actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th April 2008, 07:45
ambi-ann ambi-ann is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Westerlo
Posts: 76
Sportacus

24/04 Met Sportacus blijf je fit voor je tv
BRUSSEL - Magnús Sheving, alias Sportacus uit de populaire kinderserie 'Lazy Town', bestrijdt zwaarlijvigheid. Kijken doet bewegen!

In Lazy Town is iedereen lui, behalve de superheld Sportacus. Hij is superlenig en haalt de gekste acrobatentoeren uit. Samen met Stephanie, een meisje met knalroze haren, probeert hij de kinderen van Lazy Town aan te zetten tot sporten, spelen of dansen. De serie is deels computeranimatie, deels live action, met echte acteurs dus. Een van die echte acteurs is Magnús Scheving uit IJsland. Hij was vroeger aerobicskampioen en is ook het brein achter Lazy Town.

Hoe is het idee ontstaan?

'Ik ben altijd een sportieve kerel geweest die van uitdagingen houdt. Zo ben ik na een weddenschap met een vriend twee keer Europees aerobicskampioen geworden. Vijftien jaar geleden kwam ik plots tot de vaststelling dat er eigenlijk niets bestond rond kinderen en gezondheid. Zo is Lazy Town ontstaan.'

Een tv-programma. Terwijl tv toch dikwijls de schuld krijgt als het over zwaarlijvige jeugd gaat.

'Ja, maar op school zitten kinderen ook veel stil, hé! Kinderen kijken veel tv, maar je kan dat dus net zo goed op een positieve manier gebruiken. We hebben kinderen gefilmd terwijl ze naar Lazy Town zaten te kijken. Het viel echt op hoe ze meeleefden met de personages en mee bewogen. In IJsland is het aantal zwaarlijvige kinderen gedaald sinds Lazy Town uitgezonden wordt. Ik heb zelfs een bedankbriefje gekregen van onze president!'

Sportacus doet in Lazy Town nochtans geen oefeningen voor.

'Nee, maar dat hoeft toch niet! Kinderen moeten niet gaan turnen, gewoon spontaan bewegen is al goed. Sportacus is niet iemand die met opgeheven vingertje zegt wat de kinderen wel of niet moeten doen. Af en toe een hamburger eten mag gerust, als je maar niet overdrijft. Het is vooral belangrijk dat je van jongs af aan leert plezier te hebben in bewegen. Je hoeft niet altijd te winnen.'

Lazy Town is van Amerika tot Japan een succes. U reist de hele wereld rond.

'Ik ontmoet zeker 15.000 kinderen per maand en ze reageren altijd heel enthousiast. In Japan hebben de kinderen het meeste discipline, een beetje te veel zelfs. Iedereen moet daar heel strak de regeltjes volgen.' Hebt u al Belgische fans ontmoet?

'Nee, maar dat komt nog wel. Ik kom zeker nog terug naar België, want we plannen hier ook Lazy Town-liveshows. We zoeken wel nog een Nederlandstalige sportieve gast die Sportacus kan spelen in de live shows. Kandidaten moeten zich maar melden bij Ketnet!' (jr)

Lazy Town, elke woensdag om 16.25 uur, zaterdag om 8.30 en 15.55 uur en zondag om 8.30 uur op Ketnet.

http://www.standaard.be/Artikel/Det...ikelId=P81R7A3L

Begrijp ik het goed ;-):
Aanzetten tot dansen ... dus kinderen zouden naar MTV/TMF/JIM TV moeten kijken om niet zwaarlijvig te worden, maar daar krijgen ze dan weer allerlei sexy clips voorgeschteld en veranderen ze in eerste klas %'$1€||&´%...
Dus zetten we ze weer aan tot iets anders =D

Ben ik de enige die me vragen stelt bij het volgende feit: In IJsland is het aantal zwaarlijvige kinderen gedaald sinds Lazy Town uitgezonden wordt. Ik heb zelfs een bedankbriefje gekregen van onze president!

