actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th March 2016, 13:24
Janne.V*rbeeck Janne.V*rbeeck is offline
Janne Verbeeck
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Beerse
Posts: 77
Kleine en dikke mensen hebben grotere kans op armoede

Kleine en dikke mensen hebben grotere kans op armoede

Maatschappelijk succes is mede afhankelijk van lengte en gewicht.

Klein en dik? Slecht nieuws voor uw portemonnee. Korte mannen verdienen minder dan lange mannen. Dikke vrouwen hebben minder te besteden. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Exeter dat vandaag wordt gepubliceerd in het British Medical Journal (BMJ). Een paar kilo's of centimeters kunnen zomaar een strop opleveren van bijna 2.000 euro op jaarbasis.

Dat slanke, lange mensen een grotere kans hebben op maatschappelijk succes was al bekend. De geldende verklaring daarvoor is dat zij veelal uit een welgesteld nest komen, met voldoende voeding in de eerste levensfase en meer scholing dan gemiddeld.


De nieuwe Britse studie zegt nu dat niet alleen afkomst bepalend is voor lengte en gewicht, maar dat ook het omgekeerde waar is. Je gewicht en omvang bepalen mede in welke sociale klasse je terechtkomt, uitgedrukt in onder meer werk- en opleidingsniveau en gezinsinkomen. Het bewijs halen ze uit de genetica.

De onderzoekers maakten gebruik van de gegevens van 120 duizend Britse mannen en vrouwen. Ze zagen dat lange mannen - ook nog eens in het bezit van veel genen die met lengte geassocieerd worden - meer geld verdienen dan korte mannen met een vergelijkbare afkomst en intelligentie. Een verschil van 7,3 centimeter leverde de langste man gemiddeld 2.000 euro per jaar op. Bij vrouwen is lengte minder belangrijk, maar gewicht des te meer. Vrouwen die genetisch aanleg hebben om dik te worden en 6,3 kilo meer wegen dan vrouwen van dezelfde afkomst en intelligentie, verdienen gemiddeld 2.000 euro minder per jaar. Mogelijk worden mannen en vrouwen die niet aan het schoonheidsideaal voldoen bij sollicitaties gediscrimineerd of hebben ze een lager zelfbeeld. Daarover doet de studie geen uitspraak.
"Uiterlijk speelt duidelijk mee"


Ook een SCP-onderzoek in Nederland legde eerder al een link tussen het uiterlijk van een persoon en zijn gemiddeld inkomen. "In ons onderzoek Verschil in Nederland uit 2014 constateerden wij ook al dat het uiterlijk enorme invloed heeft op je levensloop", zegt SCP-onderzoeker Cretien van Campen. "Of het nu gaat om de hoogte van het inkomen, de kans om aangenomen te worden tijdens een sollicitatiegesprek, het aanknopen van vriendschappen of de mate van tevredenheid. Het uiterlijk, waaronder lengte en gewicht, speelt duidelijk mee."

Van Campen vindt dat het Britse onderzoek indrukwekkend qua omvang. Of nu spijkerhard is aangetoond dat een kort en dik lijf gemiddeld genomen tot een lager loon leidt, betwijfelt hij. 'Genetische aanleg interacteert met de fysieke en sociale omgeving gedurende de levensloop.'

De Britse studie vergeleek overigens niet het persoonlijk, maar het gezinsinkomen. Dat kleine mannen minder te besteden hebben, hoeft dus niet te betekenen dat ze geen goede baan konden krijgen. Wellicht zijn ze minder goed in staat een kapitaalkrachtige partner te vinden of vast te houden. Ook bij vrouwen kunnen de extra kilo's vooral op de huwelijksmarkt hun tol eisen.

Bron: http://www.demorgen.be/wetenschap/k...moede-b1850420/

Eigen mening

Tegenwoordig lijkt het alsof je alles moet hebben: een goed huishouden, een carrière, een strak lichaam, enzovoort. Alles moet in balans zijn. Wie niet aan deze voorwaarden voldoet, valt uit de boot en kan niet meer mee. Ongelooflijk triestig. In het artikel staat geschreven dat mannen of vrouwen die niet aan dit ideaal voldoen tijdens sollicitaties gediscrimineerd worden of een lager zelfbeeld hebben. Dit laatste lijkt me logisch omdat je constant het gevoel hebt dat je niet goed genoeg bent, gewoon omdat je er een beetje anders uitziet dan die die happy few.
Je lengte en gewicht heb je niet altijd te kiezen. Het is dan ook verschrikkelijk dat dit je levensloop bepaalt. Je kansen op sociaal vlak, op economisch vlak, je huwelijk, je vrienden, ... Is iemand die klein is meteen minder succesvol? Ik mag hopen van niet, anders kan ik een carrière wel vergeten met mijn 1meter58. Is iemand die wat dikker is een minder goede werknemer? Misschien is hij net wel een goede werknemer en heeft hij weinig tijd om te sporten omdat hij al zijn tijd en energie in zijn job steekt?
De resultaten van dit onderzoek hebben mij echt verbaasd. Ik wist wel dat je uiterlijk je meer of minder kansen geeft in het leven, maar deze resultaten had ik niet verwacht. Dat je baas je minder zou betalen omdat je tien kilogram meer weegt dan je collega, dat vind ik straf en onrechtvaardig. Laat ons hopen dat men zich in de toekomst meer bewust is van het totaalpakket, en niet enkel naar de verpakking van personen kijkt. Het lijkt misschien idealistisch, maar iedereen verdient een eerlijke kans, ongeacht zijn/haar looks.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th March 2016, 22:06
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Kleine en dikke mensen hebben grotere kans op armoede

Mijn mening komt overeen met de mening van Janne. De wereld zit oneerlijk ineen. Mensen zijn en blijven eerder oppervlakkig. Denk maar aan de ideale man/vrouw. Er is niemand die in de beschrijvingen klein en dik zal zetten. Denk maar aan vriendschappen vanuit de basisschool (ja hoor, zelfs op die leeftijd houden ze er al rekening mee). Kinderen die gepest worden omdat ze te dik of groter/kleiner zijn dan de andere klasgenootjes. Denk maar aan bedienden aan een loket. Is het nog niet opgevallen dat het vooral diegenen zijn met een goed uiterlijk voorkomen die het meest vooraan geplaatst worden? Het is nu eenmaal een feit dat het oog vaak evenveel te beslissen heeft dan de rationaliteit. Het is niet fair, maar dat is nu eenmaal hoe de wereld in elkaar zit. Het lijkt mij een utopie om te geloven dat dit ooit zal veranderen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.