actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th April 2011, 21:42
Niels Olieslagers Niels Olieslagers is offline
Niels Olieslagers
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: België
Posts: 117
Tien doden bij verkiezingen in Nigeria

Tien doden bij verkiezingen in Nigeria

Bij geweld in het voornamelijk islamitische noorden van Nigeria zijn maandag zeker tien mensen omgekomen. Er braken rellen uit toen bleek dat de huidige president Goodluck Jonathan, een christen uit het zuiden, volgens de eerste resultaten dicht bij een herverkiezing stond.
In verschillende steden werden huizen van functionarissen van de regerende Democratic People's Party (PDP) werden in brand gestoken door vermoedelijke aanhangers van de grootste oppositiepartij Congress for Progressive Change (CPC).

Na telling van de stemmen in 35 van de 36 Nigeriaanse deelstaten ligt Goodluck Jonathan duidelijk op kop. Volgens voorlopige gegevens zou hij 22 miljoen stemmen behalen, bijna dubbel zo veel als zijn voornaamste rivaal Muhammadu Buhari.

Maar de regionale verdeeldheid lijkt steeds meer toe te nemen tussen het overwegend islamitische noorden en het christelijke zuiden van Nigeria, dat met 155 miljoen inwoners een smeltkroes van etnische bevolkingsgroepen is.

Bron:
Gazet Van Antwerpen
Link naar artikel

Mening:

Hoewel het uitbreken van rellen bij verkiezingen over de hele wereld meer regel dan uitzondering is, vind ik dit een enorm spijtige zaak. In deze situatie helpt het natuurlijk ook niet dat het ene kamp uit christenen en het andere kamp uit islamieten bestaat. Zoals men in het artikel reeds vermeldt, is er sprake van een smeltkroes van etnische bevolkingsgroepen. Ik ben er dan ook van overtuigd dat dit zeker niet de laatste rellen en opstanden in dit gebied zullen zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th April 2011, 18:53
Niels Olieslagers Niels Olieslagers is offline
Niels Olieslagers
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: België
Posts: 117
Ruim 200 doden bij geweld na verkiezingen in Nigeria

Bij geweld na de Nigeriaanse presidentsverkieizingen zijn in het hoofdzakelijk islamitische noorden van het land zeker 200 mensen om het leven gekomen. Meer dan 1.000 mensen werden gearresteerd. Dat heeft een Nigeriaanse mensenrechtengroepering vandaag laten weten.

De zege van uittredend president Goodluck E. Jonathan van de PDP (Parti démocratique du peuple), een christen uit het zuiden, was aanleiding tot rellen in het islamitische noorden van Nigeria.
"De balans staat op meer dan 200 doden", meldt Shehu Sani van de Civil Rights Congress. Alleen al in Kaduna, waar de avondklok geldt, werden meer dan 1.000 mensen opgepakt.

410 gewonden
De autoriteiten geven geen dodenbalans over het geweld tussen de christenen en de moslims omdat ze naar eigen zeggen willen vermijden dat er represailles komen. Het Rode Kruis telde tot nu toe 410 gewonden.

Goodluck Jonathan werd maandagavond uitgeroepen tot de winnaar van de presidentsverkiezingen. Hij behaalde in de 36 staten van de Nigeriaanse federatie en de federale hoofdstad Abuja 22 miljoen stemmen tegen 12 miljoen voor de gewezen leider van de militaire junta, Muhammadu Buhari, aldus de nationale kiescommissie.

Jonathan haalde ook minstens een kwart van de stemmen in meer dan tweederden van de 36 deelstaten, een voorwaarde om reeds in de eerste ronde tot overwinnaar uitgeroepen te kunnen worden. (afp/eb)

Bron:
De Morgen
Link naar artikel

Mening:
Dit zat eraan te komen! Als er al een heleboel rellen uitbreken bij een voorlopige telling, is de kans groot dat dit ook nog eens gebeurd wanneer de definitieve uitslag vrijgegeven wordt. Zoals ik al bij het vorige artikel zei, vind ik dit een triestige, maar onvermijdelijke zaak. Ik denk dat het nog wel een tijdje zal duren vooraleer de situatie in Nigeria een beetje zal bekoelen. Ik hoop voor meneer Jonathan dat hij op een eerlijke wijze als winnaar uit de bus is gekomen ...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.