actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th May 2012, 09:35
Leen.Buyens Leen.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2012
Locatie: Gierle
Posts: 87
Bijna vijfde van de jongeren hoort constant pieptoon

Achttien procent van alle jongeren hoort constant een pieptoon door naar te luide muziek te luisteren of aan te veel lawaai te worden blootgesteld. Dat blijkt uit een grote studie van de universiteit van Antwerpen bij 4.000 jongeren. Zo meldt 'Het Nieuws' (vtm).

Uit het nieuwe onderzoek blijkt dat veel mensen last hebben van irritante tonen: acht op de tien jongeren hebben oorsuizingen. "Bij bijna twee op de tien gaat het zelfs om een permanente pieptoon, of tinnitus", zegt prof. dr. Paul Van de Heyning van het UZ Antwerpen.

Vooral na het uitgaan horen veel jongeren een pieptoon. Dokters raden dan ook aan om oordopjes te dragen op fuiven of plekken waar er luide muziek is. Nauwelijks vijf op de honderd jongeren gebruiken oordopjes als ze uitgaan, meldt 'Het Nieuws'.

Trucjes
Volgens audioloog Ivan Dierckx is er geen echte therapie. Alleen leren leven met de fluittoon en trucjes, zoals muziek opzetten. "Dan merk je dat de muziek een stukje in competitie gaat met de irritante luidheid van de tinnitustoon, waardoor de mensen inderdaad het geluid makkelijker accepteren. Er treedt dan een zekere gewenning op", aldus Dierckx.

http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Ge...-pieptoon.dhtml

Ik heb gisteren de reportage gezien in telefacts die handelt over dit onderwerp. Ik vind het een erg moeilijk probleem. Ikzelf ga helemaal niet veel uit, dus daar kan ik al geen gehoorschade oplopen. Maar de weinige keren dat ik toch eens ga, draag ik ook geen oordopjes. Het komt nogal belachelijk over. Tijdens concerten op een festival draag ik wel oordopjes, maar dan zijn er wel meer die dit doen.
En dan nog, zelfs met oordopjes kan het zijn dat je gehoorschade oploopt. Gisteren was er in de reportage een jongen te zien die tijdens de city parade een optreden moest geven en recht naast de boxen stond. Hij had oordopjes in, maar deze waren van slechte kwaliteit en hij heeft hierdoor gehoorschadeo opgelopen. Hij heeft zijn opleiding muzekleraar (zjn grote droom) moeten opgeven door de gehoorschade.
De beste oplossin tegen gehoorschade is oordopjes die op maat gemaakt zijn, maar deze zijn zeer duur. Misschien moeten we hier iets aan doen. Vooral jongeren die vaak uitgaan of vaak naar festivals of concerten moeten van een korting kunnen genieten op het maken van aangepaste oordopjes. Bij mij zou het weggesmeten geld zijn, want de enige manier waarop ik gehoorschade zou kunnen oplopen is door naar mijn mp3 te luisteren, en daar bestaat geen oplossing voor.
Ik denk dat onze regering is rond de tafel moet gaan zitten om hier een oplossing voor te vinden. En al is het maar een kleine oplossing, alle beetjes helpen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.