actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th April 2011, 16:19
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Sarkozy en Berlusconi willen grenscontrole herinvoeren

Het verdrag dat het vrije verkeer van personen in de lidstaten van de Schengenzone regelt, moet worden aangepast. In uitzonderlijke omstandigheden moet een tijdelijke herinvoering van de grenscontrole mogelijk zijn. Dat hebben de Franse president Nicolas Sarkozy en zijn Italiaanse collega Silvio Berlusconi na overleg in Rome gezegd.

Sarkozy was in Rome om er de vluchtelingenstroom uit Noord-Afrika naar Europa te bespreken. Velen van hen trekken via Italië naar Frankrijk. De Franse president, die onder toenemende electorale druk staat van het extreemrechtse Front National, wilde eerst een aparte deal sluiten met Berlusconi vooraleer de voorstellen te bespreken met de Europese collega's.

Het duo heeft een brief klaar voor de Europese president Herman Van Rompuy en Commissievoorzitter José Manuel Barroso. daarin stellen ze voor'de mogelijkheid te bestuderen om tijdelijk de controle aan de interne grenzen te herinvoeren bij uitzonderlijke moelijkheden in het beheer van de buitengrenzen'. Die herinvoering van de grenscontroles zou volgens 'nog vast te leggen voorwaarden' moeten gebeuren.

Lampedusa

Tot dusver zijn zo'n 25.000 vluchtelingen, grotendeels afkomstig uit de voormalige Franse kolonie Tunesië, op het Italiaanse eiland Lampedusa gestrand. Over het lot van de vluchtelingen bestaat onenigheid. Italië verleent de vluchtelingen een tijdelijke verblijfsvergunning waarmee ze ook in de Schengenzone kunnen reizen.

Italië vindt dat het aan zijn lot wordt overgelaten terwijl Frankrijk het land ervan beschuldigde de vluchtelingen vrije toegang te verlenen tot het Europese grondgebied over de Italiaanse grenzen heen.

De Schengenzone werd in 1985 opgericht en is sindsdien geleidelijk uitgebreid. Op dit moment omvat de zone 24 EU-lidstaten plus IJsland, Noorwegen en Zwitserland. Groot-Brittannië, Ierland, Roemenië en Bulgarije maken voorlopig geen deel uit van de Schengenzone.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20110426_070

Mijn mening:
Langs de ene kant vind ik het ergens juist dat Sarkozy en Berlusconi pleiten voor tijdelijke grenscontroles. Zeker met de vluchtelingenstromen van de jongste tijd door de crisis in het Midden-Oosten. Langs de andere kant vind ik het ook een beetje een sprong terug naar het verleden. Als ze dit doen, moet het wel tijdelijk zijn. Anders zit je met de tijd van vroeger nog voor het Schengenakkoord. Dat zorgde voor een eenvoudiger reisverkeer binnen de EU-grenzen, dus ik hoop niet dat ze dat volledig terug gaan schroeven.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th April 2011, 16:39
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Frankrijk en Italië willen wijzigingen in Schengenverdrag

Frankrijk en Italië willen wijzigingen in Schengenverdrag


Frankrijk en Italië willen het Schengenverdrag, dat gaat over de open grenzen tussen een meerderheid van de Europese landen, hervormen en Europees grensagentschap Frontex meer bevoegdheden geven. Dat zei president Sarkozy na een ontmoeting met de Italiaanse premier Silvio Berlusconi.



“We willen dat Schengen voortbestaat, maar om Schengen levensvatbaar te houden moet het verdrag wel herzien worden,” zei de Franse president in Rome tegen de verzamelde pers. Frankrijk en Italië gaan in een brief aan de partners binnen de Europese Unie en de Schengenzone vragen om scherpere immigratieregels.


Solidariteit onder druk

De komst van vele duizenden Tunesiërs naar Italië, die voor een groot deel op doorreis naar Frankrijk zijn, heeft de Europese solidariteit ten aanzien van het vluchtelingenvraagstuk de laatste weken extra onder druk gezet. Frankrijk ruziet met Italië vanwege de tijdelijke visa die de ongeveer 20.000 Tunesische migranten bij aankomst op het Italiaanse eiland Lampedusa kregen. Hiermee hebben ze het recht om vrij door de 25 Schengenlanden te reizen.

Frankrijk en Italië pleiten beide voor uitzonderingsmaatregelen. Italië omdat het “overspoeld” wordt door een “tsunami” van vluchtelingen, zoals Berlusconi liet weten. Frankrijk omdat vluchtelingen niet voldoen aan regels van Schengen over papieren en geld.


