actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Just Comments...
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd March 2009, 09:13
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Aan papa's pintje nippen is gevaarlijk

'Aan papa's pintje nippen is gevaarlijk'

BRUSSEL - Een nieuwe studie pakte het voorbije weekend uit met ontnuchterende resultaten: één op de drie jongeren heeft op zijn tiende al eens alcohol gedronken. De meeste tieners proeven thuis hun eerste glas. Ouders vinden het best oké dat een kind nipt van een glas bier of wijn.
Ze hebben de neiging de gevaren van alcoholconsumptie te minimaliseren en maken zich eerder ongerust over roken en drugs.

'En dat is natuurlijk fout', zegt Marijs Geirnaert, directeur van de Vereniging voor Alcohol- en andere Drugsproblemen. 'Dikwijls doen ze dat zelfs onbewust, maar ouders moeten beseffen dat zo'n eerste glas minder onschuldig is dan het lijkt. Als ouder geef je dan al het foute signaal en zeg je eigenlijk: ach, zo erg is het allemaal niet. De nood aan een mentaliteitswijziging dringt zich op', meent Geirnaert. 'Op alcohol rust geen taboe meer'

De Belgische Brouwers lijken de kritiek intussen al gewoon te zijn. 'Ook wij zijn er niet voor te vinden dat zo'n jonge kinderen al bier zouden drinken', zegt Theo Vervloet. 'Maar geef toe, eens van een glas nippen, dat is gewoon spontaan gedrag in onze maatschappij. . Bovendien, ik ken weinig kinderen van tien die van die bittere biersmaak houden. Een beetje realiteitszin lijkt ons echt op z'n plaats.' (dhh)

Bron: www.demorgen.be, 23/3/09
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd March 2009, 21:02
Karen 01 Karen 01 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Emblem (Ranst)
Posts: 112
Een eerste nipje aan een glas is inderdaad onschuldiger dan men denkt maar veel hangt volgens mij af van de ingesteldheid van de ouders.
Jongeren moeten ook leren hoe ze moeten omgaan met alcohol en ze moeten daaromtrent ook bewuste keuzes leren maken en dus moeten jongeren vroeg of laat in contact komen met alcohol.
Het is wel zo dat alcohol geen taboe meer is en door meer en meer mensen, en dus ook door jongeren, als dagelijks consumptiemiddel wordt beschouwd. Ik vind het wel in orde dat alcohol geen taboe meer is maar het mag niet als "een gewoon" consumptiemiddel gezien worden. De gevolgen en de effecten worden door velen nog vaak onderschat.
Preventie die verder reikt dan de jongeren zelf, maar gaat tot in de nabije omgeving van de jongeren is volgens mij geen slechte zaak.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 24th March 2009, 10:52
Ann Van der Flaas Ann Van der Flaas is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: Herentals
Posts: 136
Even kijken...

Op meerdere plaatsen in de bijbel vinden we dat wijn goed is voor het hart, op sommige plaatsen staat erbij dat het over 1 'beker' gaat.

Psalmen 104:15 Ook de wijn komt zo uit de aarde voort. Die doet de mensen goed. Ja, door brood en wijn worden de mensen gezond en sterk.

Mŕŕr, als je de bijbel leest en er dingen uit gebruikt, moet je ook alles lezen en ter harte nemen. Zo staan er ook meerdere waarschuwingen in!

Spreuken 20:1 Wijn maakt een mens overmoedig en sterke drank zorgt voor veel opwinding; het is niet verstandig teveel te drinken.

En dit stond eeuwen geleden al geschreven... ze komen op't zelfde neer als de huidige onderzoeken, er is dus 'niets nieuws onder de zon'!
__________________
Que Dieu te bénisse!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 24th March 2009, 15:07
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door Karen 01
Een eerste nipje aan een glas is inderdaad onschuldiger dan men denkt

Ik hoop dat je hier 'minder onschuldig' bedoelde

Citaat:
Ik vind het wel in orde dat alcohol geen taboe meer is maar het mag niet als "een gewoon" consumptiemiddel gezien worden.

Ik heb ooit eens volgende uitspraak gelezen van een verslavingsdeskundige: als alcohol nu pas op de markt zou komen, zou het onder de harddrugs gecatalogiseerd worden (of iets in die trant).
Daar ben ik zelf ook van overtuigd. Iets dat zo'n groot effect heeft op je gemoedstoestand, je reactievermogen, je inschattinsvermogen enz. als alcohol, zou - zonder de sociale aanvaarding die het nu bezit - zeker en vast onder harddrugs gerekend worden.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 24th March 2009, 20:43
Karen 01 Karen 01 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Emblem (Ranst)
Posts: 112
Oeps!
Ik bedoelde inderdaad 'minder onschuldig'.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 31st March 2009, 13:34
marliessomers marliessomers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: essen
Posts: 146
Hoe jonger je in aanraking komt met alcohol hoe slechter. Ouders hebben vaak de neiging om hun kinderen te leren drinken. Dit is zeer slecht omdat de hersenen van kinderen nog volop in ontwikkeling zijn en alcohol dit proces verstoord. Als kinderen thuis leren drinken gaan ze dit ook sneller buitenshuis doen. Hou je kinderen dus zo lang mogelijk weg bij alcohol en wijs ze op de gevaren ervan.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 31st March 2009, 16:32
Karenoris's Avatar
Karenoris Karenoris is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Beerse
Posts: 135
Ik vind alcohol ook een harddrug als ik uitga van eigen ervaringen.
Mensen die dronken zijn, zijn echt niet meer volledig op deze wereld.

Alcohol is gewoon te algemeen aanvaard in de maatschappij. Op eigen familiefeesten heb ik het al vaak meegemaakt: Een jong kind die eens van papa's biertje proeft. Al vind ik de gezichten die de kinderen trekken vaak erg grappig denk ik dat dit wel degelijk een negatief effect op de kinderen kan hebben. Ik ga dan ook in het algemeen akkoord met onderstaande meningen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.