actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th March 2009, 14:02
nathalie.laureys nathalie.laureys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Westerlo
Posts: 71
Duitse schutter viseerde meisjes en leraressen

Duitse schutter viseerde meisjes en leraressen

Tim Kretschmer, de 'Killer van Winnenden' die gisteren in een school nabij Stuttgart twaalf mensen doodschoot, op zijn vlucht nog eens drie slachtoffers maakte, viseerde overduidelijk vrouwelijke slachtoffers. Hij handelde wellicht uit vrouwenhaat en wraak omdat zijn vriendin hem onlangs gedumpt had én omdat hij absoluut niet overweg kon met een leerkrachte. Hij slachtte in koelen bloede acht meisjes, één jongen en drie leraressen af door hen een kogel door het hoofd te jagen. Verder zijn er ook beelden van een gsm opgedoken van de laatste momenten van de waanzinnige 17-jarige dader net voor hij zelfmoord pleegde.

Gasmasker
Gehuld in zwarte gevechtskledij, een gasmaker over zijn hoofd en gewapend met een Berretta 9mm-pistool - één van de zestien wapens van zijn vader - trok Kretschmer gisteren naar zijn ex-school om er een vreselijk bloedbad aan te richten. De balans is vreselijk met liefst tien dode leerlingen (van wie acht meisjes) en drie dode vrouwelijke leerkrachten, die allemaal stierven terwijl ze hun leerlingen probeerden te beschermen als levende schilden. Meer dan twaalf andere leerlingen en leerkrachten werden gewond in de nietsontziende schietpartij. Onder hen ook drie levensgevaarlijke gewonde meisjesleerlingen die op intensieve zorgen voor hun leven vechten, zodat de dodentol nog hoger kan oplopen.

Winkelklanten
Op zijn vlucht vermoordde Kretschmer nog eens drie mensen: eerst een tuinman van een psychiatrische instelling tegenover de school en ook nog eens twee onschuldige klanten aan een shopping center. Bovendien verwondde hij twee agenten ernstig in een wilde schietpartij, waarna hij zelfmoord pleegde.

Verdacht
Over het motief van Kretschmer, die omschreven wordt als een onopvallende jongeman die altijd al 'iemand' hadden willen zijn, heerst nog wat onduidelijkheid, al kan het duidelijk viseren van vrouwelijke slachtoffers erop wijzen dat hij iets tegen vrouwen had. Dat bevestigt ook Heribert Rech, de minister van Binnenlandse Zaken van de deelstaat Baden-Württemberg. "Er zijn voorlopig geen signalen bekend die het bloedbad aankondigden, maar het is wel heel verdacht dat het grootste deel van zijn slachtoffers vrouwen zijn." Die hypothese wordt bevestigd door de stelling dat Kretschmer onlangs de bons kreeg van zijn vriendin.

Buur
Ook een opvallende getuigenis van een buur van de dader bevestigt dat hij wellicht uit vrouwenhaat handelde. "Ik kwam Tim vaak tegen in het park. Telkens weer kloeg hij over één van zijn leraressen. Ze pestte hem de hele tijd en bedreigde hem door te stellen dat als hij zo verder deed, hij als vuilnisman zou eindigen. Hij zei me dat hij haar regelrecht haatte, zoals hij vrouwen in het algemeen haatte."

Ouders
Opvallend is dat heel wat klasgenoten Kretschmer benijdden omwille van zijn rijke ouders. Zijn vader jörg is een succesvolle zakenman die een papierfabriek leidt en lid is van een wapenclub. Zijn moeder Ute heeft een kantoorjob. Hij had ook nog een zus Jasmin (14). Hij was ook een tafeltenniskampioen op school.

Vrienden kopen
Een leeftijdgenoot van de dader had geen goed woord over voor Kretschmer. "Hji had geen vrienden en dan probeerde hij er maar te kopen met zijn geld, maar dat lukte hem niet." Een andere getuigenis bevestigt. "Hij stond bekend als een loser, die altijd kloeg over zijn lot." Dat lage zelfbeeld bevestigde de dader onlangs ook zelf op een website. "Wat me aan mezelf bevalt? Helemaal niks. Wat ik van mezelf haat? Helemaal niets. Werk? Helaas zit ik nog altijd op school." (kh)

Bron: De morgen
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th March 2009, 14:05
nathalie.laureys nathalie.laureys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Westerlo
Posts: 71
Ik vind het verschrikkelijk wat daar in Duitsland allemaal is gebeurd. Vroeger konden we zeggen dat zijn dingen die in Amerika gebeuren, maar een tijdje geleden hadden we hier in België ook zijn gek. Deze gel had het dan wel op kleine kindjes gemunt.
Bij deze mensen moet er toch iets grondig mis zijn in hun hoofd, anders die je zoiets toch niet.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 13th March 2009, 22:28
Evy Witters Evy Witters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Itegem
Posts: 94
Ik las vandaag een artikel in Het Laatste Nieuws: "Waarom komen zulke tragedies steeds vaker voor?" Eigenlijk vond ik dit best wel een intressante vraag..

In het artikel worden 3 redenen gegeven:

1. Het heeft naar het schijnt iets te maken met het feit dat we vandaag onze agressie niet meer kwijt kunnen.. Vroeger was dit wel mogelijk, door oorlog te voeren. Vandaag de dag wordt er ook veel minder getolereerd. Door deze toenemende intolerantie voor geweld in onze maatschappij, kunnen mensen hun agressiviteit niet meer kwijt. Vaak wordt onderdrukte agressie ook geactiveerd door computerspelletjes of geweldadige films.

2. De daders leren van elkaar en kopiëren elkaars daden. Men wil ook altijd zijn voorganger overtreffen. Het geweld wordt dus alleen maar erger.

3. Dit soort moordpartijen vinden vooral plaats in noorderlijke landen, vb. Noord-Amerika, Duitsland, België.. In Zuidelijke landen zou de informele sociale controle veel groter zijn. De mensen kennen elkaar daar nog en een zonderling zal veel sneller opgemerkt worden en eventueel in de psychiatrie belanden. Zuiderse landen hebben vaak ook meer uitlaatkleppen voor agressie. Denk maar aan de stierengevechten.


Hm, na het lezen van dit artikel kon ik me in verschillende dingen wel vinden. Zo denk ik dat het absoluut geen goede zaak is om woede op te kroppen. Het resultaat hiervan hebben we inmiddels al genoeg gezien. Mensen kunnen ook nog maar weinig van elkaar verdragen. Als je in een dancing per ongeluk tegen iemand aanloopt, is de kans groot dat je een duw terug krijgt.. Terwijl je die persoon gewoon per ongeluk aanliep. Zoiets gaat erover bij mij! Ik kan mij daar echt aan ergeren..
Het valt me inderdaad ook op, dat de tragedies die gebeuren steeds erger worden. Dan vraag ik me sterk af waar dit zal eindigen. Ik denk niet dat ik het wil weten.. Ik vind het ook maar ziek om telkens zo'n drama te overtreffen. Precies of het is zo al niet erg genoeg. Zulke mensen zou men veel sneller moeten opnemen in een psychiatrie. Meestal gebeurt dit veel te laat!
Wat de noorderlijke landen betreft.. Ik denk dat dit vooral met de cultuur te maken heeft. Mensen in Spanje en Griekenland leven veel rustiger als wij Belgen. In Spanje kunnen mensen hun agressie kwijt door de stierengevechten, en is er in Griekenland zo geen ritueel met borden gooien? Misschien moeten wij ook maar eens een ritueel zoeken om onze agressie kwijt te raken !
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.