Meer middelen voor Frontex

Rome en Parijs willen scherpere controles aan de buitengrenzen en meer middelen voor Frontex, de politiemacht die de grenzen controleert. Berlusconi onderstreepte dat de Tunesiërs geen recht hebben op volledig asiel en prees het feit dat Frankrijk al vijf keer zoveel asielzoekers opneemt als Italië.

Omdat de Tunesiërs vaak Frans spreken, hebben velen van hen als einddoel Frankrijk. Bij de Italiaans-Franse grens wachten duizenden Tunesiërs tot ze de oversteek naar Frankrijk kunnen maken, vaak per trein. Frankrijk weigert Tunesiërs toe te laten die zichzelf financieel niet kunnen onderhouden, maar intussen hebben al veel Tunesiërs Frankrijk bereikt.


NRC, 26-04-2011 (Bart Hinke)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th April 2011, 19:46
Stef.Van.Bauwel Stef.Van.Bauwel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Hulshout
Posts: 66
Ik denk dat dit een normale reactie is. Frankrijk wil geen vluchtelingen onderhouden omdat het geld kost aangezien deze vluchtelingen meestal niet over genoeg financiële middelen beschikken. Het is dus zeker geen slechte oplossing om meer middelen te investeren in grenscontrole. Toch lijkt het mij fout om elke asielzoeker af te wijzen vanwege de druk van een rechtse partij en de verkiezingsdruk. Ik snap ook niet waarom Italië geen persoonlijke maatregelen kan nemen tegen de overrompeling van vluchtelingen. De Schengenakkoord is toch Europees (binnen Europa), dus Italië is niet verplicht om de vluchtelingen vanuit Noord-Afrika toe te laten.

Het lijkt me normaal dat men de controle aan de grenzen wil bijstellen. Het lijkt me eerder een kwestie om iets te doen aan de buitengrenzen. Toch blijf ik met een slecht gevoel zitten bij het gedacht dat elke asielzoeker/vluchteling toegang ontzegd wordt.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 1st May 2011, 18:09
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Europese Commissie gaat Schengenverdrag aanpassen

Europese Commissie gaat Schengenverdrag aanpassen


De Europese Commissie past mogelijk het Schengenverdrag aan zodat de grenzen van de Europese Unie makkelijker tijdelijk dicht kunnen.
Op woensdag zal de commissaris van de Veiligheidsraad Cecilia Malmström een uitgebreid pakket van maatregelen voor de bestrijding van immigratie bespreken en zal daarbij eerder gedane voorstellen voor de aanpassing van de Schengen-regels in overweging nemen. Dat meldt persbureau AFP.



De Europese Commissie benadrukt wel dat de mogelijkheid om tijdelijk de controle aan de nationale grenzen te verscherpen, gezien moet worden als een “laatste redmiddel”. Op dit moment kan een land tijdelijk controles aan de grenzen houden bij een ernstige bedreiging voor de veiligheid en de openbare orde.

Donderdag liet de Franse president Nicolas Sarkozy, na een ontmoeting met de Italiaanse premier Silvio Berlusconi, al weten dat Frankrijk en Italië het verdrag willen hervormen en het Europees grensagentschap Frontex meer bevoegdheden te geven.


Europese solidariteit onder druk

De komst van vele duizenden Tunesiërs naar Italië, die voor een groot deel op doorreis naar Frankrijk zijn, heeft de Europese solidariteit ten aanzien van het vluchtelingenvraagstuk de laatste weken extra onder druk gezet. Frankrijk ruziet met Italië vanwege de tijdelijke visa die de ongeveer 20.000 Tunesische migranten bij aankomst op het Italiaanse eiland Lampedusa kregen. Hiermee hebben ze het recht om vrij door de 25 Schengenlanden te reizen.

Op 17 april zette Frankrijk een Italiaanse trein met activisten en illegale Tunesische immigranten stil bij de grens. Italië diende daarop bij Frankrijk een formeel protest in.


‘Ontmanteling Schengenverdrag?’

Opinieredacteur van nrcnext Mark Beunderman en NRC-correspondent in Brussel Petra de Koning schreven zaterdag in NRC Handelsblad dat er in Brussel gevreesd wordt voor een mogelijke aanpassing van het Schengenverdrag:

Het lijkt niet zo’n drastische aanpassing van de regels over vrij reizen in Europa, die de Franse president Sarkozy en de Italiaanse premier Berlusconi voorstellen. Alleen in het geval van “uitzonderlijke moeilijkheden” bij de bewaking van de Europese buitengrenzen moeten grenscontroles tussen de Europese landen “tijdelijk” mogelijk worden, staat in een brief die Sarkozy en Berlusconi dinsdag na overleg in Rome presenteerden.

