actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th October 2013, 07:08
alexander.g*or alexander.g*or is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Herentals
Posts: 23
Artsen gevraagd ziektebriefje voor vroegere vakantie resoluut te weigeren

De huisartsenvereniging Domus Medica roept haar leden op om het been stijf te houden wanneer leerlingen volgende week om een ziektebriefje komen vragen in de aanloop naar de herfstvakantie. Dat schrijven De Standaard en Het Nieuwsblad.

Vanaf dit schooljaar moet afwezigheid in de week voor of na een schoolvakantie verplicht gewettigd worden via een ziektebriefje van de dokter. De maatregel moet het luxeverzuim aanpakken.

In het vooruitzicht van de herfst*vakantie die over twee weken be*gint, roept Domus Medica, de grootste huisartsenvereniging
van Vlaanderen, zijn dokters op om "rechtvaardig streng" te zijn bij het afleveren van die doktersattesten. "Als we één keer een vuist
maken, is het fenomeen van luxeverzuim snel de wereld uit", hoopt voorzitter Maaike Van Overloop. De artsenvereniging vindt dat huisartsen hier een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben.

Bron: www.hln.be Datum: 12/10/2013

Eigen mening: Ik persoonlijk vind dit een goed idee. Er zijn vele mensen die al vroeger op herfstvakantie vertrekken. Dit kan toch ook enkele dagen later?? In het artikel zegt men dat ze dit probleem kunnen aanpakken doordat de dokters enkel nog ziektebriefjes schrijven als de mensen echt ziek zijn, en niet meer om vroeger op reis te kunnen vertrekken. Als de dokters dit allemaal gaan doen zal het probleem van 'vroeger op herfstvakantie vertrekken' snel van de baan zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th October 2013, 10:49
Heleen.Mariën Heleen.Mariën is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Arendonk
Posts: 104
Ik kan me enigszins wel aansluiten bij de mening van Alexander. Het is inderdaad jammer dat leerlingen altijd de dagen voor de vakantie een doktersbriefje binnenbrengen om al op vakantie te kunnen gaan. Wel vind ik het kort door de bocht om te zeggen dat het eigenlijk gewoon kan worden opgelost doordat een dokter enkel een briefje schrijft als de leerling echt ziek is. De leerling zou kunnen zeggen dat hij zich echt niet goed voelt en enkele symptomen opnoemt. De dokter zou dan kunnen zeggen dat de vakantie bijna begint, dus nu nog een dagje kan thuisblijven om daarna verder 'uit te zieken'. ook begrijp ik de ouders wel. Als je al één dag vroeger op reis kan vertrekken, is er aanzienlijk minder file en het zal ook wel goedkoper zijn, want je vertrekt nog net buiten het seizoen. Ik denk dat je vinger niet echt mag wijzen naar de dokters, want zij willen enkel het beste voor de leerlingen. En de laatste dag voor de vakantie wordt er meestal ook niet veel nieuws meer gezien in de les, dus dat maakt de drempel weer kleiner om om het kind niet meer naar school te sturen. Het is een probleem en ik vrees dat het nog een hele tijd een probleem zal blijven.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th October 2013, 11:18
jana.lambrechts jana.lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 105
Artsen treden hard op tegen ziektebriefjes voor luxeverzuim

Bron
http://www.standaard.be/cnt/dmf20131011_079

Eigen mening
In het artikel wordt er gezegd dat artsen voor één keer een vuist moeten maken zodat het duidelijk is voor ouders en leerlingen dat artsen zich niet voor hun kar laten spannen.
Maar hier is er volgens mij al een probleem want in onze gemeente alleen al is het geweten bij welke arts je moet zijn om snel een briefje te krijgen en bij welke arts je het zeker niet moet proberen. Dus van 'maatschappelijke rechtvaardigheid' is er hier volgens mij niet echt sprake. Op deze manier is het dan ook wel moeilijk om het 'luxeverzuim' tegen te gaan.
Anderzijds is het inderdaad ook zo dat leerlingen snel enkele symptomen gaan verzinnen, en dan is het voor een arts wel moeilijk om uit te maken of dit echt gegronde reden zijn om een leerling al dan niet thuis te houden.
Daarnaast eisen veel ouders ook van hun arts om dergelijk ziektebriefjes voor te schrijven want ze 'betalen een dokter er immers voor'.
Scholen weten ook wel dat deze briefjes niet altijd gegrond zijn maar zeg nu zelf welke school gaat effectief stappen ondernemen tegen een arts omdat ze 'twijfelen' aan de rechtsgeldigheid van het ziektebriefje?! En dat weten artsen natuurlijk ook ...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 12th October 2013, 12:23
Tinne Sysmans Tinne Sysmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Merksplas
Posts: 122
Artsen treden hard op tegen ziektebriefjes voor luxeverzuim

