actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Just Comments...
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th April 2011, 13:39
Lien.Van.Bastelaer Lien.Van.Bastelaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2011
Locatie: Berlaar
Posts: 107
Liefde is wiskunde: je vierde lief is de ware

Liefde is wiskunde: je vierde lief is de ware

De ware partner is je vierde liefde. Althans, volgens de wiskunde. VUB-professor Jean Paul Van Bendegem beweert dat kansberekening de manier vormt om de ideale partner te vinden.
Denk maar niet dat de juiste toevallig passeert: om de ideale man of vrouw te vinden, laat je de eerste drie lieven passeren. Professor Logica en Wetenschapsfilosofie Van Bendegem gelooft dat in de liefde een logisch patroon zit. "Neem de beste van die drie als standaard en de eerstvolgende die dat niveau weet te evenaren of verbeteren, is degene waar je bij blijft".

Kansen
De man geeft er zelfs een lezingreeks over, genaamd de 'wiskunde in het seksuele'. Zijn theorie staat te lezen in het Laatste Nieuws: 'Vergelijk een lief zoeken met een kartonnen doos waar 10 kaartjes in zitten. Op elke kaartje staat een ander cijfer tussen 0 en 10. Bedoeling is dat je de hoogste, beste cijfers trekt: een 8, 9 of 10. Hoeveel keer moet je daarvoor je hand in de doos steken? De kans is heel klein dat je bij de eerste drie pogingen de beste drie kaarten uithaalt". Na drie keer proberen heb je 37 procent slaagkans. Beter zal het niet worden, ook niet in relaties.

Eerste liefde
De theorie valt echter te nuanceren. Een goede relatie maak je niet kapot omdat het nog maar nummer 2 of 3 betreft. "Je zal maar de pech hebben dat je meteen de spreekwoordelijke nummer 8,9 en 10 uit de doos viste en dumpte", besluit de prof. "Ik raad af om de strategie te volgens of er een huwelijksbureau rond te bouwen, ook een allereerste liefje kan na 50 jaar nog perfect bij je passen. De wiskunde houdt ook geen rekening met de duur van je relaties en hoe je als mens verandert. Mensen verlagen soms ook hun lat en denken achteraf dat hun relatie van toen toch niet zo slecht was".

Conclusie: liefde is toch een toevalstreffer, want ook wiskunde kent zijn zwaktes.

BRON: Het Laatste Nieuws, 26 april 2011 (LVL)

MENING: De mens wil toch zo graag alles kunnen verklaren en berekenen! VUB-professor Jean Paul van Bendegem beweert dat je via kansberekening de ideale partner kan vinden. Leuk weetje, maar ik geloof er niet in. Ik denk dat wij toch wezens zijn met wisselende emoties waarbij allerlei -toevallige- factoren aan de basis van een langdurige relatie liggen..
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th April 2011, 14:56
Geert.Janssen Geert.Janssen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Olen
Posts: 84
Oei, oei wie was dat nu weer ^^
Nee ik vind het tof dat ze zo een onderzoek doen en dit dan ook daadwerkelijk kunnen bewijzen met wiskundige getallen! Natuurlijk geloof ik er zelf ook niet in! Liefde is zo complex dat kan je niet weergeven in getallen volgens mij. Ze zouden zich beter bezighouden met andere onderzoeken die meer nut hebben! Gevoelens kan men niet vergelijken met getallen!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th April 2011, 20:34
Jynthe's Avatar
Jynthe Jynthe is offline
Jynthe.Stabel
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 66
Dat je drie voorgangers zou moeten hebben gehad, om je in een sterke, langdurige en liefdevolle relatie te kunnen bevinden, is in mijn oren klinkklare onzin! Wat zou het nu ook voor nut hebben om die zogezegde 'vierde' partner te vergelijken met de beste van de drie voorgangers? Uiteindelijk is het met die 'beste van de vorige drie' toch ook misgelopen?

Zoals mijn voorgangers denk ik ook dat liefde dus niet te berekenen valt! De manier hoe relaties verlopen ligt aan de personen zélf en de evolutie die ze doormaken, en dit zowel op individueel vlak als op relationeel vlak!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 26th April 2011, 20:58
Summa.Wastyn Summa.Wastyn is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 47
Ik vind het best wel grappig dat deze prof hier een hele theorie rond verzint, lezing geeft om zijn theorie te verkondigen, om uiteindelijk alles te willen nuanceren. "Je vierde lief is de ware, maar dat betekent niet dat je nu nummer 1,2 of 3 meteen de deur moet uitgooien." Op wat slaat dat nou?

Het is ook belachelijk dat hij liefde met een kaartjes in een doos gaat vergelijken. Oké, toeval speelt bij beide een belangrijke rol, maar als je een lief 'uitkiest' grabbel je toch niet naar de eerste de beste? Er zijn toch ook nog andere factoren dan toeval die hier belangrijk zijn?
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 26th April 2011, 21:23
veronique.geussens veronique.geussens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schilde
Posts: 139
Dat heb ik ook altijd gehoord
- je eerste liefde ( kalverliefde )
- de compleet foute
- het ongeluk
- de ware
__________________
Vero
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 27th April 2011, 08:44
Paulien.Detailleur Paulien.Detailleur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vorselaar
Posts: 127
Wat als jij dan niet het vierde lief bent van jouw vierde lief?

Ach, die wetenschappers moeten zich ook met iets bezighouden zeker. Het feit dat de professor zijn eigen theorie meteen al ondermijnt geeft al een goeie indicatie over hoe serieus je zijn onderzoek moet nemen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.