Maar in Brussel bestaat de vrees dat het voorstel de eerste stap is in de ontmanteling van het Schengenverdrag, dat vrij personenverkeer regelt. Onder druk van het electorale succes van populistische partijen – in Frankrijk het Front National en Italië de Lega Nord – voelen Sarkozy en Berlusconi zich gedwongen hard op te treden tegen migratie. Europese verdragen die daarbij een beletsel vormen, moeten worden aangepast. Hier begint “het uitkleden van de Europese integratie”, vindt de Franse groene Europarlementariër Daniel Cohn-Bendit.


Blog NRC, 01-05-2011 (Hans Klis)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 3rd May 2011, 12:04
Marijke.Van.Sprengel Marijke.Van.Sprengel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Tielen
Posts: 68
Begrijpelijjk

Ik vind het ook zeer begrijpelijk dat zij dit terug willen invoeren. Er is in het Schengenakkoord wel overeengekomen dat het makkelijker reizen moet zijn binnen de EU-grenzen.
We staan zo echter wel toe dat als er vluchtelingen in een EU-land binnen kunnen geraken zij zich binnen de EU makkelijker kunnen verplaatsen en daar ben ik het niet mee akkoord. Deze menszen zijn op een illegale manier de EU binnen gekomen en kunnen daar nu een beetje van profiteren.
Van mij mogen de grenscontroles terug ingevoerd worden in de periodes dat er veel vluchtelingen aankomen in de EU, als dit aantal echter daald moeten de controles weer verdwijnen. Anders zetten we zoals Nic al aangaf een stap terug.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 6th May 2011, 12:31
AVO AVO is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 122
Citaat:
We willen dat Schengen voortbestaat, maar om Schengen levensvatbaar te houden moet het verdrag wel herzien worden


Waarom moeten de Vedragen van Schengen herzien worden? Schengen laat al toe om tijdelijke grenscontroles in te voeren in uitzonderlijke situaties...

Loze woorden dus die aanslaan bij het grote publiek omdat deze eigenlijk niet weet wat het Schengenverdrag juist inhoudt.

Ik denk dat Sarkozy en Berlusconi bewust gezamelijk in de lift van het populariteitsgebouw zijn gestapt. Check de recentste peiligen en je begrijpt meteen waarom deze twee de migratiekaart uitspelen.
__________________
Everybody is a genius.
But if you judge a fish by its ability to climb a tree,
it will live its whole life believing that it is stupid.
A. Einstein
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 23rd May 2011, 23:55
thibaut.verrelst. thibaut.verrelst. is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Herentals
Posts: 58
Aan het vrij verkeer van personen, goederen en diensten binnen de EU moet niet geraakt worden. Welvaart stijgt namelijk altijd bij het toelaten van internationale handel. Als er dan toch ergens gecontroleerd moet worden is het net aan de grenzen van de EU en de Schengenzone. Dit moet naar mijn mening dan ook een gezamenlijke taak zijn van alle lidstaten en niet enkel van de staten die aan de grens liggen met andere delen van de wereld, zodat de kosten gedeeld kunnen worden.

Het zou inderdaad goed kunnen dat ook hier politici gebruik maken om aan populariteit te winnen. Daarom is het essentieel dat we er met een nuchtere visie op toe kijken dat we onze stem niet door zulke streken laten winnen. Bedankt AVO om dit duidelijk te maken.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 24th May 2011, 08:45
Hanne Jansen Hanne Jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2008
Locatie: Vorselaar
Posts: 126
Shengen terugschroeven zou volgens mij ontzettend stom zijn. De Europese Unie wil door de buitenwereld erkend worden als één blok. Terug grenscontroles invoeren is net een tegenovergesteld signaal.
Bovendien zijn er aan de meeste grensovergangen geen voorzieningen meer voor grenscontroles. Enkel aan de grote grensovergangen zijn die er nog. Maar ongeveer twee maanden geleden (denk ik) kwam nog in het nieuws dat een deel van deze grensposten zal omgebouwd worden tot bewaakte parkings.
In de media kwam wel dat men slechts op een beperkt aantal plaatsen terug controles wil uitvoeren. Dat zou bovenstaand probleem misschien kunnen oplossen. Maar het is wel ronduit belachelijk, want als je niet overal controles uitvoert, weet je dat het doelpubliek voor die controles toch een andere grensovergang neemt.
Naar mijn mening ruikt het voorstel om terug grenscontroles uit te voeren, inderdaad naar populisme (zoals Thibau al insinueerde).

En zeg nu zelf: hoe geweldig is het niet dat wij gewoon naar het buitenland op vakantie kunnen gaan zonder (urenlang) te moeten wachten aan een grenspost!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.