Ik ben het eens met Jana. Ook hier is het geweten bij welke dokter je best kan langsgaan voor een ziektebriefje. Ik vind het dan ook raar dat er in het artikel het volgende wordt gezegd: 'Het Syndicaat van Vlaamse Huisartsen (SVH) uit echter snoeiharde kritiek op de nieuwe regeling en vindt dat het onderwijsveld het probleem zélf moet aanpakken.' Ik weet niet goed wat het onderwijs meer kan doen dat het verplicht maken van een ziektebriefje voor leerlingen die in de week voor of na de vakantie ziek zijn. Het zijn uiteindelijk de dokters die dit voorschrijven. Natuurlijk zijn sommige ziektesymptomen moeilijk te controleren, denk maar aan hoofdpijn.
Volgens mij is het de taak van de beide partijen om zo goed mogelijk samen te werken en zo het probleem van de baan te krijgen. Al denk ik wel dat er altijd mensen vroeger op vakantie blijven gaan, aangezien ze daar toch heel wat mee kunnen besparen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 13th October 2013, 20:08
Carine.Smets Carine.Smets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 164
Ik vind het niet kunnen dat leerlingen doktersbriefjes net voor de vakantie gaan halen om vroeger te vertrekken. Eigenlijk kan men dit niet enkel de leerlingen verwijten, maar zijn het meestal de ouders die vroeger willen vertrekken, omdat ze dan een goedkopere reis kunnen boeken. De ouders zouden er moeten op toezien dat hun kinderen tot het laatste lesuur de lessen volgen. Wanneer men moest dreigen en het dan ook doen, om het kindergeld af te nemen van zulke leerlingen die telkens voor de start van de vakantie ziek zijn, zullen de ouders ze wel verplichten van tot op het laatste moment naar school te gaan. Wat misschien ook kan helpen aan dit probleem is zoals bij werknemers het geval is om ook hier dan een controlearts langs te sturen.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 14th October 2013, 08:28
Hanne.Geudens Hanne.Geudens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 95
Artsen gevraagd strenger op te treden bij doktersbriefje voor luxeverzuim

Aangezien de herfstvakantie voor de deur staat, is het niet vreemd dat dit artikel opnieuw in de media verschijnt. Toch betwijfel ik dat huisartsen hun eigenbelang, het verdienen van geld en het behouden van hun patiënten, opzij zullen schuiven voor deze nieuwe regeling. Indien huisartsen niet op de vraag van hun (vaste) patiënten ingaan, zullen deze patiënten vermoedelijk op zoek gaan naar een meer meegaande en gewillige dokter die dat wel wil doen. Ik ben van mening dat het probleem van ziektebriefjes voor luxeverzuim zowel aangepakt dient te worden door de school als door de huisartsen, hoewel ik realistisch ben en vermoed dat deze laatste groep eerder aan eigenbaat en winstbejag denkt. Hoe zou je zelf zijn?
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 14th October 2013, 11:38
l*rs.mijnendonckx l*rs.mijnendonckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Retie
Posts: 87
Zoals eerder vermeld betwijfel ik het ook ten zeerste dat de dokters dit zullen naleven. Laten we uiteraard hopen van wel. Maar ook moeten de ouders zelf initiatief nemen en zelf hun vakantie pas plannen vanaf dat de school afgelopen is. Niet enkel het vroeger op reis vertrekken is een probleem, ook het te laat terugkomen. Dit luxeverzuim is wel al 'ingeburgerd' in de samenleving en dit maakt het dan uiteraard ook moeilijker om mensen van deze gewoonte te doen afstappen.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 14th October 2013, 11:42
Hannah.Oris Hannah.Oris is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Geel
Posts: 81
Het is niet meer dan juist dat dokters eerlijk zijn ten opzichte van hun patiënten maar dat geldt ook in de omgekeerde richting. Wat Heleen zegt over de patiënt die zich echt niet goed kan voelen is natuurlijk een belangrijk punt om rekening mee te houden. Maar wanneer een kind of jongere naar de dokter gaat, zal die uiteraard ook onderzocht worden. Ik ga er dan ook vanuit dat die dokter dan niets ernstigs gaat vinden en niet zomaar een afwezigheidsbriefje zal tekenen.

Wat ik eigenlijk nog het ergste vind, is dat ouders hun kinderen laten liegen voor hun eigen bestwil. Ik wil niet de volle pot betalen voor een reis dus zal ik mijn kind ziek moeten laten zijn. Als het 'zieke' kind na de vakantie terug op school komt, zal hij maar al te graag willen vertellen over zijn geweldige vakantie. Is dit dan geen verdachte toestand?

Net als dokters beroepsgeheim hebben, hebben ze ook de plicht om eerlijk te zijn. Net als Carine vermeldt, is zo'n controlearts dan zelfs geen dom idee.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 14th October 2013, 19:44
B*n.Vervoort B*n.Vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Wechelderzande
Posts: 112
controlearts

Ik denk persoonlijk dat dit probleem nooit zal verdwijnen: dokters kunnen misschien plichtbewust geen briefjes schrijven voor 'vreemde' kinderen. Maar voor je neef die op vakantie wil, of iemand van in de sportclub die naar een wedstrijd in het buitenland wil, gaan zij altijd uitzonderingen blijven maken denk ik.

Voor het idee van een controle arts: ik denk dat dit wel goed zou kunnen helpen, maar ik vrees dat dit praktisch niet mogelijk is, moeten dan alle dokters nota nemen van elke minderjarige die ziek is, en deze doorsturen zodat de controlearts met de auto de halve provincie kan rondrijden.
Of moeten alle ouders naar 2 dokters gaan voor 1 zieke?

Dit laatste zou eventueel wel als afschrikking kunnen helpen, omdat je dan al meer moeite moet doen, en meer moet betalen om vroeger op reis te vertrekken. Maar dit is uiteraard niet eerlijk voor mensen die dan toevallig echt een ziek kind hebben.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.