actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th October 2013, 18:24
t*omas.vangeel t*omas.vangeel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Geel
Posts: 25
Gentse en Leuvense bio-ethici ontketenen mediastorm

Met hun commentaar op het patent dat een Amerikaans bedrijf vorige week kreeg op een methode om zogenaamde “designer babies” te ontwikkelen, ontketenden bio-ethici van de UGent en de KULeuven een mediastorm in Amerika en wetenschappelijke tijdschriften. De ethici becommentarieerden deze week het controversiële patent in Genetics in Medicine (Nature).
“Het bedrijf ‘23andMe’ beweert dat het ouders de kans geeft om specifieke eigenschappen te kiezen voor hun nakomelingen, zoals het ontbreken van specifieke genetisch bepaalde ziekten of oogkleur”, verduidelijkt professor Sigrid Sterckx (Ugent).

De werkwijze die 23andMe volgens het patentdossier hanteert, is gebaseerd op een geautomatiseerde vergelijking van de genotypische gegevens van de biologische moeder en vader van het kind. “Deze methode kan vanzelfsprekend niet garanderen dat het kind de gewenste eigenschappen heeft, maar selecteert een eicel en zaadcel die de waarschijnlijkheid vergroten dat de ‘gewenste kenmerken’ (zoals het bedrijf dit noemt) aanwezig zullen zijn”, klinkt het. “Aanstaande ouders kunnen kiezen uit zowel ziekte-gerelateerde kenmerken als niet-ziektegerelateerde kenmerken (zoals kleur van de ogen, persoonlijkheidskenmerken en sportieve aanleg).”

De ethici merken op dat de implicaties van dit patent niet ten volle werden beschouwd tijdens de beoordeling van de patentaanvraag, en dat de Amerikaanse Patent Office Examiner “zich op geen enkel moment afgevraagd heeft of het wel gepast is om voor zaken zoals deze methode voor het bekomen van designer babies, die ethisch gezien zeer controversieel zijn, patenten te verlenen”.

De bio-ethici dringen bij alle betrokkenen aan op maximale transparantie rond onderzoeksdoelstellingen en rond patentering.

Bron: De standaard
URL: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131004_00774502

Eigen mening: Ik vind dat deze technologie gecontroleerd moet worden. Als het gaat om genen te wijzigen vanwege kans op ziekte of handicap kan ik volgen. Maar als mensen nu al het uiterlijk van hun kind willen vastleggen zodat hij/zij toch maar zou lijken op het schoonheidsideaal van nu. Hier stel ik me toch vragen bij of dit wel toegelaten moet worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.