als men lijdt aan een ernstige ziekte , wanneer normaal leven niet meer mogelijk is. Maar anders zou ik euthanasie bij minderjarigen niet toelaten, omdat er jongeren met sociale problemen dan misschien ook euthanasie willen en ik denk dat voor de meeste sociale problemen een oplossing gezocht kan worden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd October 2013, 10:41
M*rel.Marissen M*rel.Marissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 170
Ik ben ook verbaasd over het feit dat zoveel Belgen euthanasie bij minderjarigen zonder instemming van volwassenen aanvaardbaar vinden, maar in de positieve zin. Ik vind niet dat ouders hun kinderen die onmenselijk lijden mogen kunnen verplichten om te blijven leven. Wanneer de situatie echt onhoudbaar is, moet iedere mens, en dus ook een kind, het recht hebben om te beslissen om uit zijn lijden verlost te worden.
Ik vermoed dat er voor euthanasie bij kinderen dezelfde regels zullen gelden als voor volwassenen en dan zal een arts ook nooit toelaten dat een kind kiest voor euthanasie wanneer er nog mogelijkheid is tot herstel. Bij socio-emotionele problemen kan dan ook niet zomaar voor euthanasie gekozen worden. De problemen moeten zeer ernstig zijn én er mag geen enkele vorm van hulpverlening meer zijn die nog zou kunnen helpen om de problemen te verhelpen. Persoonlijk denk ik dat dit op zo'n jonge leeftijd extreem weinig voorkomt en dat het dus eigenlijk altijd zal gaan om een ongeneeslijke, medische ziekte.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.