actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th October 2015, 10:51
e*ise.vandenabeel e*ise.vandenabeel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Schilde
Posts: 98
De Block bespaart 408 miljoen op gezondheidszorg in 2016, "maar patiënt zal het niet

De Block bespaart 408 miljoen op gezondheidszorg in 2016, "maar patiënt zal het niet voelen"

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open Vld) moet in 2016 ruim 408 miljoen euro besparen op gezondheidszorg. Toch zal de patiënt niets voelen van die bezuinigingen, zegt ze vandaag in een persbericht. Meer zelfs, de factuur van de patiënt zou dalen.

De besparingen op gezondheidszorg zijn niet mals. In totaal wordt er in 2016 ruim 408 miljoen euro bespaard op gezondheidszorg. Open Vld-minsiter De Block verdedigt die keuze. "We moeten de tering naar de nering zetten. We moeten bezuinigen." Toch zullen de patiënten volgens haar ontzien worden.

De overheid zal onder meer 60 miljoen euro besparen op geneesmiddelen die niet meer onder octrooi of patent staan. Die worden na een pact met de farmaceutische sector (Toekomstpact) plots een stuk goedkoper. Verder wil De Block de onderbenutting wegwerken en een aantal uitgaven bijsturen. "De som voor het terugbetalen van medische zorgen die Belgen krijgen in het buitenland, was bijvoorbeeld te hoog ingeschat", klinkt het. Verder bespaart het departement ook 82,4 miljoen euro door het niet-indexeren van de honoraria.

Nieuwe initiatieven
Tegenover die besparingen staat ook wel een reeks nieuwe initiatieven, goed voor in totaal 164,3 miljoen euro. Een van de opvallendste initiatieven is de ondersteuning met 4 miljoen van 'oncofreezing', de techniek waarbij spermatozoïden, eicellen en eierstokweefsel van kankerpatiënten worden ingevroren om hen de kans te geven ook na hun behandeling nog kinderen te krijgen. Chemotherapie heeft namelijk een nefaste invloed op de vruchtbaarheid.

Verder gaat er ook 40 miljoen euro naar de ICT-departementen van de ziekenhuizen om hun softwareprogramma's beter op elkaar af te stemmen. Op die manier moet de informatie-uitwisseling rond de patiënten vlotter verlopen. Tegen 2019 moeten alle ziekenhuizen voor elke patiënt over een elektronisch patiëntendossier beschikken.

Er gaat ook 1,17 miljoen euro naar de verbeterde omkadering en begeleiding van transgenders. Tot slot is 25 miljoen euro voorzien voor het Medicomut-akkoord, het tweejarige akkoord waarover de artsen en ziekenfondsen dit najaar onderhandelen.

Bron: De Morgen
Datum: 15/10:2015

Mening: Onze samenleving wordt gekenmerkt door besparingen. Het gat in de begroting, de schulden die we moeten terugbetalen, ontslagen die vallen omwille van bezuinigen... De politiek moet op alles besparen willen we terug een gezond land worden op economisch vlak. Ik vraag me wel af hoe mevrouw De Block erin zal slagen te besparen zonder dat daar iemand nadeel van zou ondervinden. Aan besparingen is er altijd een keerzijde. Daarom ben ik niet overtuigd van wat ze belooft. De investering in gezondheidszorg vind ik heel belangrijk. Mensen moeten de verzorging kunnen krijgen waar ze recht op hebben. Ik zeg niet dat men het geld door ramen en deuren moet gooien zodat de gezondheidszorg niets tekort komt. Wel ben ik van mening dat het budget nog groot genoeg moet zijn om aan de noden van zieke mensen tegemoet te komen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.