actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Just Comments...
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th June 2009, 15:42
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Unhappy Janetten in de sport

Janetten in de sport


'Er mogen van mij gerust moslims op het voetbalveld, zolang ze zich in de douches maar gedragen.' Of nog: 'Ik zou er geen probleem mee hebben mocht een van mijn ploegmakkers een jood zijn. Maar het zou wel raar zijn. Misschien is apart douchen een oplossing'. En verder: 'Het verbaast me niet dat er zoveel spelers tegen zwarten zijn. Maar mij kan het niet schelen. Laat hen maar naar mijn kont kijken'. Of: 'Zelf heb ik geen problemen met Walen, als ze maar discreet zijn'. Dat zijn de woorden die de voorbije dagen konden worden opgetekend uit de mond van Belgische profvoetballers. Schokkend, niet?



Alleen, de heren hadden het niet over moslims, joden, zwarten of Walen. Maar over homo's. En dan kan dat allemaal blijkbaar zonder veel gêne gezegd worden. Bijna zeven op de tien profvoetballers uit eerste klasse, zo blijkt uit een enquête, vinden dat homo's niet thuishoren in de hoogste regionen van onze nationale competitie. Op de vraag naar het waarom vallen begrippen als 'machosport', 'viriele contactsport', 'er flink tegenaan gaan'. En zwaaien onze sporthelden met huizenhoge clichés als 'samen in de kleedkamer' of erger: 'de douche'.

Treffender nog: het zijn niet alleen de niet altijd even slimme voetballers zelf die lege begrippen en domme clichés hanteren. Ook de bedrijfswereld is bijzonder terughoudend als het gaat om de integratie van homo's en lesbiennes. Nogal wat sponsors zijn er anno 2009 nog steeds voor beducht om hun merk en imago te linken aan holebi's in de sport. En vooral: vele duizenden supporters in de tribunes blijken maar niet om te kunnen met mannen die op mannen vallen. Zij vormen het onderwerp van de spot van de spreekkoren. Lekker in groep 'janet' naar iemand roepen, dat getuigt nu eenmaal van moed en klasse.

De voetbalbond en andere sportfederaties trokken de voorbije jaren terecht van leer tegen racisme. Mede daardoor is het bewustzijn gegroeid dat daar in de sport geen plaats voor is. Verantwoordelijken van federaties en clubs moeten nu met evenveel overtuiging duidelijk maken dat homofobe reacties op en rond het veld niet getolereerd worden.

Je kan maar hopen dat in een tolerant klimaat professionele sporters de volgende jaren wél uit de kast komen. Zij kunnen een prachtig en noodzakelijk rolmodel vormen voor al die jonge mensen die worstelen met hun seksuele geaardheid.

Tot slot nog dit: de heren Belgische profvoetballers moeten misschien wat minder bezig zijn met de seksuele voorkeuren van hun collega's en met de klaarblijkelijke vrees dat een homo zo'n wezen is dat, bij het zien van hun naakte kont, alle remmen losgooit en hen in de douche bespringt. Ze zouden beter bezig zijn met hun prestaties op het veld. Met zulke primaire spelers op de Belgische pleinen is het niet verwonderlijk dat het peil van het Belgische voetbal zo belabberd is.


DS, 11-06-2009 (Peter Vandermeersch)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th June 2009, 17:50
Stef.Berghmans's Avatar
Stef.Berghmans Stef.Berghmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Mol
Posts: 153
Even zeggen dat ik er volledig NIET mee akkoord ga dat homo's andere wezens zijn/niet thuishoren op het voetbalveld/niet mee onder de douche zouden mogen/...

Maar even een stelling (beetje advocaat van de duivel spelen):

Wat zou je er als hetero man van vinden dat er vrouwen mee zouden douchen, of voor de vrouwen het omgekeerde?

Want als je de stelling doortrekt:

een hetero man valt op een vrouw, zij douchen niet samen

een homo man valt op een man, zij douchen wel samen ==> vreemd?

(En ja, ik weet dat dit vergezocht/onrealistisch/... is)
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 29th October 2009, 16:50
jolein kimpe's Avatar
jolein kimpe jolein kimpe is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: oevel
Posts: 77
Ik ben echt geen liefhebber van voetbal, en dit is dus net waarom!

Geen homo's in het belgische voetbal? Vinden ze zichzelf nu geen dikke hypocrieten?
1 van hun grootste idolen: Christiano Ronaldo, staat 3 uur in de badkamer, heeft heel zijn lichaam permanent laten ontharen (babyzacht noemt hij het), hij komt letterlijk huilend thuis als hij een doeltrap heeft gemist, hij draagt spannende speedo's, ... Dit lijkt mij een perfecte omschrijving van een homo. En toch wordt hij op handen gedragen omdat hij goed uit de voeten kan met een balletje gedurende 90 min.

Als ik een man was, zou ik mijn ogen op hem gericht houden onder de douche!

Ik vind het echt ronduit debiel dat voetballers zulke uitspraken doen. Ze zijn voor velen een voorbeeldstellend ras. Maar blijkbaar snappen ze niet echt wat VOORBEELDFUNCTIE inhoud, want racisme hoort hier volgens mij niet bij!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 31st October 2009, 14:55
Jente.Roosenbroeck Jente.Roosenbroeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Nijlen
Posts: 77
Wie dat het zegt...

