actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th December 2008, 17:34
Evelien Peeters Evelien Peeters is offline
Evelien Peeters
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Gierle
Posts: 66
Wallonië tegen gratis vaccinatie baarmoederhalskanker

Alle 12-jarige meisjes zullen nog even moeten wachten op hun gratis vaccinatie tegen baarmoederhalskanker. Minister van Gezondheid van de Franse Gemeenschap, Catherine Fonck (CDH), is tegen het vaccinatieprogramma.

Om baarmoederhalskanker tijdig te ontdekken, is het nodig dat vrouwen regelmatig uitstrijkjes laten nemen. Fonck vreest dat gevaccineerde vrouwen dit overbodig gaan vinden. Daarom blijft zij nee zeggen tegen een vaccinatieprogramma.

Maar minister van Volksgezondheid, Laurette Onkelinx (PS) is de tegenwerking van Fonck beu. Zij gaat nu onderzoeken of het mogelijk is zo'n vaccinatieprogramma met Vlaams geld te subsidiëren. Normaal gezien moet Onkelinx hiervoor het akkoord hebben van alle deelstaten.

Het vaccin tegen baarmoederhalskanker wordt wel terugbetaald door het ziekenfonds, maar Onkelinx wil het gratis aanbieden via de scholen. Hierdoor kunnen alle 12-jarige meisjes van het land gevaccineerd worden.

GVA, zaterdag 13 december 2008.

Bespreking:
Ik vind dat de vaccinatie van baarmoederhalskanker voor 12-jarige wel gratis moet worden, want doordat het gratis wordt aangeboden, gaan jongeren zich laten inenten en dan zijn er toch al veel ingeënt. Ik begrijp de reactie van Minister Fonck wanneer ze zegt dat men waarschijnlijk na zo'n inenting gaat denken dat er niets meer fout kan lopen, maar anderzijds denk ik dat als het vaccin niet gratis is en er niet rond gepraat wordt, dan gaan er velen zich niet laten inenten en dan is het risico op baarmoederhalskanker nog groter natuurlijk en zullen er meer mensen baarmoederhalskanker krijgen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th December 2008, 18:20
MinkeVanHoof's Avatar
MinkeVanHoof MinkeVanHoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Zandhoven
Posts: 281
Ik heb een documentaire gezien over de pro's en contra's van dit vaccin. In Engeland was er ook de discussie om dit gratis in de scholen aan te bieden.
De pro's kent iedereen denk ik. Toch hebben de contra's me tot nadenken aangezet.
Dit vaccin is nog heel jong en men heeft nog altijd niet kunnen bewijzen dat het echt werkt. Men heeft de ongewenste nadelen ook nog altijd niet ondervonden. Soms ontdekt men jaren na een vaccin dat het ook slechte kantjes met zich meebrengt. Deze kunnen ze nog altijd niet voorspellen.
In de documentaire waren er moeders die liever wachten tot ze zeker kunnen zeggen dat er geen nadelen verbonden zijn met het vaccin.
Na de documentaire begrijp ik ook hun standpunt. Want uiteindelijk weet je niet wat je je dochter aandoet. Het zou goed kunnen dat er na jaren iets heel erg zich ontwikkelt.
Het is het wat afwegen natuurlijk. Ik heb dit vaccin zelf ook niet gekregen. Gewoon regelmatig je uitstrijkjes laten nemen is de boodschap.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th December 2008, 21:19
Sofie Geerinckx Sofie Geerinckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Herentals
Posts: 70
Zonder de andere reactie gelezen te hebben, zou ik het toch ook wel goed vinden dat deze vaccinatie gratis wordt zodat minder meisjes baarmoederhalskanker krijgen doordat er meer zijn die zichzelf laten inenten.
Ik hoop uiteraard ook dat de meisjes die zich lieten inenten niet te nonchalant gaan worden en nog steeds uitstrijkjes laten nemen om te zien of alles in orde is. Uiteindelijk laat je niet alleen hiervoor uitstrijkjes nemen, met deze kan men meer dan alleen baarmoederhalskanker opsporen. Vrouwen moeten beseffen dat het belangrijk is dit nog steeds te laten doen, want het is altijd beter om er vroeg bij te zijn wanneer iets niet in orde is.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 21st December 2008, 22:36
Charlotte Wellens Charlotte Wellens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 81
Het vaccin zou in het ganse land gratis moeten zijn voor alle 12-jarige meisjes. Van mij mag het zelfs gratis beschikbaar zijn voor meisjes tot 18 jaar oud (of ouder, naargelang het nog effect heeft). Niet iedereen kan zich dit vaccin veroorloven, want het is en blijft een dure vaccinatie.

