actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th March 2018, 18:56
Daan.D*upagne Daan.D*upagne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Olmen
Posts: 49
Kinderen halen geen hoger cijfer door ritalin

Van ADHD-medicijnen presteren kinderen niet beter op school. Neuropsychologen van de Vrije Universiteit Amsterdam adviseren artsen daarom geen middelen als ritalin of concerta meer voor te schrijven met het oog op de leerprestaties.

Dat is een belangrijk signaal aan ouders die om ritalin vragen om de leerprestaties van hun kinderen te verbeteren.

Opvallend is dat ADHD-medicatie wel bij 70 procent van de kinderen positieve effecten heeft op het gedrag. Medicatie remt de hyperactiviteit en bevordert de concentratie. Maar dat vertaalt zich niet in betere scores. Medicatie vergroot wel de productiviteit, in de zin dat kinderen meer lees- en rekenopdrachten afronden als ze medicatie krijgen. Maar ook dat vertaalt zich niet in mooiere cijfers.

De onderzoekers van de Vrije Universiteit Amsterdam baseren zich op een nieuwe studie waarin zij 41 bestaande onderzoeken bij 2.102 kinderen analyseerden. Daaruit bleek dat kinderen na een paar dagen tot een paar weken slikken niet beter lezen of spellen dan kinderen die een neppil kregen. De kwaliteit van rekenen gaat iets vooruit. "Maar dat is verwaarloosbaar, niet te vertalen in extra punten voor een proefwerk of op een rapport", aldus onderzoeker Anne Fleur Kortekaas-Rijlaarsdam van de VU.

Het is de eerste keer dat de kortetermijneffecten van ADHD-medicijnen zijn uitgesplitst naar verschillende schoolvakken. "Dat is belangrijk", vindt Kortekaas-Rijlaarsdam, omdat je voor rekenen andere vaardigheden nodig hebt dan voor lezen en spellen. Het zou kunnen dat de ene vaardigheid er door methylfenidaat, het werkbare bestanddeel in ritalin en concerta, wel op vooruitgaat en de andere vaardigheid niet.

ADHD-expert en psychiater Jan Buitelaar van het universitair medisch centrum Radboud, niet betrokken bij de studie, reageert: "Kinderen worden niet slimmer van medicatie, om het maar even simpel te formuleren. Dat had ik overigens wel verwacht. Op z'n best maken medicijnen het iets makkelijker eruit te halen wat erin zit."

Bron: https://www.demorgen.be/wetenschap/...talin-b0e5175d/
De morgen

Eigen mening: Ik heb gemerkt dat er nogal veel gedebatteerd wordt over de voor- en nadelen van Ritalin. Uit eigen ervaring ben ik zeer tevreden over ritalin. Ik gebruikte (en gebruik nog steeds) dit in het middelbaar en het verschil was duidelijk merkbaar. De leerkrachten konden direct aan mij zien of ik ritalin genomen had of niet. Ik neem nu nog steeds ritalin maar vooral tijdens de examens als ik lang aan een stuk door moet leren. Ik zou tegenwoordig moeilijk zonder kunnen in deze periodes. Niet omdat ik er verslaafd aan ben maar omdat ik een enorm verschil merk. Ik weet dat veel van mijn vrienden met ADD of ADHD geen fan zijn omdat zij hier te veel negatieve effecten bij ervaren. Ik denk gewoon dat iedereen voor zichzelf moet voelen of hij er voordelen bij ervaart of niet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.