actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th October 2013, 07:54
L*ura.present L*ura.present is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Malle
Posts: 172
Taaltest geïnspireerd door bekrompen vorm van Vlaams nationalisme

'Taaltest geïnspireerd door bekrompen vorm van Vlaams nationalisme'

Fysicaprofessor Frederik Denef weigerde de verplichte Engelse taaltest af te leggen. In een interview met het Leuvense studentenblad Veto kraakt hij de test af. 'Ik weiger deel te nemen aan zo’n farce', zegt hij.

De fysicaprofessor woonde tien jaar in de VS, hij gaf drie jaar les aan de Columbia University en vier jaar aan het prestigieuze Harvard. Toch heeft hij de Engelse taaltest opgelegd door de Vlaamse overheid niet afgelegd. Hij is volgens het blad de enige professor aan de KU Leuven die dat deed.

Volgens Denef schiet de taaltest zijn doel volledig voorbij. 'De test verhindert internationalisering en ze haalt de kwaliteit van het onderwijs naar beneden', klinkt het. 'Ze is geïnspireerd door een bekrompen vorm van Vlaams nationalisme, met nauwelijks verborgen vijandigheid tegen de academische wereld.'

Uitstekende professoren zullen aan de kant geschoven worden, verwacht Denef. 'De Duitser Albert Einstein werkte in de VS. Hij kende het Engels niet goed, hij was dyslectisch en kon niet goed spellen. Door de taaltest zou Einstein vandaag geen professor kunnen worden aan een Vlaamse universiteit.'

Denef erkent dat proffen de taal waarin ze lesgeven voldoende moeten beheersen om de leerstof goed te kunnen overbrengen. Maar het zijn voor hem de studenten die daarover moeten oordelen via evaluaties.

Na de slechte slaagcijfers van de test besliste de Vlaamse regering om de proffen nog tot 2015 respijt te geven. Maar professor Denef is niet van plan om mee te doen. Hij overweegt om weer naar de VS te verhuizen.

Bron: De Standaard, maandag 2013/10/07

Mening
Ik vind dat professor Denef hier wel gelijk in heeft. Natuurlijk snap ik wel dat de professoren voldoende Engels moeten kunnen want dit maakt het voor de studenten tevens makkelijker. Ik zou, zoals professor Denef zei, zeker een evaluatie laten maken door de studenten omdat zij dan kunnen aangeven wat ze vinden van het Engelse taalgebruik van hun prof. Hierbij zouden we dan wel de professoren er kunnen opdrukken dat ze wel moeten rekening houden met de commentaren van de leerlingen en dat ze hier dan aan gaan werken. Wanneer er toch geen evaluaties komen zou ik een algemene taaltest laten doen, maar ik vind wel dat iedereen gelijk behandeld moet worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.