Een uitstrijkje laten nemen zou sowieso al een jaarlijkrs reflex moeten zijn bij elke vrouw (jong of oud), dus dat lijkt me niet echt een probleem.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 22nd December 2008, 21:30
Lindsey Theys Lindsey Theys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Ranst
Posts: 69
Ik vind het beter dat de vaccinatie tegen baarmoederhalskanker gratis wordt gegeven. Momenteel sluit men verschillende groepen uit. Je mag momenteel maximum 16jaar zijn om het vaccin gratis te krijgen. Is dit niet het geval, mag je een grote som geld neerleggen. Als het niet mogelijk is om voor elke leeftijd het vaccin gratis te geven, vind ik dat ze minstens de leeftijd moeten optrekken tot 18jaar.
Hij zou geweldig zijn, moest vanaf nu elk 12-jarige meisje het vaccin gratis krijgen. Zo zal baarmoederhalskanker minder en minder voorkomen. Het excuus dat de minister geeft, is overbodig. Elke gynaecoloog houdt in het oog wanneer men een uitstrijkje moet nemen. De jongeren zullen er niet aan denken, maar hun ouders zijn er ook nog. De meeste volwassenen zijn hier wel mee bezig en dat zal dan automatisch komen bij de jongeren.
Conclusie, hopelijk gaat de minister inzien dat ze fout is en wordt het vaccin gratis in Wallonië. Dat Vlaanderen voor de subsidies moet opdraaien vind ik wel niet kunnen.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 23rd December 2008, 14:04
vincentvangrootel vincentvangrootel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Oelegem
Posts: 40
Vincent Van Grootel

Het is volgens mij daar de gewoonte om NON te zeggen tegen goede oplossingen of voorstellen. Het vaccin moet gratis gegeven worden aan alle die het nodig hebben. Dit kan alleen toch maar positief werken? In verband met die controles kan er een mouw aan gepast worden. Het belang van controles moet nu en zal altijd benadrukt moeten worden. Het is gewoon verschrikkelijk als je ziet hoeveel een meisje moet betalen ,om allen haar kansen te laten dalen, om geen baarmoederhalskanker te krijgen.

Dus Catherine Fonck kijk verder dan u neus lang is en stap tijdig binnen voor een uitstrijkje !!
__________________
Kind Regards !!

Vincent Van Grootel
5054663
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 25th December 2008, 17:15
Dominik_Sebrechts Dominik_Sebrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Oelegem
Posts: 42
Wallonië tegen gratis vaccinatie baarmoederhalskanker Reageer op Onderwerp

Weerom een staaltje van verschil tussen Wallonië en Vlaanderen. Elke vorm van kankerbestrijding is nodig. Dus het nut van dit vaccin is bewezen en in Vlaanderen wordt het dan ook gepromoot en gesubsidieerd. Het klopt dat deze vaccinatie andere controles niet mag uitsluiten maar moeders die hun kinderen laten vaccineren zullen ook het nut van een jaarlijks uitstrijkje niet minimaliseren. Ik vraag me alleen af waarom Oncelinckx dit moet doordrukken met Vlaams geld? Haar taak bestaat erin om het binnen haar eigen taalgrens te promoten.

Dominik Sebrechts
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 25th December 2008, 23:02
valerie caers valerie caers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: mol
Posts: 71
Baarmoederhalskanker is één van de meest voorkomende kankers bij vrouwen en zeer dodelijk. Ik vind preventie daarom ook zeer belangrijk!! De vaccinaties zijn schandalig duur (plus minus 300 euro per spuit en je moet er drie krijgen) het is daarom goed dat het voor kinderen onder de twaalf gratis is. De vaccinatie heeft het meeste slaagkans bij een maagd. Het is spijtig dat oudere mensen waar de vaccinatie ook nog voor kan helpen zoveel geld moet kosten. Het zou misschien een goed initiatief zijn om hierop ook subsidies te geven zodat twintigers of dertigers ook nog de stap zetten om zich te laten vaccineren.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 26th December 2008, 09:50
Anne Van den Bosch Anne Van den Bosch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Wijnegem
Posts: 274
Zo'n vaccinatie is echt wel belangrijk!! In eender welk opzicht, is het belangrijk dat we alle hulpmiddeltjes om de kans op kanker te verminderen, verlagen, verdrukken, ... gebruiken. Een gratis vaccinatie aanbieden, is misschien een grote onkost voor ons Belgiëlandje, maar elke puber is op dat moment beschermd.
Ik heb anderhalf jaar lang meegedaan aan een studie voor het Humaan Papilloma Virus, een virus dat op latere leeftijd baarmoederhalskanker kan veroorzaken. Hiervoor moest ik eenmaal bloed laten trekken en vervolgens elke maand een wisser afnemen. Deze werd dan gecontroleerd op de aanwezigheid van het virus. Dit moest maandelijks gebeuren, omdat het HPV kan komen en gaan zonder dat je er als meisje (jonge vrouw) enige last van ondervindt. Door de wisser dus maandelijks te laten controleren, heeft het virus geen kans om aanwezig te zijn zonder dat je ervan op de hoogte bent...
De bedoeling van dit onderzoek, was de invloed van bepaalde factoren (o.a. roken?, verschillende partners?, voorbehoedsmiddelen?, alcohol?, drugs?, ...) nagaan.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 26th December 2008, 10:57
Annelies-Daelemans Annelies-Daelemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Schoten
Posts: 40
Als jonge meisjes vandaag het vaccin tegen baarmoederhalskanker willen, moeten ze daar heel veel geld voor neertellen. Het is immers een vaccin dat nog maar erg jong is, en dus eigenlijk nog een beetje in de "experimentele" fase zit. Dat het vaccin zijn werk doet, is geweten. Toch kunnen ze sommige (veel voorkomende) bijwerkingen nog niet voorspellen.
Het voorstel om het vaccin gratis te maken voor jonge meisjes van 12, vind ik wel een goed idee. Beter voorkomen dan genezen is hier zeker en vast wel van toepassing.
Chapeau voor Vlaanderen dat zij wel achter dit voorstel staan, in tegenstelling tot Wallonië. Wel jammer dat er weer moet "gekibbeld" worden over de taalgrens.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.