Mijn antwoord hierop is dan: Wie dat het zegt...
De laatste match die ik zag op TV (Standard-Lierse) was gewoonweg
lachwekkend: om de haverklap lag er wel iemand op de grond te kajoeteren.
Is dit dan een teken van een echte vent? Een echte vent zou rechtstaan
en voortspelen en willen winnen omdat hij goed speelt niet door telkens op de
grond te vallen in hoop voor een strafschop of dergelijke.
En zoals Jolein vermeld: Er zijn veel professionele voetballers die het 'homo-
wezen' érg benaderen hoor!
Voor goed te voetballen heb je talent nodig, geen mannelijkheid.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 19th November 2009, 20:59
Niel.OpdeBeeck Niel.OpdeBeeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Herenthout
Posts: 70
Ik vind het ook belachelijk van die mannen dat ze zo'n uitspraken doen want homo's zijn geen beesten die zomaar iemand bespringen als ze iemand zien. langst de andere kant zou ik ook niet graag met een homo douchen maar de reden daarvoor is omdat ik met geen enkele man zou willen onder de douche staan.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 20th November 2009, 12:28
Lien.Kennis Lien.Kennis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lille
Posts: 106
Citaat:
Orgineel gepost door Jente.Roosenbroeck
Mijn antwoord hierop is dan: Wie dat het zegt...
De laatste match die ik zag op TV (Standard-Lierse) was gewoonweg
lachwekkend: om de haverklap lag er wel iemand op de grond te kajoeteren.
Is dit dan een teken van een echte vent? Een echte vent zou rechtstaan
en voortspelen en willen winnen omdat hij goed speelt niet door telkens op de
grond te vallen in hoop voor een strafschop of dergelijke.
En zoals Jolein vermeld: Er zijn veel professionele voetballers die het 'homo-
wezen' érg benaderen hoor!
Voor goed te voetballen heb je talent nodig, geen mannelijkheid.



Ik vind niet dat je zo kort door de bocht kan gaan door te zeggen dat homoseksualiteit het tegenovergestelde is van stoere mannelijkheid. Het is niet dat je op mannen valt, dat je dan direct een softie bent, met vrouwelijke trekjes. Oké, zo zijn er wel, maar je hebt ook softies onder de hetero's, nietwaar?

Nu is het voetbalwereldje wel super-hypocriet natuurlijk. 7 op de 10 eersteklassers vinden dat homoseksuelen niet thuis horen in het topvoetbal. Zo jammer! Want het kan niet anders zijn dat er effectief homo's in onze elftallen zitten, die nu moeten verbergen wie ze zijn omwille van eventueel onbegrip van hun ploegmakkers. En het zou juist een enorme opsteker zijn voor bijvoorbeeld tieners die worstelen met hun geaardheid moest er een bekende sporter opstaan en openlijk verkondigen dat hij/zij homoseksueel is. Jammer genoeg vergt dat veel moed, zeker als je weet dat meer dan de helft van je ploeggenoten negatief zou kunnen reageren. Het zou eigenlijk geen moed mogen vergen, iedereen zou zonder zorgen mogen zijn wie hij is.

Ik dacht dat iedereen nu toch wel doorhad dat homoseksualiteit geen ziekte is, dat homo's geen andere speciale soort mensen zijn maar gewoon zoals de rest. Maar blijkbaar niet, en dat vind ik zeer spijtig.

Domme voetballers toch....
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 21st November 2009, 20:52
nick.moons nick.moons is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 110
Dit is echt belachelijk. Homo's zijn toch ook maar mensen en deze hebben dezelfde rechten als hetero's. Ik kan begrijpen dat dit ongemakkelijk is dat één van je ploegmakkers een homo is en dat je na de wedstrijd samen onder de douche moet. Maar dan nog, homo's bespringen niet iedereen. En dat homo's dan niet thuis horen in voetbal is enorm belachelijk.

Dus homo of niet als je graag voetbal speelt moet je dit doen, ongeacht u geaardheid.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 22nd November 2009, 14:09
Karenoris's Avatar
Karenoris Karenoris is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Beerse
Posts: 135
Citaat:
Orgineel gepost door Lien.Kennis
Ik vind niet dat je zo kort door de bocht kan gaan door te zeggen dat homoseksualiteit het tegenovergestelde is van stoere mannelijkheid. Het is niet dat je op mannen valt, dat je dan direct een softie bent, met vrouwelijke trekjes. Oké, zo zijn er wel, maar je hebt ook softies onder de hetero's, nietwaar?


Volledig akkoord!
Net als ik het een beetje moeilijk heb met het stukje over Christiano ronaldo die veel 'homo-kenmerken' zou hebben. Zich scheren en spedo's dragen lijkt me verre van een 'homo-kenmerk'. Ik wil zelfs niet overgaan tot het al dan niet bestaan van 'homo-kenmerken'. Beetje kort door de bocht dus, of heb ik ergens een zekere ironie gemist? (laat het me dan weten )

Bovendien mag je mij met 10 jongens in een douche gooien (nu ja, eigenlijk niet want ik ben preuts maar: ) daarom ga ik ze heus niet bespringen. Dus Stef, ik vind het niet zozeer vergezocht, je hebt een punt. Maar als er niet zo'n drama gemaakt zou worden rond gemeenschappelijke douches, met al onze preutsheid, zou dat misschien ronduit normaal kunnen zijn. En slaan daarom al onze hormonen op hol? Geen idee, de mijne alvast niet, misschien kunnen jullie even aanvullen?

Het pijnlijke aan deze situatie vind ik nog steeds het hypocriete van de spelers. Zou je iemand horen klagen als ze een vrouw bij in de douche zouden zetten? Die kijkt vanuit hetzelfde oogpunt als een homoseksuele.
Maar nee, een vrouw bij in de douche bevordert hun mannelijkheid. Een homoseksuele tempert hun mannelijkheid. EN OHWEE als de mannelijkheid getempert wordt hoor!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.