Misschien is er in Ijsland gewoon een graantekort/rijsttekort
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th April 2008, 21:51
Moors_Nathalie Moors_Nathalie is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Dessel
Posts: 61
Het kan goed zijn dat Sportacus zo'n succes is, toch heb ik mijn twijfels bij de manier waarop men die kinderen wil aantonen niet lui te zijn.
Om met Sportacus in 'contact' te komen, moeten ze dus voor de TV zitten.
In de tijd die ze daar verdrijven, kunnen ze toch evengoed zelf een 'Sportacus' zijn? Ze moeten daarom inderdaad niet intensief sporten, maar door die uitzendtijd buiten te spelen in plaats van voor de TV te zitten, worden ze minder lui volgens mij.
Ik leg bij het lezen van dit artikel een beetje de link met het nieuwe initiatief van Wii Fit. Dit soort computerspel laat mensen effectief bewegen, in plaats van enkel al liggend een console te bedienen. Ik denk dat die manier dan nog net iets minder lui maakt dan Sportacus.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th April 2008, 10:29
Moors_Nathalie Moors_Nathalie is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Dessel
Posts: 61
Ter verduidelijking van de Wii fit:


Wii Fit mikt vooral op vrouwen
BRUSSEL - De spelletjesproducent Nintendo doet er alles aan om van Wii Fit een succes te maken. Het spel richt zich op de hele bevolking, gamers én niet-gamers.


Van onze redacteur



Vandaag wordt het spel Wii Fit gelanceerd. Die interactieve game belooft de gezondheid van de spelers te verbeteren met behulp van een boel spelletjes. In Japan, het thuisland van de producent Nintendo, is de game een verkoopsucces. Op amper een week tijd gingen maar liefst 250.000 exemplaren de deur uit, of bijna 2,5 spellen per seconde. En dat cijfer is intussen opgelopen tot ongeveer 2 miljoen spellen.

Wii Fit is een zogenaamde 'exergame', een spel dat gamen combineert met lichaamsbeweging (DS26/11/07). Wie een exergame speelt, doet dat niet vanuit de zetel, maar moet écht skiën, boksen of golfen.

Nintendo trekt volop de kaart van de exergames. Zijn Wii-console spurtte de Playstation 3 en de Xbox 360 voorbij en zette het bedrijf opnieuw op de kaart. Er werden al 24,4 miljoen exemplaren verkocht sinds de release in 2006.

Eerder lanceerde Nintendo het spel Wii Sports, waarbij gamers het tegen elkaar kunnen opnemen op een tennisveld, een bowlingbaan of een golfbaan. Met Wii Fit gaat de Japanse spelproducent nog een stapje verder. Bij Wii Sports lag de focus vooral op het spelaspect, nu wordt de nadruk meer op gezondheid gelegd.

Weegschaal

Samen met de game wordt een zogenaamd 'balance board' verkocht, een draadloze, drukgevoelige plaat die je lichaamsbewegingen registreert en overbrengt op het scherm. De plaat werkt ook als weegschaal: het gewicht van de gamer wordt vóór elke sessie opgeslagen, zodat de effecten van het spel duidelijk worden in een grafiek.

Het is de bedoeling om gewicht te verliezen en de spieren te versterken door middel van allerhande spelletjes: er zijn evenwichts-, kracht-, aerobics en yogaoefeningen. Het spel werd al vaker omschreven als 'een interactieve fitnessvideo'.

Nintendo doet er alles aan om van het spel een hit te maken: in de VS wordt voorspeld dat de Japanse spelproducent het grootste marketingbudget ooit zal uittrekken om Wii Fit volgende maand op de markt te gooien. Ook hier draait de marketingmachine op volle toeren. Voor de lancering in Vlaanderen kroop de mediafiguur Tanja Dexters op een torenhoog platform voor een work-out van zo'n anderhalf uur.

Wii Fit surft mee op twee golven. Enerzijds profiteert het spel van de populariteit die games de laatste jaren hebben gekregen, waardoor behalve jonge mannen, ook kinderen, senioren en vrouwen spelletjes spelen. De reclamecampagne lijkt zich dan ook vooral op vrouwen te richten.

En anderzijds pikt het spel ook in op de trend om mensen in beweging te krijgen. Steeds meer initiatieven moeten de 'gewone mens' uit zijn zetel halen. In Vlaanderen leidde vooral 'Vlaanderen Sportland', het Eén-programma met Evy Gruyaert, tot een toevloed aan recreantjoggers. Bij Nintendo hopen ze dat Wii Fit eenzelfde effect kan hebben.

Het is niet voor het eerst dat een fitnessgame wordt gelanceerd. In het verleden probeerde Eyetoy Kinetic, een spel gemaakt met de steun van Nike, gamers al aan het sporten te krijgen. Maar dat spel was geen onverdeeld succes, ondermeer door de wat stroeve gameplay.

Bij Nintendo hebben ze alvast erg veel moeite gedaan om het gebruik zo eenvoudig mogelijk te houden. Maar of Wii Fit het kan waarmaken, is afwachten. Intussen krijgt Nintendo vooral kritiek vanwege de hoge vraagprijs. Op Youtube is een hilarische filmpje te zien dat de originele reclamespot voor Wii Fit parodieert

De Standaard
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.