actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th December 2013, 13:39
marloe.vanherck marloe.vanherck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Retie
Posts: 88
Koning Filip steekt traditionele kersttoespraak in nieuw jasje

Koning Filip legt in zijn allereerste kersttoespraak de nadruk op de verbondenheid tussen de Belgen, onder meer door de Nobelprijs en de Rode Duivels.

De koning hanteert een ietwat andere stijl dan zijn vader en spreekt het volk rechtstaand toe, weliswaar in dezelfde ruimte van het paleis. Opvallend dit jaar: enkele kranten mochten deze ochtend, met toestemming van het Paleis, al over de inhoud van de toespraak berichten.

Wereldbeker voetbal

"Het afgelopen jaar heeft ons land op allerlei gebieden uitgeblonken", zegt de nieuwe koning in de toespraak. "De kwaliteit van ons wetenschappelijk onderzoek werd beloond en aangemoedigd door de toekenning van de Nobelprijs fysica. Het B-Fast team heeft zeer efficiënt dringende hulp verleend aan de Filippijnen. Ook onze troepen die actief zijn in vredesoperaties leveren zeer mooi werk. Onze topsporters behalen mooie successen, en de Rode Duivels gaan naar de Wereldbeker voetbal. Samen met u verheug ik me daarover."

Filip heeft ook aandacht voor de moeilijke sociaaleconomische toestand van België. "In ons land vindt één jongere op vier geen werk en leeft één op de zeven Belgen in armoede. We worden zwaar getroffen door bedrijfssluitingen en herstructureringen."

Daarna looft hij de relancemaatregelen van de verschillende regeringen. "De federale en de gewestregeringen hebben bemoedigende maatregelen genomen die erop gericht zijn de openbare financiën te verstevigen, onze koopkracht en onze competitiviteit te beschermen, onze ondernemingen te steunen en ons sociaal model in stand te houden. Ik vertrouw erop dat die inspanningen zullen worden voortgezet."

Nelson Mandela

De koning steekt de traditionele kersttoespraak in een nieuw jasje. Hij zit niet langer aan een bureau, maar brengt zijn korte tekst rechtstaand, met verschillende camerastandpunten. Voor de eerste keer is er niet enkel een Nederlands- en een Franstalige versie, maar ook een Duitstalige. Besluiten doet de koning met Nelson Mandela. "Hij heeft ons getoond dat dialoog en verzoening de wereld kunnen veranderen. Laten wij ook in onszelf die kracht vinden", zegt hij. (Belga/TE)

bron: knack.be

mening

Persoonlijk vond ik de kerstboodschap van de nieuwe koning zeker geslaagd. Dat hij het heeft over verbondenheid toont aan dat hij betekenis hecht aan het samenhouden van België. De link met Nelson Mandela is hier zeker op zijn plaats aangezien ook hij het gehad heeft over 'bruggen bouwen'.

Bovendien komt de koning spontaner en meer betrokken over. Hij spreekt ook over het belang van leerkrachten en opvoeders. Als toekomstige leerkracht vind ik het fijn dat de koning hier extra aandacht aan besteedt.

Hoewel de koning in ons land een voornamelijk ceremoniële functie heeft, vind ik de kerstboodschap een mooie traditie. Het is een manier om de mensen aan te spreken en aan te tonen wat van belang is in onze samenleving.
__________________
There are no foolish questions, and no man becomes a fool until he has stopped asking questions.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th December 2013, 14:04
Lore.Vanmarcke Lore.Vanmarcke is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: St.-Antonius Zoersel
Posts: 89
Koning Filip steekt traditionele kersttoespraak in nieuw jasje

Ik ben het hier helemaal eens met Marloe. Koning Filip is inderdaad jonger en is jarenlang door bepaalde groepen, volledig ten onrechte, afgebroken omwille van eigenbelangen. Het is duidelijk volgens mij dat hij zeer bekwaam is. Ook vind ik het leuk dat hij de toespraak staande heeft gehouden. Hierdoor kwam de toespraak al minder ingeoefend over. Ook vond ik het leuk dat hij een verwijzing maakte naar de leerkrachten. Ik vond het een goede eerste toespraak.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 27th December 2013, 15:31
Valerie.Pandelaers Valerie.Pandelaers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Vorselaar
Posts: 99
Ik ben het eens met Marloe en Lore. Samen met een nieuwe Koning komen veranderingen. Ik vind het alvast een goed ding dat de kersttoespraak een beetje 'gemoderniseerd' is en dat hij adequaat inspeelt op dingen die leven binnen zijn volk.
Goed gedaan Filip, op naar volgend jaar!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.