actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th May 2012, 08:40
Jan Cornelissen Jan Cornelissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 65
Minder stress zonder mailbox

Werknemers die af en toe hun professionele mailbox afsluiten, krijgen met minder stress te kampen en kunnen zich nadien ook beter concentreren. Dat blijkt uit onderzoek van de universiteit van Californië.

Experimenten wijzen uit dat druk e-mailverkeer de werknemer in een voortdurende staat van alertheid houdt en tot een versneld hartritme leidt. Pas wanneer de werknemer enige tijd zonder een openstaande inbox werkt, keert de normale hartslag terug.

Werknemers met een openstaande mailbox zouden gemiddeld zevenendertig keer per uur van scherm veranderen. Wordt het mailverkeer afgesloten, dan is dat nog achttien keer per uur. ‘Wanneer werknemers hun mailbox afsluiten, daalt het multitasken en gaat ook het stressniveau gevoelig naar omlaag’, aldus onderzoeksleider Gloria Mark, professor informatica aan de University of California.

Bron:
De Standaard op 14/05/12

Bespreking:
Dit heeft inderdaad te maken met heel onze veranderde levensstijl. Letterlijk alles is tegenwoordig gebaseerd op het presteren. Kijk maar naar verschillende jongeren die weg lopen van thuis vanwege de slechtere punten op school.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th May 2012, 08:48
Kristof.VanDyck Kristof.VanDyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 109
De professionele mailbox heeft zowel grote voordelen als nadelen. Het grote voordeel is dat je in feite altijd en overal bereikbaar bent. Het is dus perfect mogelijk als werknemer om constant in contact te blijven met alles wat te maken heeft met 'het werk'.
Maar dit heeft natuurlijk ook het zeer grote nadeel dat het veel moeilijker is om 'het werk' los te laten. Hierdoor is de kans dus ook, zoals het artikel ook aanhaalt, dat er hierdoor veel meer stress is.
Laat als werknemer dus af en toe die mailbox los!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th May 2012, 09:10
Gianni.Claes Gianni.Claes is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 60
Ik heb ook wel een tegenargument voor het sluiten van de mailbox.
Volgens mij kunnen véél studenten op onze school beamen dat het doodirritant en zeer stresserend is wanneer één of meerdere van onze mentoren zijn/haar mails niet nakijkt en soms tot 3 weken op antwoord moeten wachten.
Maar dit maakt wat in het artikel gezegd wordt zeker niet minder waar en dat heb ik al enkele keren uit ervaring gemerkt.
Wanneer ik thuis achter de computer zit check ik constant mijn mails, Facebook enzovoort en wil ik na school deze ook zo snel mogelijk terug checken, aangezien er wel een belangrijke mail of interessante update tussen kan zitten. Maar wanneer ik enkele dagen of langer van huis ben zonder internet, dan verdwijnen alle gedachten rond het checken van mails, Facebook,... en ben ik eigenlijk vrij ontspannen, geniet ik van de momenten zonder al deze toestanden die ik normaal om de haverklap check.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 14th May 2012, 13:45
Lien.Van.Bastelaer Lien.Van.Bastelaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2011
Locatie: Berlaar
Posts: 107
Ik heb een tijdje geleden een lezing bijgewoond van Luc Swinnnen, hij studeerde geneeskunde aan KUL maar houdt zich nu al een hele tijd professioneel bezig met stressmanagement. Daar vertelde hij dat hij op zijn vrije dag, zondag, absoluut geen mails leest. Het eerste wat hij maandagochtend dan ook doet, is het deleten van alle mails die hij op zondag gekregen heeft, zonder dat hij deze eerst leest. Als rede gaf hij dat hij maandagochtend niet wil 'verspillen' aan het lezen van mails die zijn werknemers hem hadden gestuurd op hun vrije dag. Zo moedigde hij hen aan om op zondag een volledige dag vrijaf te nemen zonder ook maar even aan het werk te denken!
Ik stond daar toch wel even versteld van, maar ik begrijp de mening van Luc Swinnen. Het is echt belangrijk dat je tijdens je vrije dagen ook echt vrijaf neemt en niet nog snel een telefoontje voor het werk doet, of nog snel wat mails schrijven, enz... Want zoals er in het artikel geschreven staat, kan dit volgens mij inderdaad echt tot meer stress leiden.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 14th May 2012, 17:35
Annelies.Stokbroekx Annelies.Stokbroekx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 95
Ik begrijp Luc Swinnen wel. Ook ik kijk er tegenop om telkens opnieuw mijn mailbox na te kijken. Wanneer ik dit bijvoorbeeld tijdens het weekend niet doe, heb ik soms het gevoel dat ik, wanneer ik mijn computer aan zet, niets anders moet doen dan mails lezen en beantwoorden.
Jammer genoeg kunnen wij het ons als studenten, niet permitteren om mails te verwijderen zonder deze te lezen, ook al zou ik het soms wel willen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.