actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th December 2013, 18:33
vincent.v*angils vincent.v*angils is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2013
Locatie: Turnhout
Posts: 20
Literaire wereld uit bezorgdheid over gebrek aan privacy

De grootschalige spionagepraktijken die Edward Snowden aan het licht bracht, hebben een en ander in beweging gezet. Op initiatief van de Duitse schrijvers Juli Zeh en Ilija Trojanow uiten vijfhonderd auteurs wereldwijd hun bezorgdheid over wat er nog overblijft van onze privacy.

In een opiniestuk dat vandaag verschijnt in kranten als The Guardian, Le Monde, Frankfurter Allgemeine Zeitung, El Pais, De Volkskrant en De Standaard uiten meer dan 500 auteurs wereldwijd hun bezorgdheid over wat er nog overblijft van onze privacy.

De initiatiefnemers eisen onder meer dat iedereen het recht krijgt om te beslissen in welke mate hun persoonlijke gegevens mogen worden verzameld, bewaard en verwerkt, en door wie dat mag gebeuren, samen met het recht om illegaal verzamelde en bewaarde gegevens te laten vernietigen.


De Verenigde Naties zouden volgens de ondertekenaars het centrale belang van de burgerrechten in het digitale tijdperk moeten erkennen en vastleggen in een internationaal verdrag.

Bij de ondertekenaars zijn grote namen als Orhan Pamuk, J.M. Coetzee, Elfriede Jelinek, Günter Grass, Tomas Tranströmer, Umberto Eco, Mona Eltahawy, Daniel Cohn-Bendit, Roddy Doyle, Amos Oz, David Grossman, Paolo Giordano, Chika Unigwe, Jostein Gaarder, Antije Krog, Henning Mankell, Julian Barnes, Ian McEwan, Irvine Welsh, Jennifer Egan, Dave Eggers, George Packer en Tariq Ali.

Uit België ondertekenden onder meer deze auteurs de oproep: Tom Lanoye, Kristien Hemmerechts, Rik Torfs, Anne Provoost, Saskia De Coster, Luuk Gruwez, Bart Moeyaert, Elvis Peeters, Walter Van den Broeck, Miriam Van hee, David van Reybroeck, Annelies Verbeke, Paul Verhaeghe en Joke van Leeuwen. Ook Abdelkader Benali, Ian Buruma, Arnon Grünberg, Geert Mak en Renate Dorrestein onderschreven het opiniestuk.


Bron:http://www.standaard.be
Datum: 10/12/13
http://www.standaard.be/cnt/dmf20131209_00880104

Eigen mening: Het verbaast mij dat slechts 500 auteurs op dit probleem reageren en dat ze vooral zo laat reageren. Iemand als Snowden was echt niet nodig, om te voelen, te zien en te merken dat de privacy van de burger aan alle kanten wordt aan banden gelegd. In Engeland hangen er meer camera’s dan er inwoners zijn, de rest van Europa volgt. Een bewijs hiervan is dat indien ik nu in deze mail zou beweren dat ik een aantal steden zou kunnen opblazen met een aantal zelf ontworpen kernwapens ik wel eens het bezoek zou kunnen krijgen van de CIA. Ik hoop bijgevolg dat ik mijn opleiding bachelor verder toch zorgeloos zal kunnen afmaken. Indien u mij niet meer op school ziet verschijnen, heb ik inderdaad bezoek gekregen van de CIA. Vertel dan m’n moeder dat ik van haar hou.

Laatst aangepast door vincent.v*angils : 10th December 2013 om 20:48.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.