actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd May 2017, 13:39
Jan.D*mmen Jan.D*mmen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Beerse
Posts: 70
Lezing van Theo Francken aan VUB geannuleerd na studentenprotest

Een lezing van staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA) die dinsdagavond gepland stond aan de Vrije Universiteit Brussel is geannuleerd nadat studenten de ingang blokkeerden. Zowel Theo Francken als VUB-rector Caroline Pauwels veroordelen de acties.

Al een uur voor de lezing blokkeerden vijftig tot honderd linkse studenten de ingangen van Aula Q aan de VUB. De manifestanten weerhielden iedereen ervan de aula te betreden. Toen duidelijk werd dat ze niet wilden wijken en de veiligheid niet kon gegarandeerd worden, werd de lezing geannuleerd. Na eerdere lezingen aan de KU Leuven, UCL en UGent is het de eerste keer dat een lezing van staatssecretaris Francken geannuleerd werd.

‘Ik ga altijd in op uitnodigingen voor lezingen en dat liep altijd goed’, stelt Francken. ‘Als er tegenbetogingen zijn, heb ik daar geen problemen mee, maar studenten de toegang ontzeggen tot een aula vind ik er zwaar over. Je moet andere studenten toelaten te luisteren en dat extreem-linksen niet geïnteresseerd zijn is hun probleem, maar het is niet omdat zij niet geïnteresseerd zijn dat anderen niet willen luisteren hoe het beleid in elkaar zit en waar het naartoe gaat.’

Ook bij de VUB zijn ze niet opgezet met de actie en dat net aan de vooravond van de Dag van de Persvrijheid. ‘De VUB staat voor vrij onderzoek, voor woord en wederwoord, voor respectvol debat. Wat gebeurde, is onaanvaardbaar en we zullen onderzoek instellen’, aldus rector Pauwels. 'Wat we absoluut niet op voorhand dachten was dat die mensen, sommigen onherkenbaar, de toegang zouden blokkeren. Dat is in tegenspraak met hetgene waar de VUB voor staat, namelijk dat iedereen het recht heeft zijn menig te uiten en dat we daarna in debat gaan.'

Bron: De Standaard, 03/05/2017, http://www.standaard.be/cnt/dmf20170503_02863339

Mening: Studenten versperden de ingang van de aula waar Theo Francken een lezing zou geven. Ik vind het redelijk degoutant dat mensen op deze manier andere personen de kans ontnemen om naar een lezing te gaan. Andere studenten zijn het waarschijnlijk wel eens met de visie van Theo Francken en die worden nu gestraft omdat sommigen vinden dat de lezing niet mag doorgaan. Ik vind nog steeds dat je je eigen mening mag uiten en hiervoor mag opkomen, maar dit kan ook op een meer volwassen manier waarbij je in dialoog kan treden met de tegenpartij. Je zou denken van mensen die aan de universiteit studeren, dat ze meer verstand hebben en zich niet zouden bezig houden met de toegang te versperren voor anderen.
Ik vind nog steeds dat Theo Francken uitstekend werk verricht en ik hoop dan ook dat ze hem voortaan gewoon zijn werk laten doen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.